Statul ofera preturi de cinci ori mai mici decat pe piata imobiliara.
Noua familii din comuna Barcanesti vor fluiera a paguba dupa ce Ministerul Transporturilor a hotarat ca autostrada Bucuresti-Brasov sa treaca prin curtile si casele lor. In schimbul proprietatilor, oamenilor li s-au propus sume de cel putin patru-cinci ori mai mici decat cele de pe piata imobiliara.
De la bucurie la deznadejde
Cand au auzit, prima oara, ca autostrada va trece pe la ei, localnicii din Barcanesti s-au bucurat. Era anul 2000, si oamenii sperau ca proprietatile lor se vor scumpi, iar in zona se vor crea noi locuri de munca.
Doi ani mai tarziu, le-au batut la poarta reprezentanti ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, institutie subordonata Ministerului Transporturilor (MT). ":Le-am dat actele de proprietate ale casei si terenului, au plecat si s-au intors in 2005, cand ne-au spus ca trebuie sa ne mutam, ca se va construi autostrada”, povesteste Aurel Trandafir, de 57 de ani.
In decembrie anul trecut, au venit doi oficiali MT, un avocat si un jurist, care i-au pus in fata un contract de vanzare-cumparare pentru cei 1.440 mp de teren pe care va trece autostrada. ":Nu mi-a venit sa cred cand am vazut pretul oferit de stat: 3 euro pe metru patrat, cand la noi se vinde cu 25-30 de euro!
Sotia mea a inceput sa planga ca ramane fara curtea in care a trait o viata, iar cei doi domni ne-au spus ca, daca nu ne convine, sa dam statul in judecata”, spune omul. Cat despre casa, i s-a propus o locuinta prin ANL, cu conditia sa plateasca diferenta dintre pretul oferit de stat si valoarea de piata a viitoarei constructii.
Primaria isi face sediu nou Primarul din Barcanesti, Gheorghe Dima, le tine partea consatenilor sai, dar precizeaza ca asta nu e treaba lui: ":De achizitia de terenuri se ocupa compania de autostrazi, nu primarul. Dar sunt de acord cu oamenii, e normal sa fie nemultumiti cu 3 euro pe metrul patrat de intravilan”.
Ce-i drept, primaria iese in castig din toata afacerea: cum cladirea institutiei va fi si ea demolata, autoritatile locale vor primi bani sa construiasca un sediu nou: ":Ni s-au promis de la buget 16,5 miliarde de lei vechi pentru a construi un sediu nou”, ne-a mai declarat primarul Dima.
":Se vor judeca cu statul” Vestea ca statul ofera preturi derizorii i-a adus pe localnici in pragul disperarii. Elenora Enache, 52 de ani, va pierde casa si un teren de 2.940 mp. ":La mine nu au ajuns cu oferta, dar cand am auzit cat le dau vecinilor am incremenit”, se plange femeia.
Acelasi pret le-a fost oferit si celor din localitatea vecina, Rafov, ce urmeaza sa fie traversata de un tronson de autostrada. ":Li s-au oferit 3,4 euro pe metru patrat. Unii n-au zis nu, altii spun ca se vor judeca cu statul”, ne-a declarat Mircea Chivu, primarul comunei Rafov.
Procese in regim de urgenta Potrivit Legii 198/2004, care reglementeaza exproprierea pentru cauza de utilitate publica in domeniul constructiei de autostrazi si drumuri nationale, statul poate confisca terenuri si imobile oferind pretul fixat de un evaluator angajat de compania de autostrazi. Banii sunt virati apoi intr-un cont deschis pe numele proprietarului, dupa care e treaba buldozerelor.
":Legea a fost data pentru a urgenta procedurile de expropriere. Odata ce traseul autostrazii a fost publicat in Monitorul Oficial, proprietarii nu mai au posibilitatea de a prelungi la nesfarsit eliberarea terenurilor sau a imobilelor”, explica Adrian Ionescu, purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor.
Proprietarilor nemultumiti nu le ramane decat sa apeleze la instanta. ":In acest caz, procesul se deruleaza in regim de urgenta. Instanta este cea care in final stabileste valoarea despagubirilor”, a mai spus Ionescu. El a tinut sa precizeze ca ":trebuie sa avem grija cum sunt cheltuiti banii publici”.
Preturi de pana la zece ori mai mari Pe de alta parte, Dragos Stoica, agent imobiliar ploiestean, afirma ca pretul minim al zonei este de 12 euro/mp. ":Oferta celor de la compania de autostrazi este penibila si nu are nicio legatura cu pretul real al pietei”, declara el, afirmand ca simpla trecere din extravilan in intravilan ridica pretul celui mai prost teren la cel putin 8 euro.
Un alt agent imobiliar local, Daniel Constantinescu, spune ca a vandut un teren, saptamana trecuta, in centrul comunei Barcanesti cu 30 de euro pe metru patrat. ":Dar preturile continua sa creasca”, sustine el.
De asemenea, o localnica, Mariei Antonescu, a scos de curand la vanzare un teren de casa de 400 mp in Barcanesti si cere 40 de euro pentru un metru patrat. ":Este o zona buna, cu utilitatile la poarta”, isi justifica femeia pretentiile financiare.
DATE TEHNICE
FINALIZARE: anul 2012. De anul trecut s-au demarat lucrarile la tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti.
CAT COSTA: 200 de milioane de euro.
CINE CONSTRUIESTE: un consortiu de firme romanesti, printre care Euroconstruct, societate apartinand omului de afaceri Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea.
LUNGIME: 173,3 kilometri.
LATIME: intre 23 si 26 de metri, in functie de relief, cu cate doua benzi pe sens.
EXPROPRIERI: 909 hectare de teren, din care 21 de hectare de curti si constructii si se vor defrisa 192 de hectare de padure.
ETAPELE EXPROPIERII
Procedura de expropriere va dura intre 6 si 12 luni. ":In prezent, suntem la stadiul alcatuirii de comisii in localitatile vizate”, a explicat purtatorul de cuvant al MT, Adrian Ionescu. Iata etapele acestui proces:
IDENTIFICAREA proprietarilor si a suprafetei efective necesare pentru construirea autostrazii;
PUBLICAREA in Monitorul Oficial a hotararii de guvern;
AFISAREA, la sediile consiliilor locale, a planului cu ampalsamentul lucrarii, lista proprietarilor si anuntul de despagubire;
NUMIREA unor comisii mixte (primar, viceprimar, reprezentant al prefecturii si reprezentanti ai expropriatorilor);
APROBAREA hotararilor de acordare a despagubirilor si plata;
INTABULAREA dreptului de proprietate a statului pe imobilele expropriate.