United Romanian Breweries este prima companie de bere din Europa de Est care a dezvoltat un proiect de la zero. Acum, berea de Pantelimon stinge setea si in Hong Kong.
Biruintei 89, comuna Pantelimon. De la aceasta adresa pleaca in diverse zone ale tarii lazile de bere Tuborg, Skol, Holsten si Carlsberg. Cutiile de Skol ajung de la margine de Bucuresti pana in Hong Kong, iar pe eticheta sunt initialele URBB - adica United Romanian Breweries Bereprod.
Din cei aproape 900 de angajati ai firmei, doar o mica parte lucreaza efectiv in fabrica. Cei mai multi - agenti de vanzari si soferi - au „birourile” in masini sau oriunde e nevoie de bere. Dar pentru fiecare dintre ei compania a primit in 2005 premiul Codex „Best Investor in People”.
Investitii in fabrica
Zona de malt si fermentatie a fabricii de bere pare pustie. Aici sunt utilajele si cazanale uriase in care se amesteca maltul, are loc fermentatia si se controleaza calitatea berii. De altfel, singurii angajati din zona lucreaza fie la calculatoare, fie in laboratoarele in care se testeaza calitatea produselor in diferite faze. La „fabrica Tuborg”, dupa cum arata interioarele si liniile tehnologice de inox, berea se proiecteaza pe calculator.
In cealalta aripa a fabricii are loc procesul de imbuteliere, ambalare si incarcare a sticlelor si cutiilor. Alti angajati URBB care lucreaza la sediul din Pantelimon au functii administrative sau deservesc centrul logistic.
Fabrica se intinde acum pe o suprafata de 65.000 de metri patrati, iar spatiul de logistica mai are 35.000 de metri patrati. In total, URBB a achizitionat, din 1996 si pana acum, 10 hectare de teren in nordul Bucurestiului.
Dar fabrica se afla intr-un adevarat proces de extindere: in apropierea capacitatilor actuale de productie e un adevarat santier. Aici se va ridica o noua berarie prin exploatarea careia, pana in 2009, URBB isi va dubla cifra de afaceri.
Investitii in oameni
Potrivit presedintelui companiei, Shachar Shaine, extinderea capacitatii de productie va insemna si angajarea a inca 90-100 de persoane, mai ales pentru distributie si vanzari.
„Piata muncii din Romania este foarte competitiva. In anumite zone, asa cum este judetul Ilfov, rata somajului este zero, ceea ce da batai de cap angajatorilor. Cel mai greu cred ca este sa pastrezi soferi pentru camion, de exemplu”, spune Shaine, care mai adauga faptul ca planul de resurse umane este la fel de important ca acela de marketing, intr-o companie in care de multe ori marca face toata treaba.
„Daca am intr-o luna mai mult de zece demisii pe birou, atunci este o problema. Incercam sa ne scolim aproape toti angajatii. Avem o scoala de vanzari interna, iar pentru directori sustinem studiile postuniversitare, fie in Romania, fie in strainatate”, explica directorul URBB. Dar si oamenii din afara companiei sunt importanti. A devenit deja o traditie programul prin care URBB, alaturi de alte mari companii, ajuta anual sute de romani care nu au ce sa puna pe masa de sarbatori.
Angajatii din fabrica muncesc voluntar in Ajun de Paste si de Craciun pentru ca si celor saraci sa le fie un pic mai bine. Pe partea de protectie a mediului, URBB a investit anul trecut peste un milion de euro intr-un sistem care refoloseste emisiile de dioxid de carbon din productie in procesul de imbuteliere.
„Avem in fabrica si un sistem de colectare selectiva a deseurilor. Noi recuperam in proportie de aproape 100a ambalajele din sticla, in timp ce la cutie procentul este aproape similar”, spune Shaine.
Extindere
Planuri de viitor
URBB va finaliza in luna iulie a acestui an o investitie de 20 de milioane de euro destinata dublarii capacitatii de productie a fabricii de langa Bucuresti. „Extinderea berariei la 250 de milioane de litri se va reflecta in dublarea capacitatii de productie a marcilor Carlsberg, Skol si Holsten, si mai putin a marcii Tuborg, care acopera deja o parte importanta din piata”, ne-a declarat Shachar Shaine. „Holsten are cel mai mare potential de crestere. La fel sunt Skol si Carlsberg. Acestea sunt cele trei marci pentru care capacitatea de productie va creste semnificativ”, explica directorul general de la URBB.
Potrivit datelor companiei, marca de bere Carlsberg are o cota de piata de 35% pe segmentul super-premium, in timp ce Skol detine circa 25% din segmentul mediu de bere. Marca Holsten, pozitionata in segmentul mainstream plus, acopera cam 10% din piata. Berea Tuborg este cea mai bine vanduta din portofoliul URBB si acopera cam 65% din piata premium, pe care se pozitioneaza. Potrivit lui Shachar Shaine, marca Tuborg va ajunge sa acopere anul acesta cam 70% din piata.
