Republica Moldova. Prima instanță a restituit cererea companiei „Gările Auto Moderne”, controlată de Ilan Șor. Aceasta vrea să-și restabilească dreptul de gestiune asupra bunurilor imobile. Scandalul în jurul companiei a pornit după ce statul a desfăcut contractul de concesiune, obținut în condiții obscure.
Judecătoria Chișinău a restituit cererea de chemare în judecată depusă de compania „Gările Auto Moderne”. Totul, după ce reprezentanții firmei nu au înlăturat, în termenele stabilite de instanță, mai multe neajunsuri tehnice.
Compania a mers în instanță după ce reprezentanții APP au preluat forțat activele în urma unei decizii definitive a instanței. Ulterior preluării, statul a rupt contractul de concesiune.
Ce prevedea contractul de concesiune negociat de Șor
Contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat pe 17 decembrie 2018, în timpul Guvernului Pavel Filip, pe un termen de 25 de ani.
Ulterior, s-a constatat că, la câteva zile de la fondare, firma a obținut dreptul asupra întregii reţele de gări auto din ţară.
Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani.
Investiții insuficiente și justificări fără acoperire
În anul 2022 a fost formată o comisie care a evaluat toate contractele de concesionare încheiate de guvernarea democrată. Membrii comisiei au descoperit că SRL „Gările Auto Moderne” a investit mai puține mijloace.
Mai mult, raportul arată că au fost constatate întârzieri la executarea planului de investiții. Reprezentanții companiei au invocat diverse justificări, dar în lipsa documentelor confirmative.
În urma evaluării, Agenția Proprietății Publice (APP) a anunțat că a desfăcut contractul de modernizare a autogărilor cu SRL Gările Auto Moderne. Motivul invocat - nerespectarea garanției de bună execuție și neîndeplinirii planului de investiții asumat în termen de 90 de zile.
Ilan Șor, păpușarul afacerii de la Gările Auto
Liderul CUB, Igor Munteanu, susține că proiectul de concesionare a gărilor auto a fost scris, promovat și adoptat de către guvernul Filip. Mai mult, a fost folosit un studiu de fezabilitate scris de „Alternative Internaționale de Dezvoltare” și oamenii lui Ilan Șor.
Liderul CUB mai spune că în ziua în care a fost primită oferta, Ministerul Economiei a obținut avizele Consiliului Concurenței și Cancelariei de Stat. Condițiile avantajau clientul special.
„Contractul de concesionare este semnat de Ex-Factor SRL, una dintre cele mai puternice sub aspect financiar și logistic companii de construcții, care se retrage din Contract. Exact ca și în cazul Blue-Air-Air-Moldova, Ex-factor a transmis drepturile sale unei companii apărute peste noapte, “SRL Auto Moderne””, a mai spus Munteanu.