Patronul Dassault este și el un om grăbit, în cadrul programului SCAF. „Nu este nerăbdare, este ceva indispensabil”, a lansat Eric Trapier la Bourget, cu următorul planning în minte: un prim demonstrator în 2026, în timp ce produsul finit urmează să fie realizat în 2040.

Îndepărtat sau nu, pentru o Europă a apărării, un avion de generație 5 este crucial. Însă, ca acest plan să fie în grafic, trebuie ca partenerii germani, francezi și spanioli să cânte pe aceeași voce în cadrul acestui proiect pan-european.

Într-un material despre „regăsirea leadership-ului aeronautic francez, revista Taurillon arată că, inițial, Dassault trebuia să intre în „măritiș” cu britanicii de la BAE Systems, unul din giganții europeni ai industriei de apărare.

În 2010, Paris și Londra –grație tandemului Sarkozy-Cameron –au fost pe aceeași lungime de undă, primele bugete de dezvoltare a proiectului au fost deblocate iar viitorul SCAF a mobilizat experți de pe ambele maluri ale Canalului Mânecii.

În 2014, Dassault Aviation, BAE Systems, Thales, Rolls-Royce și Safran, la care s-au alăturat italienii de la Leonardo, au lucrat împreună.

Până în 2016 însă, când au apărut primele dezacorduri și temeri. Cum au fost cele ale motoristului Sarfan (ex Snecma), care s-a temut să nu dispară, strivit de britanicii de la Rolls-Royce.

Cooperarea europeană s-a oprit iar francezii au trebuit să caute alți parteneri, apropiindu-se de Germania.

PAGINA ANTERIOARA CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE

Te-ar putea interesa și: