„Evenimentul zilei” a descoperit, după cazul hărților „mincinoase “ pentru inundații, pentru care Administrația Națională Apele Române” (ANAR) a risipit 46 de milioane de euro, alt caz care arată cât de prost au gestionat șefi i instituției banii alocați pentru prevenirea inundațiilor.
În ultimii ani, Administrația Apele Române a primit sume importante de bani pentru a preveni inundaţiile. Sumele erau destinate pentru amenajarea de diguri și maluri. După ce zeci de case au fost măturate de ape, iar sute de hectare de culturi au fost distruse, vicepremierul Liviu Dragnea a anunțat că se va demara o anchetă la ANAR, pentru a se stabili dacă banii au fost cheltuiți cum trebuie.
EVZ vă prezintă un caz care a fost pus de curând pe masa Parchetului, de către Curtea de Conturi a României. Dosarul vizează achiziţia ilegală a 46 de autobasculante, creîndu- se un prejudiciu de 1,7 milioane de lei.
Oferta lăudăroasă, dovedită mincinoasă
SC MHS Truck&Bus SRL Bucureşti a fost declarată câştigătoare după ce s-a angajat că va livra basculantele în termen de 39 de zile şi a obţinut 10 puncte la criteriul „termen de livrare”. Concurentele Renault Trucks şi Roman SA au promis că aduc basculantele în 60 de zile și au pierdut licitația, chiar dacă oferta lor financiară era mai bună pentru Apele Române. Pe 30 decembrie 2011 s-a semnat contractul nr. 158, dintre ABA Mureş şi MHS Truck, pentru livrarea celor 46 de autobasculante la un preţ de 19,8 milioane lei, cu TVA inclus.
Funcționarii „nababi” nu au calculat penalități
Când s-a împlinit termenul de livrare de 39 de zile, MHS nu a adus basculantele, ci o scrisoare prin care a comunicat că „datorită unor probleme apărute la fabrica MAN, probleme ce pot fi încadrate la forţă majoră, termenul asumat prin contract trebuie amânat cu 39 de zile”. Conducerea ABA Mureş nu a avut nimic împotriva acestei întârzieri, care făcea ca termenul de livrare să se dubleze la 78 de zile și să devină cu 18 zile mai mare decât al celorlalţi ofertanţi care, altfel ar fi câştigat ei licitaţia.
Mai mult decât atât, ABA Mureş a semnat actul adiţional prin care termenul de livrare se prelungea fără să perceapă penalități pentru această întârziere, de 462.000 de lei (aproape 110.000 de euro). În plus, conducerea din Mureş nici măcar nu reținuse constituirea garanţiei de bună execuţie, alţi 800.000 de lei, scriu auditorii Curţii de Conturi.
Penalităţi de 1,7 milioane de lei din bani publici
Cu mult mai grav este că nici Administraţia Mureş, nici conducerea naţională a Apelor Române de la București nu aveau prevedere bugetară pentru achiziționarea autobasculantelor în 2012, aşa că nu aveau voie să plătească niciun ban, legal, pentru acestea. Însă, pe 14 noiembrie 2012, Apele Române au încheiat cu MHS Truck&Bus SRL un contract, semnat numai de oficialii de la Bucureşti, prin acelaşi Dumitru Dumitru, prin care stabilea că ABA Mureş datorează, suplimentar, penalităţi de 1,56 milioane de lei.
Conducerea centrală de la Apele Române a repartizat autobasculantele către toate administraţiile bazinale din România, lăsând doar şapte la Mureş. Ordinul a fost semnat de către Dumitru Dumitru, directorul economic al ANAR. „Nu se cunosc criteriile avute în vedere la repartizarea acestor autobasculante către administrațiile bazinale de apă”, notează inspectorii Curţii de Conturi. Astfel, Curtea a solicitat Parchetului să-i verifice pe responsabilii de faptele de mai sus pentru abuz în serviciu și fals intelectual.
Au refuzat o ofertă mai bună Prejudiciul a fost calculat la 1,7 milioane de lei, reprezentând penalităţile plus diferenţa dintre oferta câştigătorului, mai scumpă, şi cea mai bună ofertă din licitaţie.
„Evenimentul Zilei” a solicitat, acum aproximativ o săptămână și jumătate, o întâlnire cu Vasile Pintilii, directorul general al ANAR (demis după recentele inundaţii), sau cu un adjunct al acestuia, pentru a discuta punctual despre jaful descris mai sus. Deși ni s-a promis o astfel de întâlnire în mod repetat, Apele Române au preferat să păstreze acest caz în „famiglie”.