Lipsa antecedentelor penale şi cirsumstanţele personale l-au scăpat de închisoare pe realizatorul TV Şerban Huidu. Judecătorul care a decis condamnarea lui Şerban Huidu, acuzat de uciderea într-un accident auto a trei oameni, la doi ani şi şase luni de închisoare cu suspendare, şi-a motivat condamnarea.
"Instanţa a apreciat la rândul său că revine în totalitate inculpatului culpa în producerea accidentului, accident care nu putea fi evitat decât de inculpatul Huidu Şerban Sebastian", este concluzia magistratului de la Judecătoria Braşov. Accidentul mortal a avut loc în urmă cu un an, la data de 16 octombrie 2011, şi şi-au pierdut viaţa trei persoane: Ioan Garbiş, Magda Drăghici şi Stefan Lungu Balogh, cei trei fiind colegi la o firmă din Braşov. "Cu toate acestea, instanţa va observa că nivelul de culpă stabilit în sarcina acestuia se apropie totuşi de pragul minim, fiind în situaţia paradoxală în care un nivel relativ redus de culpă a determinat consecinţe extrem de grave", au explicat judecători. Forma minimă de vinovăţie şi limita maximă a gravităţii "Procesul de individualizare a pedepsei în cazul acestor infracţiuni este îngreunat de faptul că acestea se plasează la extremele elementelor constitutive ale infracţiunii în sensul că, sub aspectul laturii subiective sunt săvârşite cu o formă minimă de vinovăţie, respectiv culpă, iar sub aspectul rezultatului produs se plasează la limita maximă a gravităţii. Elementul fundamental în procesul de individualizare este însă elementul subiectiv în condiţiile în care rezultatul socialmente periculos nu a fost urmărit de făptuitor", au precizat magistraţii. Acuzaţiile Şerban Huidu a fost trimis în judecată fiind acuzat de ucidere din culpă, faptă care se pedepseşte cu închisoarea de la doi la şapte ani. Dacă prin fapta săvârşită s-a cauzat moartea a două sau mai multor persoane, la maximul pedepselor prevăzute se poate adăuga un spor până la trei ani. Conduita vedetei TV după accident a fost apreciată pozitiv Faptul că acesta nu a cerut poliţiştilor dovada înlocuitoare a permisului de conducere a fost apreciat pozitiv de magistraţi. De asemenea a contat că Şerban Huidu şi-a recunoscut şi asumat faptele sale. "Conduita culpabilă care s-a reţinut în sarcina lui Şerban Huidu deşi de natură a atrage răspunderea sa penală se plasează la un nivel relativ redus, astfel cum am menţionat anterior şi se circumscrie unui complex de factori cauzali dintre care nici unul excesiv. Nu în ultimul rând, în procesul de individualizare a pedepsei instanţa a avut în vedere împrejurarea că scopul procesului penal a fost deja parţial atins inculpatul fiind, prin atitudinea manifestată pe parcursul întregii acestei proceduri, pe deplin conştient de consecinţele faptelor sale pe care a înţeles să şi le asume. De altfel, din această perspectivă a asumării consecinţelor faptelor sale instanţa va observa că, deşi inculpatul ar fi avut în continuare dreptul să conducă un autovehicul până la finalizarea procesului penal putând solicita instanţei sau organelor de urmărire penală o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere, conform dispoziţiilor OUG nr. 195/2002, acesta nu a uzat de acest drept", a explicat magistratul de la Judecătoria Braşov. Circumstanţele personale Relativ la decizia de a suspenda pedeapsa, pe o perioadă de încercare de patru ani, magistratul arată că "nici una din împrejurările cauzei nu justifică alegea modalităţii de executare în regim de detenţie. Aceasta nu numai din perspectiva considerentelor anterior expuse dar raportat şi la circumstanţele personale ale inculpatului o persoană corect integrată social, fără antecedente penale." Analizând probatoriul administrat în cursul urmăririi penale şi necontestat de Şerban Huidu, instanţa a apreciat că în cauză s-au conturat un cumul de împrejurări cauzale care au determinat producerea accidentului rutier. Expertiză: Maşina lui Şerban Huidu nu a derapat Astfel din cuprinsul expertizei criminalistice efectuată de Laboratorul Interjudeţean de Expertize Criminalistice Braşov s-a stabilit că autoturismul Mercedes Benz ML 350, condus de vedeta TV, nu a pătruns pe contrasens urmare a derapării, în condiţiile în care viteza probabilă cu care s-a intrat în curbă era inferioară vitezei care ar fi condus la derapare şi care s-ar fi situat la valoarea de 102 km/h. Pornind de la acest aspect, judecătorii au considerat că pătrunderea pe contrasens s-a datorat faptului că la momentul efectuării virajului inculpatul a pierdut din raza vizuală partea carosabilă, întorcând chiar şi pentru câteva secunde capul în spate. Neatenţia mortală Această teză a fost suţinută de declaraţiile martorilor, soţia acestuia, Cristina Mria Huidu, a precizat faptul că în momentele imediat anteriore accidentului era la rândul său întoarsă în spate. De asemenea, o altă martoră a precizat că autoturismul Mercedes Benz ML 350 rula cu o viteză aproximativă de 70 km/h menţionând că a observat că în momentul impactului roţile acestuia nu erau virate, realizând acest aspect după felul în care autoturismul a ieşit din curbă. De altfel şi procesul verbal de cercetare la faţa locului a confirmat faptul că autoturismul Mercedes Benz ML 350 a fost găsit perpendicular pe axul drumului pe sensul opus de mers. Impact frontal "În consecinţă, pierzând din raza sa vizuală partea carosabilă, Şerban Huidu nu a virat suficient pentru a păstra autoturismul pe banda sa acesta pătrunzând pe contrasens, intrând astfel în impact frontal cu autoturismul marca Dacia Logan", arată magistraţii. Din această perspectivă concluziile raportului de expertiză conform cărora nu se poate stabili cauza pentru care Şerban Huidu a pătruns pe contrasens prin acest mijloc de probă sunt pe deplin pertinente, expertiza limitându-se la analiza aspecte tehnice, cauza producerii accidentului fiind determinată, conform celor anterior expuse, prin coroborarea probatorului testimonial. Sentinţa a fost contestată Din această perspectivă, judecătorii au arătat că chiar dacă nu viteza de deplasare superioară celei prevăzute de lege a fost cauza care a determinat pătrunderea pe contrasens, aceasta intră la rândul său în câmpul cauzal, posibilităţile de redresare ale autoturismului fiind direct proporţionale cu viteza de deplasare a autoturismului. Decizia Judecătoriei Braşov nu este definitivă, şi a fost contestată de rudele victimelor la Curtea de Apel Braşov.