EDITORIALUL EVZ: Căruţa cu xenoane

Îmi aduc aminte, la începutul anilor 2000 a fost o mare controversă legată de căruţe. Cu sau fără coviltir, un cal sau doi cai putere, săptămâni întregi televiziunile se întreceau să difuzeze raziile poliţiei la intrările în oraşe.

Şi pe şoselele principale desigur, fiindcă despre autostrăzi numai de bine şi abia spre zilele noastre s-a putut face vorbire despre o diferenţă semnificativă faţă de eterna şi fascinanta A1, celebra Bucureşti- Piteşti. Aşadar, aparatele de filmat şi blitz-urile au imortalizat filtre executate ca la carte, cu mâna dusă ostăşeşte la cozoroc, urmată, de mormăiala tradiţională "Să trăiţi, sunt (era să zic tovarăşu’, gradu’) agent principal Cutărescu, ia prezintă matale actele la control". Speriat la început, căruţaşul spunea că n-are, că s-a grăbit, că-i atelajul primit ca zester de la socru’su. Apoi, pe măsură ce reportajele continuau, posesorii de bidivii prindeau tot mai mult curaj răspunzând în doi peri că d-aia nu merge economia României, fiindcă nu sunt lăsaţi ei să muncească. Un lucru reieşea, însă, fără nici o excepţie, din procesele verbale de constatare. Acela că mârţoagele şi căruţele trase de ele circulau fără lămpaşe de semnalizare! Nici o vorbă despre faptul că ne pregăteam să intrăm în Europa şi la noi circulau căruţele prin oraşe precum telegondola lui Mazăre acum. Problema nu era că există, ci că nu erau laminate corespunzător.

Despre toate acestea mi-am adus aminte urmărind odiseea furtului de focoase din marfarul de Giurgiu. Toată lumea a tăbărât pe subiectul "hold-up" şi nimeni pe problema principală. Ce era cu aceste lăzi cu armament traversând jumătate de ţară? Facem noi un astfel de export? Şi dacă da, ce alte "componente" mai trimitem la fraţii de peste Dunăre? Eu unul nu m-am mai mirat aşa de când am aflat că România este una dintre principale ţări exportatoare de banane din lume! De fapt, aidoma fructelor al căror consum, pe vremea lui Ceauşescu, te situa pe un alt palier social, şi focoasele astea au o poveste ciudată. Nu numai că s-au "copt" în fabrică de la Tohan, despre care se spune că atunci când vrei să asamblezi o bicicletă iese un aruncător de grenade, dar poveştile ţesute imediat în jurul lor – că erau de fapt nişte piese stricate trimise la reparat, că s-au furat 65 când beneficiarul, care ştie ce a cumpărat, susţine că sunt 80 de bucăţi lipsă la apel – au aruncat o umbră de justificată suspiciune asupra "banalităţii" transportului cu pricina.

Cu cât primim mai multe informaţii, cu atât pare mai "Kusturica" sau "Bregovic". Sau amândoi la un loc. Mecanicul opreşte locomotiva ca să vândă, la negru, 75 de litri de motorină, deşi ştia că trenul e plin cu jandarmi ca Oborul în zi de bâlci. Jandarmii se fac că plouă, cu un ochi filmează bişniţarul CFR şi cu celălalt urmăresc în continuare programul la televizor. Şi, colac peste pupăză, se pare că iniţiatorul celui mai important furt de armament după cel cu puşcoacele din iarna lui 2009 este un puşti de 14 ani.

Ce ne spune nouă furtul focoaselor din garnitura de tren? În primul rând că lejeritatea cu care s-au petrecut lucrurile nu poate fi decât urmarea unei rutine deja instalate în astfel de activităţi. Dumnezeu şi serviciile ştiu al câtelea transport de acest gen este şi de care, fără isprava puştiului care abia şi-a ridicat buletinul, nu am fi aflat niciodată. Şi ne mai spune că trenurile de marfă sunt prădate pe şinele patriei mai ceva ca în Vestul sălbatic, fie de bande de hoţi, fie chiar de angajaţii CFR, indiferent de cât de păzite ar fi. Totuşi, aşa cum, vorba "Duiosului" torţionar din "Cel mai iubit dintre pământeni", cosorul lui Moceanu a fost inventat de Moceanu, şi focoasele de rachete nu pot fi altceva decât... focoase de rachete. În niciun caz spărgătoare de nuci sau brichete de aprins aragazul cu ele. De aceea au şi fost recuperate într-un timp record. La modul de doi lei cum au fost furate ne aşteptam ca focoasele să se predea singure sau să fie găsite de vreun beţiv în căutarea unui loc privat. Lucru care probabil s-a şi întâmplat.

Mă aştept de asemenea ca, în afară de cele 64/80 (depinde de care parte a graniţei româno-bulgare te afli) de focoase şi cei 75 de litri de motorină să se constate că a fost furat şi tirbuşonul mecanicului de locomotivă precum şi cureaua de la brăcinarii jandarmilor. De aceea, ancheta va continua până la elucidarea completă a tuturor suspiciunilor. Până când adevărul, şi tirbuşonul, vor ieşi la iveală. Că la suprafaţă, în acest caz, va ieşi numai motorina...