Drumurile noastre proaste

Toate soselele nationale foarte circulate sunt in reparatii. Traficul auto va fi infernal in luna decembrie, cand transportatorii auto sunt foarte solicitati, iar cei care lucreaza in strainatate se vor intoarce in tara.

In Romania, drumul pe care vrei sa mergi e intotdeauna in reparatii. E regula. Dupa ce timp de aproape doua decenii nu s-a facut mai nimic la nivelul infrastructurii rutiere, autoritatile, presate de angajamentele europene, incearca „sa arda” etapele de dezvoltare normala irosite pana acum.

Una cate una, soselele se transforma in santiere, iar lucrarile dureaza ani de zile, transformand calatoria cu masina intr-un calvar. Situatia cea mai dificila se inregistreaza in vestul tarii, unde pe cele mai solicitate cai rutiere sunt in curs de desfasurare zeci de lucrari de reparatie.

Sfarsitul de an va aduce o crestere a traficului auto, indeosebi in partea de vest a tarii si la granita cu Ungaria. Aglomeratia va fi determinata in principal de intoarcerea in tara a romanilor care lucreaza in strainatate si de turistii care pleaca peste hotare de Sarbatori, precum si de cresterea consumului, care va solicita la maximum flotele marilor transportatori.

In decembrie, e de asteptat ca vremea rea sa ingreuneze si mai mult conditiile in care se circula, astfel ca inainte de a porni la drum este bine sa cunoasteti ce variante de deplasare sunt disponibile. La sfarsit de an, cei care vor sa calatoreasca cu masina au putine alternative la dispozitie. Iar acestea inseamna multi kilometri, nervi si bani cheltuiti in plus.

SANTIER

Cosmarul soferilor: pe drumuri de tara, la sfarsit de an

 Majoritatea drumurilor nationale importante se afla in reparatii sau vor deveni santiere in urmatoarea perioada. Se anunta un sfarsit de an plin de masini si de soferi nervosi pe soselele din Romania.

Pentru cel putin sase luni, soferii ar trebui sa-si ia adio de la Drumul National dintre Nadlac si Sebes, cea mai circulata sosea din tara, cu un trafic zilnic de aproximativ 30.000 de vehicule. O sectiune totala de 244 de kilometri, parte a Coridorului IV European care traverseaza tara noastra de la Vama Nadlac pana la Constanta, este inchisa din septembrie pentru reparatii capitale. Lucrarile de modernizare sunt realizate de firma Spedition UMB SRL, a omului de afaceri bacauan Dorinel Umbrarescu, poreclit „regele asfaltului”.

Acesta l-a convins pe Ludovic Orban, ministrul transporturilor, ca astfel lucrarile se vor incheia cu sase luni mai devreme.

Vezi aici harta drumurilor blocate.

Lucratorii meteodependenti

Restrictia a intrat in vigoare din 27 septembrie si va fi ridicata la jumatatea lunii noiembrie, rastimp in care cele 30.000 de vehicule care circula zilnic intre Zam si Orastie vor fi deviate pe rute ocolitoare. In primavara anului viitor circulatia va fi din nou oprita, pentru finalizarea lucrarilor. „Asta este, trebuie sa ne sacrificam un pic, ca sa nu mai avem probleme cu acel drum vreme de zece ani. Cine nu va folosi rutele ocolitoare va trebui sa suporte consecintele, pentru ca intre Nadlac si limita dintre Hunedoara si Alba vor fi nu mai putin de sase fronturi de lucru”, a declarat Ioan Malita, directorul Regionalei Timisoara a CNADNR.

Astfel, de luni pana sambata, intre orele 7.00 si 19.00, circulatia vehiculelor cu greutate de peste 7,5 tone este interzisa pe DN 7 de la Deva pana la limita dintre judetele Alba si Hunedoara, precum si intre Deva si Sacamas, langa Ilia. Restrictia se aplica si autovehiculelor cu masa mai mica de 7,5 tone, de luni pana sambata, dar intre orele 07.00-12.00 si 15.00-19.00.

In prezent, exista patru puncte de lucru pe DN 7, pe sectoarele Arad - Lipova, Savarsin - Zam, Ilia - Deva si intre Deva si limita judetului Alba, la care se adauga noile „santiere” de la Vama Nadlac si Ilia - Zam.

Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale ii sfatuiesc pe conducatorii auto sa aleaga urmatoarele rute ocolitoare: Sibiu - Sebes - Alba-Iulia - Turda - Cluj-Napoca - Oradea (DN 1) si Oradea - Arad (DN 79). Pentru relatia Lugoj-Sibiu, pot fi folosite rutele Lugoj-Caransebes (DN6), Caransebes - Hateg (DN 68), Hateg - Targu-Jiu (DN 66), Targu-Jiu - Ramnicu-Valcea (DN 67) si Ramnicu-Valcea - Sibiu (DN 7).

