Editura Evenimentul si Capital

Elena Ceauşescu la proba metroului: "Sîc că nu merge!"

18e44af7178dd7e84219c337e8efb15d
Autor: | | 0 Comentarii | 0 Vizualizari

După ce au scăpat de comunism, constructorii metroului n-au reuşit să supravieţuiască tranziţiei.

Acum, străinii vin să ne facă poduri şi pasaje, în timp ce ai noştri construiesc în străinătate. Inginerii Nicolae Constantinescu şi Sergiu Plugovici şi-au rupt o după amiază din viaţă ca să-mi povestească cum au construit ei metroul, dar şi podurile de peste Dunăre de la Cernavodă, şi cum alţi colegi de-ai lor şi-au dat sufletul la Canal. Constantinescu e azi directorul Centralei Construcţii Căi Ferate (CCCF). Spune că nu e mândru de faptul că centrala a fost înlăturată de la construcţia metroului în ultimii 20 de ani, de interese politice. Afişează o relativă bunăstare a omului care s-a descurcat în viaţă, chiar şi după 1989 când ţara n-a mai avut nevoie de priceperea lui, iar el şi-a mutat-o temporar prin Germania. Plugovici se ţine mai modest – e doar un inginer oarecare - şi îşi lasă colegul de-o viaţă să vorbească, dar punctează esenţial atunci când simte nevoia. Lucrează şi acum în construcţii, şi împărtăşeşte amărăciunea lui Constantinescu pentru câte lucruri nu se mai fac în ţara asta. A participat toată ţara, nu numai crema Prima mea întrebare se dovedeşte un greşit punct de plecare în discuţie: „Se spune că atunci când a început metroul, Ceauşescu a adus în Bucureşti toată crema constructorilor din România!”. Afirmaţia dezleagă în Constantinescu atâta amar de ani de frustrări: „Şi cremele alelalte ce au fost, scursurile? De exemplu eu în perioada aia făceam podurile de peste Dunăre. Alea ce erau? Nu erau bune? Metroul s-a început în 75 şi noi am început podurile în 78. Între Feteşti şi Cernavodă. Eu abia din 85 am ajuns să mă ocup de metrou. Când am venit în 85 era perioada ultimilor mari realizări. Complexul Piaţa Victoriei 1 şi 2. Apoi Gara de Nord. Aurel Vlaicu, Piaţa Romană, toate făcute repede, în vreo doi ani”. Plugovici, completează, odihnindu-şi privirea albastră pe masă, că el a lucrat la metrou încă de la primul tronson, Semănătoarea-Timpuri Noi, până la ultimul. Nu comentează aprecierea cu „cremele”. Apoi Constantinescu revine la sentimente mai bune faţă de regim: „Important e că puterea de selecţie a fostei orânduiri a fost suficientă ca să angreneze în această chestiune toţi constructorii importanţi. A participat toată ţara la asta!”. Mai util decât Casa Poporului Între timp Constantinescu desface pe masă o hartă a metroului, cu toate staţiile, şi le arată pe cele construite de el: „Din tot ce vedeţi aici noi avem vreo 17 staţii. IMGB depou, Piaţa Romană, Piaţa Victoriei, Izvor, Eroilor, Basarb, Gara de Nord, Ştefan cel mare, Griviţa, 1 Mai, Armata Poporului. Calea de rulare toată am făcut-o noi”. Poate părea stupid, dar îi întreb dacă ei simt că au făcut ceva măreţ. Plugovici răspunde în stilul liniştit de mai devreme: „Da, la început, pentru că a fost prima lucrare de genul ăsta care s-a executat în ţara noastră. Acuma m-am obişnuit”. Constantinescu trăieşte mai intens, dar se întoarce inevitabil la ce i-a fost mai drag: „Eu am avut sentimentul că particip la o investiţie foarte utilă, spre deosebire de altele mai puţin utile, cum a fost Casa Poporului, o ambiţie prostească a lui Ceauşescu. Foarte utile au fost şi podurile de peste Dunăre. Pentru că erau lângă o lucrare de 100 de ani care trăia încă, dar care oricând putea să cedeze. Parametrii lui Saligny erau total depăşiţi în zilele de atunci, traficul era ceva îngrozitor. Era artera vitală a ţării. Oprirea cirulaţiei însemna oprirea importului de mărfuri sau exportul. Aşa şi metroul, toată lumea a conştientizat că pentru Bucureşti e o primă soluţie utilă pentru nevoile viitorului. Se dovedeşte că după 20 de ani ar fi fost o tragedie fără el. Sigur, nu e satisfăcător nici pe departe, ca şi servicii în toate colţurile. Metroul începe să devină o necesitate şi pentru oraşele din provincie, Clujul, Timişoara, Ploieştiul... noi toţi facem case, dar nu şi uitlităţile acestor case”. INVENŢIE. Soluţia de izolare a bolţarilor din tunelul de metrou a fost inventată de români şi a rămas un secret bine păzit Foto: Agerpres De ce scârţâie metroul la Gara de nord Ritmul era draconic ca în toate şantierele patriei din anii aceia. Vizitele lui Ceauşescu stabileau repere câteodată imposibil de atins, iar atunci când se îndeplineau erau spulberate de câte un capriciu al conducătorului iubit. Oamenii petreceau Crăciun, Revelion sau Paşte pe şantier, ca să atingă ţintele stabilite