EXCLUSIV. A picat concursul de director de grădiniță, iar acum este în comisia județeană Dolj care selectează directorii de unități de învățământ

EXCLUSIV. A picat concursul de director de grădiniță, iar acum este în comisia județeană Dolj care selectează directorii de unități de învățământ

Peste 8.600 de candidaţi din întreaga ţară s-au prezentat la proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, organizat de Ministerul Educaţiei, iar luni începe ultima probă, a interviului.

Într-un comunicat de presă publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei se arată că 65,8% dintre candidaţi au promovat proba concursului şi că niciun candidat nu a fost eliminat din concurs.

Judeţele cu cele mai bune rezultate sunt Cluj (93%), Sălaj (81%) şi Mureş (78%).

În municipiul Bucureşti au promovat proba scrisă 64% dintre candidaţi. Rezultate mai mici sau relativ egale cu 50% s-au înregistrat în judeţele Mehedinţi (44%), Călăraşi (45,1%) şi Satu Mare (50,3%).

Ne puteți urmări și pe Google News

Singurul 10

Dintre candidați, doar unul, Daniela Dungeanu, de la Colegiul Naţional „Petru Rareş” din municipiul Suceava, a obţinut nota 10 la proba scrisă a concursului pentru ocuparea posturilor vacante de director şi director adjunct în şcolile şi liceele de stat din România, organizat de Ministerul Educaţiei.

Dar mai sunt țară și locuri unde concursul șchioapătă.

La Dolj, avem o fostă directoare de gradiniță, anume pe Maria Zoia Ciciu, care în 2016 a picat examenul de director, iar în 2020 a fost instalată de PNL, evident fără concurs, inspector şcolar pentru educație timpurie, iar acum face parte din comisia județeană de concurs și orchestrează, alături de inspectorul general adjunct Oana Lavinia Zaharie, numirile noilor directori la grădinițele din Dolj.

Asta în condițiile în care ministrul Sorin Câmpeanu a tot vorbit de depolitizarea învățământului românesc prin organizarea corectă a actualelor concursuri de directori.

După proba teoretică, Sorin Câmpeanu declara: „Avem nevoie de conduceri profesioniste în şcolile din România. Mi-aş fi dorit ca proba scrisă să fie promovată de mai mulţi (…) Mă aşteptam să fie un procent de promovare mai mare, dar asta e, pentru posturile care nu vor fi ocupate, vom demara imediat ce se va încheia acest concurs încă un concurs. În cele din urmă, va trebui să avem directori în şcoli numiţi strict pe criterii profesioniste”.

Problema este cine numește directorii pe „criterii profesioniste”, când, de exemplu, pe site-ul Inspectoratului Școlar Dolj, componența comisiilor de examinare este de negăsit.

Sursele Evenimentului zilei din Craiova susțin însă altceva decât ministrul: Zoia Ciciu și Oana Zaharie ar fi promis că vor păstra în funcții și directori care au picat examenul teoretic.

Este important de precizat că, până la publicarea acestui articol, responsabilul cu presa al ISJ Dolj nu a răspuns nici telefonic, nici la mail.

Mai mult, câțiva candidați, care au trecut cu bine proba scrisă a concursului de ocupare a posturilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat din județul Dolj, ni s-au plâns – sub protecția anonimatului, pentru că le e teamă de repercusiuni la proba interviului – că sunt tratați cu ostilitate și nu primesc Planul de Dezvoltare Intituțională al unitățiilor școlare și, astfel, nu pot să-și facă strategia de dezvoltare a unități școlare pentru care candidează.

Desfășurarea probei de interviu

În cadrul probei de interviu, care se desfășoră între 15 noiembrie și 8 decembrie și durează 60 de minute, se evaluează:

-competențele de management strategic, operațional și comunicare, prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a unității de învățământ pentru care candidează;

-abilitățile de rezolvare a unor situații – problemă, prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;

-competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului.

În ziua în care este programată proba de interviu pentru ocuparea funcțiilor de conducere dintr-o unitate de învățământ, comisia de evaluare a probei de interviu se întrunește cu aproximativ o oră înainte de începerea probei și, în plenul ei, desfășoară următoarele activități:

  1. a) selectează, din lista elaborată de comisia de organizare, 3-4 teme generale, le particularizează în situații-problemă specifice respectivei unități de învățământ și le redactează cu bilete distincte pe care le numerotează; în situația în care pentru aceeași unitate de învățământ au optat candidați pentru ocuparea și a funcției de director și a celei de director adjunct, numărul situațiilor problemă / biletelor elaborate de comisia de evaluare a probei de interviu va fi de cel puțin 4;
  2. b) redactează sarcinile de lucru pentru evaluarea competențelor digitale și le particularizează;
  3. c) structurează planul de interviu, comisia putând stabili atât ordinea etapelor din cadrul interviului cat și momentul adresării întrebărilor (după fiecare etapă sau la finalul probei).

În timpul prezentării Strategiei pe care candidatul a depus-o deja la dosar, acesta nu va fi întrerupt cu întrebări.

Proba de competențe digitale se dă pe calculator și durează 15 minute.

Totul va fi filmat, inclusiv ecranul candidatului, se arată în procedura de examen.

Sistemul de supraveghere audio-video înregistrează imagini și sunet pe întreg intervalul orar de desfășurare a probei de interviu.

Sistemul de supraveghere audio-video se oprește de către persoana responsabilă cu derularea şi monitorizarea procesului de supraveghere doar după ce toate activitățile de evaluare din sala supravegheată audio-video s-au finalizat și toți membrii comisiei au părăsit sala.

 

 

 

 

Dacă ai date sau informaţii care pot deveni o ştire, transmite-le pe adresa pont@evz.ro