Epoca roboţilor se apropie

AMINTIRI DESPRE VIITOR. Cei care priveau acum 25 de ani celebrul film cu Arnold Schwarzenegger nu şi-ar fi imaginat că roboţii vor începe „să prospere“ atât de repede.

Cei care au văzut prima dată în 1984 filmul Terminator, cu roboţi inteligenţ i care au preluat controlul pământului, se gândeau poate că o astfel de epocă este posibilă doar într-un timp foarte îndepărtat în viitor.

Peste numai 20 de ani de atunci, astăzi, robotica a ajuns la un nivel de dezvoltare foarte ridicat, iar roboţii precum cei prezentaţi în celebrul film sunt poate la numai câţiva ani distanţă.

ASIMO se poate conecta la internet

ASIMO este un „humanoid“ mecanic, produs de corporaţia japoneză Honda Motor Company, pentru a studia cum pot fi copiate mişcările corpului uman la roboţi. Are 120 de centimetri înălţime, cântăreşte 53 de kilograme şi seamă nă cu un cosmonaut. În acest moment există 46 de roboţi ASIMO, fiecare în valoare de 1 milion de dolari. Închirierea unuia costă 166.000 de dolari pe an.

Această maşinărie este probabil cea mai avansată formă de inteligenţă artificială. Robotul biped poate recunoaşte mai mulţi oameni, gesturi, modul în care sunt aranjate obiectele într-o cameră, poate distinge sunete, putând răspunde atunci când este chemat sau îndeplini funcţiile care i se cer.

Mai mult, ASIMO se poate conecta la internet şi furniza diferite informaţii din acest mediu, de la ştiri până la previziuni meteo.

„Măgarul“ mecanic va înlocui soldaţii

Compania americană Boston Dynamics pregăteşte un robot care reprezintă un pas important în înlocuirea pe câmpul de luptă a soldaţilor cu maşini. Este vorba de BigDog, un „patruped“ mecanic, construit cu fonduri de la Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), o agenţie americană responsabilă cu dezvoltarea de noi tehnologii militare. Creat în 2005, cu un buget de 10 milioane de dolari, robotul a fost îmbunătăţit substanţial în ultimii trei ani. Scopul său este acela de a fi un cărăuş, care să transporte muniţie sau alte echipamente pe câmpul de luptă în zone greu accesibile, unde vehiculele de teren nu pot ajunge.

Robotul are un echilibru de invidiat, fiind foarte greu de răsturnat de pe cele patru picioare, datorită senzorilor, a girposcopului cu laser şi a computerului performant care îl controlează. BigDog este de asemenea dotat cu o cameră de înaltă rezoluţie, prin intermediul căreia poate fi manevrat. Pe viitor, se pune problema înarmării robotului cu mitraliere sau aruncătoare de grenade, pentru a susţine soldaţii în caz de nevoie.

BigDog are 1 metru lungime şi 70 de centimetri înălţime şi are un singur mare dezavantaj - este foarte zgomotos, din cauza motorului cu ardere internă care îl propulsează. Acest lucru îl face deocamdată vulnerabil pe câmpul de luptă, deoarece poate fi detectat uşor după zgomotul specific pe care propulsorul îl scoate. Însă şi calităţile sale sunt evidente. Poate traversa 5,3 km de teren dificil într-o oră, cu o sarcină de 153 de kilograme în spate, sau poate urca o rampă cu o înclinaţie de 35 de grade.

Aerul, cucerit şi el de roboţi

În ceea ce priveşte terminatorii aerieni, ei există deja. Avionul american de recunoaştere „MQ-1 Predator“ zboară fără echipaj, fiind controlat de la distanţă. În general, este utilizat de armata americană ca avion militar de supraveghere. Poate însă îndeplini şi funcţii de atac, transportând două rachete aer-sol AGM-114 Hellfire.

Un astfel de avion a făcut o greşeală gravă în Pakistan, anul trecut, atunci când a ucis mai mulţi civili nevinovaţi, confundaţi cu inamicul. Experienţa de luptă a acestei maşini este una ridicată. Începând din 1995, când a fost lansat, a luptat pe toate teatrele de luptă importante, precum Afganistan, Irak, Serbia sau Bosnia. Deocamdată, Predator nu este capabil să ia singur decizii, ci este nevoie de o echipă de 55 de oameni, sateliţi şi alte tehnologii avansate, pentru a controla 4 astfel de aparate.

Se vorbeşte însă de o nouă generaţie de astfel de aparate, care vor decide singure când trebuie să atace. Iar dacă şi cele de acum, controlate de oameni, fac victime, atunci pericolul de aşa ceva este şi mai mare, în cazul unei defecţiuni a maşinii sau dacă ceva nu merge bine.