de partid, dar şi plata era pe măsura muncii. „Da, stresul era, dar nu numai la metrou. Dacă vorbim de cum am modernizat Dâmboviţa, ce stres aveam în Casa Poporului, că făcea Ceauşescu două vizite pe zi, mai ales în ultima perioadă. La metrou venea o dată pe săptămână”, povesteşte Constantinescu. Vizitele iubitului conducător se lăsau mai mereu cu schimbări ale soluţiilor tehnice. Făra pricepere, dar cu consilieri care simţeau nevoia să se facă utili, Ceauşescu arăta cu mâna ce vrea să schimbe, chiar daca de multe ori erau tâmpenii. Constantinescu îşi aminteşte cum un astfel de capriciu a chinuit soluţia de evacuare a staţiei de la Gara de Nord: „De regulă îi plăcea să inoveze. Să participe cu idei. La Casa poporului era cel mai evident. Nu e frumos ce aţi făcut aici. Daţi jos! Nu pricepeai ce voia, făceai din nou, iar nu-i plăcea. Şi până la urmă ajungeam la o soluţie care era de fapt prima. Era dorinţa lui de a se băga în seamă. La metrou a fost una celebră. În zona Gării de Nord noi trebuia să ieşim cu staţia pe strada Buzeşti. Făcusem galeria prin faţa hotelului Nord (Ibis acum) până aproape de strada Buzeşti. Din asta ieşea o galerie care tăia curba de pe Calea Griviţei colţ cu Buzeşti. Şi ieşeam pe acolo. La prezentare Ceauşescu a izbucnit: ce faceţi mă, vreţi să dărâmaţi tot Bucureştiul?! Şi a cerut ieşirea din Gara de Nord pe strada Polizu. A forţat curba. E o rază mică acolo, dacă auziţi că scârţîe când intră metroul în Gara de Nord şa ştiţi că de la curba aceasta forţată e. O soluţie chinuită. O muncă titanică făcută acolo. Aici era marea problemă întotdeauna, te rugai să nu schimbe soluţiile. Câtă luptă era să-l faci să zică că e bine, ca să nu te facă s-o iei de la început”. Dincă şi răutăţile lui Printre cei mai de temut însoţitori ai lui Ceauşescu în inspecţii era celebrul Dincă, prim secretarul despre care oamenii au azi păreri împărţite. Victor Chiriac îl consideră un om de ispravă, „dacă erai sincer cu el şi-ţi făceai treaba”. La fel şi împăciuitorul Plugovici, care spune că Dincă era un om de înţeles. Constantinescu, însă, are o părere mai aprigă: „părerile sunt împărţite asupra calităţii lui Dincă. Eu personal pot spune că era un falseur. Una gândea şi alta făcea. Avea o tendinţă foarte dură, era excesiv. Mult mai dur decât Ceauşescu. Avea o răutate nemaipomenită. Îşi urmărea nişte interese. Voia neapărat să ajungă sus”. Popular, Dincă era poreclit în epocă „Dincă te leagă”. „Sîc că merge!” Vizitele Elenei Ceauşescu n-au fost prea dese la metrou, după cum îşi amintesc interlocutorii. Proiectul ei de suflet a fost Casa Poporului, unde mergea de două ori pe săptămână. La metrou, mai rar „pentru că era în subteran şi trebuia să-şi pună cizme şi nu-i plăcea”, punctează cu un zâmbet schiţat inginerul Plugovici. Totuşi, la una din puţinele vizite făcute de „tovarăşa” s-a şi născut o altă legendă, confirmată de Constantinescu, dar şi de Ilie Tănăsache. În 1979 a fost inaugurat primul tronson de la Semănătoarea la Izvor. S-au urcat toţi în vagon, iar Ceauşescu a zis: să pornească! Tovarăşa a simţit nevoia să-şi dea cu părerea: „dacă o porni!”. „O să pornească!”, a asigurat-o Ceauşescu, împăciuitor. Prima încercare a fost, însă, fără noroc. „Mecanicul s-o fi fâstâcit, cine ştie, cert e că n-a pornit metroul. Ceauşeasca s-a întors spre Ceauşescu şi i-a făcut cu pumnii: sîc că nu merge! Mecanicul a mai încercat o dată şi a pornit. Atunci Ceauşescu s-a întors spre ea şi i-a făcut la fel: Sîc c-a mers!”, povesteşte Tănăsache. Greu de spus acum ce s-ar fi întâmplat dacă probele dădeau greş, dacă Elena Ceauşescu s-ar fi bucurat cu adevărat sau ar fi vrut doar să-i sâcâie pe oamenii care şi aşa erau chinuiţi de tot felul de termene ca să mai aibă şi temerea asta. Sancţiuni se dădeau şi la metrou, ca şi pe alte şantiere. Numai că erau privite cu indiferenţă. „Au fost, dar nu răsunătoare. Ca să schimbi un om de pe şantier, unde să-l duci? Că mai rău decât acolo, doar la ocnă era”, zice Constantinescu. Plugovici îl completează: „a fost Cireşel, pe care l-a găsit Dincă cu ceva. Şi a zis: de mâine să fie la Baia Mare. Bineînţeles că n-a fost la Baia Mare, dar nu mai era acolo să-l vadă Dincă. Nu ne permiteam să pierdem oameni. Au fost momente când muncitorii plecau şi turnam betonul eu, domnul Lungu, un maistru, şoferii cu cifele şi pe cine mai găseam acolo. N-aveam ce face, era termenul draconic. Muncitorii plecau acasă şi rămâneau inginerii care trebuia să pună mâna pe lopată, nu?”. AMINTIRI. Inginerii de la CCCF se tem că azi nu mai are cine să-i urmeze în tunelul de metrou ca să le continue munca