In acest an, lucrarile vor fi derulate „atat timp cat va permite vremea”, dupa cum afirma ministrul transporturilor, si vor fi reluate in primavara anului viitor, termenul de finalizare fiind stabilit pentru iulie 2008.

In judetul Hunedoara soferii pot ocoli o buna parte din portiunea pe care se lucreaza folosind soseaua care merge pe malul nordic al Muresului, de la Halta Geoagiu, spre Rapolt - Soimus (cu posibilitate de intoarcere spre Deva) apoi spre Ilia, un traseu cu doar 20 de kilometri mai lung decat cel de pe DN 7.

„Route 66”, varianta romaneasca

Drumul National 66 - Simeria - Petrosani - Targu-Jiu se afla in reabilitare inca din 2002, dar alegerea dezastruoasa a firmelor care sa execute lucrarile face ca procesul sa nu fie gata nici acum. Se circula greu, din cauza ingustarilor aparute mai ales in zona podetelor si a lucrarilor ramase neterminate. Initial, termenul de finalizare a fost octombrie 2006, dar pana acum Ministerul Transporturilor nu a oferit alta data-limita.

In judetul Mures, singurul drum aflat in constructie din judet este DN 15 E, intre localitatile Targu-Mures, Reghin si Satu Nou. Lucrarile sunt de reabilitare primara si au fost incepute in luna septembrie. Pe acelasi drum mai exista un punct de lucru de reabilitare primara in zona localitatii Raciu, pe dealul Sabedului. O alta lucrare de turnare a asfaltului, din fonduri SWAP, se realizeaza pe DN 13 - E 60, intre Brasov si Targu-Mures. Intre Reghin si Toplita, in zona localitatii Brancovenesti, au loc lucrari de consolidare pe DN 15.

In judetul Cluj, in cel mult trei saptamani vor demara lucrari de reabilitare pe doua drumuri nationale, potrivit directorului regional al Agentiei Nationale de Drumuri, Eugen Cecan. Este vorba despre DN 1C, pe portiunea din comuna Livada si pana la iesirea din municipiul Dej, si de DN 17, segmentul care leaga municipiul Dej de judetul Bistrita.

Termenul de executie a lucrarilor de reabilitare pe ambele sectoare este de un an si patru luni, deci traficul se va desfasura cu dificultate pana in primavara lui 2009.

Coada la semafoare

DN 1 (E 68), care leaga Sibiul de Brasov, este un test infernal de rezistenta psihica. Reparatiile capitale la cel mai important drum din sudul Ardealului au inceput in septembrie 2006, pe un interval de aproximativ 140 de kilometri fiind instalate actualmente peste 40 de semafoare. Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov (DRDP), care coordoneaza si deruleaza investitiile la lucrarile facute de firmele Colas SRL si Asroich SRL, a anuntat ca reparatiile vor mai dura aproape un an.

In prezent, distanta de 144 de kilometri, care in mod normal era parcursa intr-o ora si 45 de minute, se efectueaza in cel putin patru ore, din cauza lucrarilor de reabilitare incepute intre Brasov si Vestem in septembrie anul trecut si care ar trebui sa se incheie in mai 2008.

Previziunile sunt pesimiste si e greu de crezut ca executantul va reusi sa respecte termenul de predare. „In 2008 se vor termina lucrarile, asta daca se tin constructorii de treaba. Spun lucrul asta pentru ca lucrarile nu sunt conform graficului stabilit si noi speram ca aceste intarzieri sa fie recuperate, dar asta ramane de vazut la anul”, a declarat Mircea Olaru, directorul-adjunct al Directiei Drumuri si Poduri (DRDP) Brasov. „Dupa cum stau lucrurile, nici vorba sa fie gata acest obiectiv la termenul stabilit, asa ca soferii mai au de patimit”, a spus fostul director al regionalei, Ioan Moldovan.

Pana la incheierea calvarului, soferii pot ocoli cale de 40 de kilometri prin Agnita - Hoghiz - Brasov sau pot alege ruta Medias - Sighisoara - Brasov, cu un ocol de 80 de kilometri. Soferii care vin dinspre Deva pot evita Sibiul pe ruta Alba-Iulia - Blaj - Copsa Mica - Medias - Sighisoara - Brasov, iar cei care merg de la Bucuresti pot ajunge la Sibiu pe traseul Pitesti - Ramnicu-Valcea si de acolo pe Valea Oltului.

