EVZ CHIŞINĂU. Atenţie în trafic: "Big brother" te vede. 90.000 de abateri într-o singură lună!

O dată cu mărirea numărului de ore practice, mita în şcolile auto s-a dublat.

Sporirea numărului de ore practice în şcolile auto este foarte bună, însă acest lucru nu a diminuat rata corupţiei. Ba mai mult, unii instructori auto susţin că deja suma mitei pentru susţinerea cu brio a examenului s-a dublat, crescând de la 200 până la 500 de euro! Pe de altă parte, angajaţii centrului de monitorizare video spun că nu există o etică a şoferilor, ei încălcând regulile de circulaţie la orice pas. Până în acest moment, camerele de supraveghere au înregistrat peste 90.000 de abateri doar în luna ianuarie. De curând, Ministerul Educaţiei a elaborat o nouă programă de instruire pentru şcolile auto, care prevede reducerea duratei cursului teoretic pentru obţinerea permisului de conducere şi creşterea numărului de ore practice. De asemenea, autorităţile au aprobat recent şi Regulamentul de activitate a şcolilor auto, care prevede sporirea profesionalismului instructorilor. Despre profesionalismul şoferilor vorbesc însă accidentele şi numărul de abateri înregistrate de camerele video instalate în Capitală. "Majoritatea încălcărilor, aproximativ 70% , sunt la trecerea de pietoni şi la intersecţii, alte 20% sunt pentru încălcarea marcajelor şi circa 10 la sută sunt abateri pentru depăşirea vitezei", spune Dan Chiriţă, şeful centrului de monitorizare video. Acesta spune că şoferii au încă multe de învăţat până să ajungă să se respecte reciproc. "Despre o cultură a şoferilor nu putem vorbi, se observă cu şi fără camere video. Nu este respectat nimeni: copii, bătrâni, persoane cu dizabilităţi. Nici chiar ei între ei nu se respectă. Nu există reguli de etică la şoferii moldoveni", adaugă Dan Chiriţa. "Mita a crescut la 500 de euro" Unul dintre foştii instructorii auto, care acum nu mai profesează, spune că această schimbare are partea bună şi partea rea. "Pe de o parte, este foarte bine că s-au mărit numărul de ore practice şi s-a micşorat numărul celor teoretice. Dar, pe de altă parte, astfel va creşte şi mita. Dacă, înainte, ca să treci examenul, trebuia să achiţi 200 de euro, după apariţia acestui regulament, colegii de la şcolile auto mi-au spus că s-a ajuns la 500 de euro", spune bărbatul, care a dorit să-şi păstreze anonimatul. Acesta mai crede că elevilor le trebuie nu doar practică, dar şi multă teorie. "Asta îi disciplinează. Sunt şi elevi atenţi, care învaţă cu sârguinţă şi susţin examenele fără să plătească un ban, dar aceştia sunt prea puţini. Dintr-o grupă de 15 elevi, dacă învaţă vreo 3-4, încă e bine. Cine zice că nu se plăteşte, minte. La şcolile auto întotdeauna s-a dat mită şi se va da. Sunt bani grei în joc, iar controalele, dacă se fac, se fac de ochii lumii, instructorii fiind preîntâmpinaţi din timp", spune profesorul. Un alt instructor auto crede că schimbările în regulament sunt bune. "Schimbările care se propun, adică mărirea orelor de la 30 la 40, sunt în principiu bune. Cei cărora nu le este dat să conducă imediat vor avea posibilitatea să facă mai multă practică. Desigur că va trebui să vorbim mai mult şi mai repede, ca să compensăm într-un fel timpul pentru materialul teoretic substituit. Pe parcurs însă vom vedea rezultate", spune Ion, instructor auto. Ce cred viitorii şoferi Mariana este studentă şi de curând a obţinut permisul de conducere. "Oricâte ore de practică s-ar da, oricum trebuie să plăteşti examenul. Se agaţă de tot nimicul la examene. Eu am învăţat foarte bine, dar la examen, îmi găseau nişte obiecţii nesemnificative. Am eşuat de două ori, apoi a trebuit să plătesc, pentru că mai scump mă costa să achit pentru cele 10 ore practice şi iar să nu reuşesc", spune Mariana. Ina Tătaru abia a început orele de şoferie. "Personal cred că sunt foarte bune aceste ore de practică în plus. Mai cu seamă că eu foarte greu înţeleg ce şi cum trebuie să fac. În caz contrar, aveam să-mi mai iau singură câteva ore practice ca să obţin dexteritate", spune fata. Totodată, poliţia spune că, în acest an, şoferii încalcă regulile de circulaţie şi depăşesc viteza mai mult ca oricând. Campanie de informare Din 15 ianuarie, conducătorii auto au început deja să fie informaţi prin poştă în cazul în care nu au respectat regulamentul circulaţiei rutiere. Deocamdată, doar aparatura şi comportamentul şoferilor la trafic se testează, iar de la 15 februarie ar urma să vină şi primele amenzi. Cele cinci intersecţii unde au fost amplasate camerele video sunt Dacia - Hristo Botev, Bulevardul Dacia în zona aeroportului vechi, Decebal - Zelinski, Sciusev - Constantin Stere şi Bucureşti - Cebotari.

Instructor auto, prins cu şpagă

Nici nu a început bine anul, că un instructor din Edineţ a fost prins în flagrant de ofiţerii CNA, în timp ce lua 400 de euro de la un discipol. Pe marginea acestui caz a fost deschis un dosar penal, iar dacă va fi găsit vinovat, instructorul riscă până la 10 ani de închisoare şi o amendă de cel mult 60.000 de lei. Totodată, acesta ar putea să nu mai profeseze timp de cinci ani.