Citiţi mâine, pe evz.ro ultimul episod al serialului despre metrou: un interviu cu directorul Metrorex, Gheorghe Undrişte, care spune când vom avea metrou în Drumul Taberei şi ce mai are de gând ţara cu transportul subteran.
CITIŢI ŞI:

Episodul I: Tovarăşii care au construit metroul Episodul II: De ce nu a vrut Ceauşescu metrou în Drumul Taberei Episodul III: Săpături “mecanizate” cu mineri după indicaţii “manuale” Episodul IV: Cine a mai fost şi Costin Georgian ăsta?

Elena Udrea vrea sa o vada pe Kovesi la INCHISOARE: Ar trebui sa primeasca minim 6 ani de PUSCARIE

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Social

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
11:29 Kovesi și fuga de marile procese de la Înalta Curte. Comentariu de Simona Ionescu 11:29 DE CE este ROMÂNIA ASTFEL? Cazul Kovesi din perspectiva imposturii. Editorial de Dan Andronic 11:20 BREAKING NEWS. Avem NUMELE ZIARISTEI care a fost DATĂ AFARĂ de Sebastian GHIȚĂ la cererea Laurei Codruța KOVESI 11:12 Kovesi, TRĂDATĂ de Traian Băsescu: „Dacă atât a dus-o capul!” 10:20 Kovesi, fără SPP și salon oficial. FOTOGRAFIA care spune TOTUL despre fosta șefă a DNA 09:29 6 ANI DE ÎNCHISOARE pentru Kovesi, BOMBA ANILOR în Justiţie! Breaking news în România 09:26 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9” 09:24 Fosta șefă a DNA, vizată în 19 dosare la Parchetul General 08:30 Aducerea lui Nicolae Popa în țară – parte dintr-o mai amplă Operațiune politico-mafiotă. România lui Cristoiu 08:27 IMAGINI EXPLOZIVE cu Laura KOVESI. UNDE a fost SURPRINSĂ înainte de ZBORUL în JAKARTA. Breaking news 07:20 Sebastian Ghiță o ÎNFUNDĂ pe Kovesi în propriile minciuni: „Kovesi a avut nevoie de bani în plus și mi-a cerut.” 07:11 Fosta şefă a DNA, Laura Codruţa Kovesi A FOST IMPLICATĂ în aducerea în ţară a lui Nicolae Popa. DEZVĂLUIRI ŞOCANTE ale fostului preşedinte Traian Băsescu 21:41 News alert: TOADER îi va ALEGE lui KOVESI subalternul, dacă va câștiga postul. „Trimit propunerile la Bruxelles!” 20:40 Nicolae Popa aruncă BOMBA despre extrădarea sa: „Traian Băsescu a fost implicat! Să plătească și el și Kovesi!” AMĂNUNTE INCENDIARE 18:03 Un politician important detonează BOMBA în STATUL PARALEL: „Coldea planifica și dădea comanda, iar Kovesi executa.” 23:12 Ce spune Poliția Română despre dosarul anti-Kovesi 22:31 Scrisoarea de RECOMANDARE a Laurei Codruţa Kovesi trimisă Parlamentului European 18:27 Stare de ALERTĂ în Rusia. O clădire a Universității Sankt Petersburg s-a PRĂBUȘIT și mai multe persoane sunt PRINSE sub dărâmături. Breaking News 16:22 Turcescu: „Kovesi ar putea candida la prezidențiale" 11:20 BREAKING NEWS. TOADER, lovitură DECISIVĂ pentru KOVESI. Fosta șefă a DNA nu se aștepta la AȘA CEVA!