Intarzieri in sud-est

Pe 25 octombrie Ludovic Orban a inspectat tronsonul de drum national Drajna - Slobozia, care leaga capitala judetului Ialomita de Autostrada Soarelui. „Pana in prezent suntem la 15% din lucrare. Vom avea in perioada urmatoare discutii cu constructorul pentru recuperarea intarzierilor”, a declarat Orban, nemultumit de ritmul lent de lucru al firmei executante, Colas.

DN 21 este folosit de transportatorii auto care circula pe rutele Bucuresti/Constanta - Buzau/Braila. Conform graficului de lucru, soseaua pana la Slobozia va fi refacuta pana la sfarsitul verii viitoare.

MAI MULTI BANI

Rovignieta se scumpeste

> Proprietarii de autoturisme vor plati in 2008 o taxa de drum mai scumpa cu 70%. In 2006, rovignieta s-a scumpit cu 20%.

> De la 1 ianuarie, rovignieta cu valabilitate de o zi va avea pretul de un euro, iar cea pentru o saptamana va costa intre trei si cinci euro, in functie de gradul de poluare al masinii. Rovignieta valabila o luna va costa 6-10 euro, cea pentru sase luni va costa 15-25 euro, iar pentru un an 28-40.

>  Majorarea pretului survine ca urmare a unei ordonante de urgenta care prevede alinierea graduala a preturilor pana la nivelul practicat in Uniunea Europeana, a anuntat CNADNR. Din pacate, drumurile din Romania raman la standarde din afara Uniunii Europene.

TRAFIC GREU

Cai rutiere cu restrictii

> Pe autostrada A1 Bucuresti - Pitesti circulatia este inchisa pana la 15 decembrie pe calea 1 pentru lucrari la podul de la kilometrul 35+266. Tot in decembrie se estimeaza ca se vor incheia lucrarile de consolidare a versantilor pe DN 10 Buzau - Brasov.

> Pe DN 1, intre Predeal si Brasov, se desfasoara lucrari de consolidare, a caror finalizare e prevazuta in iulie anul viitor. Pe 12 iulie 2008 ar trebui sa se incheie si lucrarile de refacere a partii carosabile pe DN 73C Curtea de Arges - Campulung.

> Potrivit ministrului transporturilor, in curand vor incepe si lucrarile de reabilitare a tronsonului de drum national Drobeta-Turnu-Severin - Bahna. Timp de doi ani, circulatia spre vestul tarii se va desfasura in conditii dificile.

> Din cauza conditiilor meteo nefavorabile din aceasta perioada a anului, circulatia pe DN 7C Transfagarasan de la km 104·000 (Piscul Negru) pana la km 130·800 (Cabana Balea Cascada) este inchisa in perioada 22.10.2007-30.06.2008.

> Date actualizate zilnic despre starea drumurilor din Romania puteti gasi pe site-urile: www.andnet.ro (rubrica Alte informatii/Informatii utile/Starea Infrastructurii Rutiere) si www.mt.ro (Starea Infrastructurii/Drumuri).

Tranzit urban

„Ulite europene” prin mijlocul oraselor Circulatia pe drumurile nationale este mult ingreunata si din cauza lipsei soselelor de centura care sa ocoleasca orasele.

Din cauza lipsei unei variante de ocolire, in fiecare zi aproximativ 24.000 de masini care circula pe Drumul National 1 trec prin Sibiu.

Soseaua de centura ar fi trebuit data in folosinta pe 12 septembrie 2006, dar, din cauza intarzierilor si a birocratiei, autoritatile au amanat data finalizarii pana in anul 2010.

O capitala fara centura In urma rezilierii contractului dintre autoritatile locale si executatul lucrarii, firma italiana Todini, raspunderea a fost preluata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, care pana la sfarsitul acestei luni va finaliza documentatia de licitatie pentru prima parte a soselei.

Semnarea contractului de executie este preconizata sa aiba loc in martie 2008. Lucrarile vor incepe o luna mai tarziu si vor dura doi ani. A doua parte a centurii va fi inceputa in septembrie 2008 si va fi terminata in martie 2010.

Testul turdean

Evitati pe cat posibil sa va aventurati pe Drumul National 15 (E 60), o sosea foarte aglomerata in orice perioada a anului, care strabate chiar prin centru municipiile Turda si Campia Turzii. In perioadele aglomerate, de exemplu vinerea dupa-amiaza, soferii pierd mai bine de doua ore pentru a parcurge distanta de 25 de kilometri de la intrarea in Turda pana la iesiea din Campia Turzii.

Primariile celor doua orase au in plan inca din 2004 construirea unor sosele de centura, dar acestea trebuie avizate de executiv. Deocamdata, doar Turda a primit raspuns, iar acum se asteapta hotararea de guvern care sa aprobe construirea unei centuri de 15 kilometri, care va costa aproximativ 10 milioane de lei. Lucrarile vor incepe la primavara, iar termenul de executie este de 18-24 de luni.