Elena Lasconi a luat un strateg american, care l-a „consultat" și pe Ion Iliescu

Sursa foto: Facebook

Într-o mișcare surprinzătoare, Uniunea Salvați România (USR) a alocat peste 1,5 milioane de euro din bani publici pentru promovarea candidatei sale la președinția României, Elena Lasconi. Această sumă colosală include închirierea panourilor publicitare din întreaga țară, dar și servicii de consultanță oferite de o firmă americană cu un istoric discutabil în campaniile electorale. Din România.

Investiții majore în campania Elenei Lasconi

Conform surselor din interiorul partidului, doar închirierea spațiilor pentru panourile publicitare a costat USR aproximativ 1,3 milioane de euro. Panourile sunt vizibile în toate colțurile țării, iar contractul prevede afișarea acestora până la începutul oficial al campaniei electorale, în noiembrie.

Aceasta strategie de vizibilitate masivă este menită să facă din Elena Lasconi un nume recunoscut la nivel național, în contextul în care alegerile prezidențiale se apropie cu pași repezi.

Însă, cheltuielile nu se opresc aici. USR a alocat 25.000 de euro pe lună pentru consultanță de imagine, tot din fonduri publice. Această consultanță este realizată de o firmă americană cu un trecut marcat de campanii electorale pierdute. În pofida acestui fapt, USR pare să aibă încredere că expertiza acestei firme va contribui la creșterea popularității Elenei Lasconi și, implicit, la șansele ei în cursa pentru Cotroceni.

Strategia de campanie: un consultant controversat

Ce atrage atenția în mod special este faptul că firma de consultanță angajată de USR este aceeași care a oferit servicii și fostului președinte Ion Iliescu în anii '90. Aceasta a fost adusă în România de Viorel Hrebenciuc, un personaj politic cunoscut pentru influența sa din umbră în cadrul Partidului Social Democrat (PSD).

Însă, strategia aplicată de această firmă nu a avut succes atunci, Iliescu pierzând alegerile din 1996 în fața lui Emil Constantinescu, singura dată în istoria post-decembristă când un președinte în funcție nu a reușit să obțină un nou mandat.

Ion Iliescu. Sursa foto: Dreamstime.com

Acum, aceeași echipă de consultanți americani revine pe scena politică românească, de data aceasta pentru a o susține pe Elena Lasconi. Este de remarcat că, în ciuda eșecurilor anterioare în campaniile internaționale, firma de consultanță a continuat să fie căutată de diverse figuri politice pentru expertiza sa.

Riscuri și controverse

Angajarea unei firme cu un asemenea istoric ridică numeroase semne de întrebare. În primul rând, este discutabil dacă o echipă care a eșuat în campaniile altor lideri politici poate aduce succesul în cazul Elenei Lasconi. Mai mult, utilizarea unor sume atât de mari din bani publici pentru panouri publicitare și consultanță externă ar putea să fie percepută negativ de către electorat, care ar putea considera că resursele statului sunt utilizate în mod inadecvat.

Criticii susțin că USR riscă să fie perceput ca un partid care cheltuie nejustificat banii publici pentru a promova o candidată ce nu are încă o bază solidă de susținători. Într-un context în care electoratul este din ce în ce mai sensibil la cheltuielile publice, aceste investiții masive ar putea să nu aducă beneficiile scontate.

Investițiile financiare ale USR în campania Elenei Lasconi ridică întrebări legitime despre eficiența și etica utilizării fondurilor publice în scopuri electorale. În plus, alegerea unei firme de consultanță cu un istoric de eșecuri notabile poate pune în pericol nu doar imaginea candidatei, ci și a partidului care o susține.

Rămâne de văzut dacă strategia USR va da roade sau dacă va deveni un exemplu de cum nu ar trebui gestionate resursele publice în campanii electorale.