Potrivit directorului URBB, crearea noii berarii si extinderea capacitatii de productie la 2,5 milioane de hectolitri nu va schimba locul ocupat de companie de piata din Romania, adica 4-5.
Berea speciala, in testare
Cat despre imbogatirea portofoliului de produse, Shachar Shaine spune ca nu intentioneaza sa opereze schimbari importante anul acesta. „Aceasta nu inseamna insa ca nu ne gandim sau ca nu testam noi variante de produse. Consider insa ca, cel putin pe partea de bere, poti sa acoperi foarte bine piata cu trei sau patru marci”, explica Shaine.
Segmentul de bere speciala este deosebit de atractiv in piata, explica directorul URBB, companie care detine pe acest segment doua marci - Tuborg Strong si Tuborg Christmas Brew. „Compania-mama a fost foarte surprinsa sa vada cresterile surprinzatoare de vanzari ale Tuborg Strong, pentru ca in afara este tot mai cautata berea cu un continut mai mic de alcool.
Ne gandim sa ne marim portofoliul de produse speciale. Sunt de interes berea pentru femei, pentru a majora ponderea de 35a a consumului de bere la femei, fata de 65a pentru barbati. De asemenea, berea cu fructe mai este interesanta”, ne-a declarat Shaine. Potrivit acestuia, lansarea unui produs din categoria „bere speciala” ar inseamna un efort de marketing important pe o piata cum e cea romaneasca, unde astfel de produse sunt inca necunoscute.
Competitie pe o piata invadata de importuri
Potrivit presedintelui URBB, competitia va fi acerba anul acesta pe piata, in principal din cauza importurilor puternice, mai ales din Germania. „Aceasta pentru ca acciza pe bauturi in Romania este mai mica decat in tarile din vest, dar si pentru ca multe dintre pietele occidentale sunt deja suprasaturate. Estimez ca in urmatorii doi ani importurile la bere vor acoperi cam 10a din piata”, a declarat Shaine. Pe de alta parte, compania nu se arata interesata de achizitionarea unor jucatori mai mici din piata romaneasca de bere. „Ca investitie de real-estate este buna, insa noi nu suntem companie imobiliara”, explica Shaine.
Cariere
Oameni URBB
De ce sa lucrezi pentru URBB? Doar pentru un salariu decent si pentru bonusurile in baxuri de bere si sucuri gratuite de la sfarsitul saptamanii? Pentru masa calda de la pranz sau pentru sansa pe care ti-o ofera compania de a deveni „angajatul lunii”? Chiar daca la masa de pranz in ziua in care am vizitat fabrica aveau ciorba de legume si sarmalute cu mamaliga, iar angajatul anului primeste o saptamana de vacanta in Danemarca (tara de origine a Tuborgului) - tot nu par principalele motivatii pentru oamenii care fac parte din echipa de ani buni.
Cei mai duri dintre ei sunt specialistii de la Calitate. Condusi de inginerul chimist Mario Zurini - „jumatate roman, un sfert sarb si un sfert italian” -, angajatii din acest departament sunt zbirii fabricii. Nimic nu iese daca nu are viza lor. „Berea a fost prima mea dragoste”, marturiseste directorul de calitate. A inceput sa lucreze pentru URBB in 1997. Prin 2000 a „defectat” in favoarea ciocolatei - devenind director de productie la o fabrica de profil -, dupa care s-a intors la prima dragoste. Pentru Mario Zurini berea perfecta este cea produsa de URBB, prefera marca Skol, iar munca din fabrica presupune sa lasi si o bucata de suflet.
Alina Bratu este director de PR si lucreaza in firma din timpul studentiei, cand si-a luat aici un job part-time. Ne marturiseste ca nu s-a gandit niciodata sa plece, chiar daca in birourile din Pantelimon nu se fumeaza: URBB a fost o adevarata scoala pentru ea. Shachar Shaine, presedintele companiei, stie ca trebuie sa-i multumeasca pe toti: actionarii vor profit, angajatii salarii si conditii mai bune, consumatorii si clientii - bere buna si discounturi atractive.
Carte de vizita
URBB in cifre
United Romanian Breweries este prima companie de bere din Europa de Est care a dezvoltat un proiect green field. In clasamentul companiilor internationale producatoare de bere din Romania, URBB ocupa in prezent locul 4, iar portofoliul sau este format exclusiv din marci internationale: Tuborg, Tuborg Strong, Tuborg Christmas Brew, Carlsberg, Skol, Holsten, Guinness si Kilkenny - ultimele doua fiind importate. Fabrica Tuborg este singura unitate de produtie a companiei. Construita in 13 luni, a produs prima sarja de bere la sfarsitul anului 1997.
Capacitatea de productie a fabricii la sfarsitul anului 2006 a fost de 1,4 milioane hectolitri. In 2005, compania si-a propus sa patrunda pe o noua piata - cea a bauturilor racoritoare. Astfel, in portofoliul companiei a intrat o noua marca Orangina, singura bautura carbonatata din Romania cu pulpa de portocale. In 2006, a avut loc preluarea marcii Granini - numarul 1 in Europa pe piata bauturilor de fructe necarbonatate.