Compania EADS a amanat planurile de restructurare, dupa pierderile provocate de A380.
Compania-mama a Airbus - EADS - a amanat ieri anuntarea, programata pentru marti, a planului de restructurari masive, pe motiv ca nu exista un consens intre liderii politici europeni privind modul in care vor fi impartite costurile urmatorului model A350.
Producatorul de avioane ar trebui sa renunte la 10.000 de locuri de munca, reprezentand o cincime din numarul total de angajati. Asta pentru ca a inceput sa aiba probleme financiare ca urmare a intarzierilor in lansarea pe piata a modelului gigant 380.
Tarile care ar avea de pierdut de pe urma restructurarii sunt Marea Britanie, Franta, Germania si Spania, unde se afla fabricile Airbus si unde ar exista si un numar mare de disponibilizati. Reprezentantii celor patru state ar dori ca reducerile de personal sa fie impartite in mod egal.
Airbus are circa 20.000 de angajati in Franta si Germania, 3.000 in Spania si 12.000 in Anglia. Louis Gallois, unul dintre directorii generali ai EADS si seful Airbus, a solicitat celor patru tari pe teritoriul carora se gasesc centre de productie Airbus sa puna capat rapid divergentelor.
"Ieri-seara (n.r. - duminica), boardul EADS a intrerupt lucrul la Power 8 (n.r. - planul de restructurare). Intalnirile vor fi reluate in zilele urmatoare pentru a gasi un acord privind impartirea responsabilitatilor intre state privind modelul A 350 XWB", se arata intr-un comunicat al EADS.
Modelul gigant, problema Reprezentantii Airbus, cel mai mare producator de avioane la nivel mondial, au declarat ca va fi pentru prima data cand vor anunta pierderi, aferente anului 2006. Rezultatele proaste au fost cauzate de intarzierile in livrarea modelelor A380, provocate de problemele la reteaua de electricitate.
In total, dezvoltarea si punerea pe piata a modelului a costat 19 miliarde de euro, fata de 12 miliarde de euro prevazuti initial. Si cursul de schimb scazut al dolarului a afectat, de asemenea, situatia financiara.
Modelul A380 va permite transportul a peste 550 de pasageri simultan, fata de cea mai mare aeronava de pana acum - Boeing 474-400, care are o capacitate de circa 400 de locuri. Dezvoltarea urmatorului model - A350 - va costa 11,6 miliarde de euro. A350 va fi un concurent direct cu Boeing 787 Dreamliner, care are circa 240 de locuri.
INVESTITORI STRAINI
Quatarul si rusii, actionari la EADS
Fondul de investitii al Quatarului, care are la dispozitie 40 de miliarde de dolari pentru investitii, s-a aratat interesat sa achizitioneze pana la 10a din actiunile EADS, proprietarul Airbus. Principala sursa de bani a tarii o reprezinta veniturile din vanzarea titeiului.
Potrivit Fondului Monetar International, Quatarul, Arabia Saudita si ceilalti producatori din Golful Persic au avut anul trecut venituri de peste 500 de miliarde de dolari realizati din vanzarea petrolului.
Autoritatea de investitii a Quatarului detine 7% din actiunile grupului francez Lagardere, specializat in media si industria de aparare si unul din actionarii importanti ai EADS. Anul trecut, banca rusa de stat VTB a cumparat 5,02% din actiunile grupului EADS, de la Bursa.