Drumuri private

Doar parteneriatul public-privat ar mai putea salva programul rutier.

Din totalul de 2.200 kilometri de autostrada si drumuri expres care vor fi construiti in Romania, statul va concesiona aproximativ 1.400 de kilometri. Primul contract de concesiune va fi semnat in 18 luni, iar finalizarea semnarii tuturor contractelor se va face in trei ani si jumatate, dupa cum a spus ieri Ludovic Orban, ministrul transporturilor.

„Solutia concesionarii este una moderna, utilizata in tari precum Austria - care are in concesiune 2.000 de kilometri, Franta - care are 7.840 kilometri sau Italia - 5.593 kilometri”, a spus Orban. Ministrul spera ca, pana in 2013, sa putem realiza principala retea de autostrazi din Romania, iar metoda este concesionarea unor lucrari si finantarea de la buget a altora. Cu alte cuvinte, statul va acorda dreptul diferitelor firme sa construiasca si sa ofere servicii de operare si intretinere, inclusiv pe autostrada Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Constanta.

Drumul banilor europeni O parte dintre finantarile necesare pentru reteaua de autostrazi va veni din fondurile europene acordate prin programul operational sectorial transporturi (4,9 miliarde pana in 2013). Banii vor fi destinati culoarului IV Nadlac-Arad-Lugoj-Deva-Sibiu, precum si pentru centura ocolitoare a Constantei sau pentru tronsonul Cernavoda-Constanta.

Cat priveste autostrada Bechtel, aceasta va cheltui bani de la buget. Tronsoanele de autostrada Ploiesti-Comarnic-Predeal-Brasov si Sibiu-Pitesti vor fi concesionate si nu beneficiaza de fonduri europene. Pe langa aceste portiuni din coridorul IV vor fi concesionate si portiuni din coridorul IX (autostrada Ploiesti-Buzau-Focsani-Albita), dar si Centura de Nord a Bucurestiului, precum si autostrada Targu Mures-Roman-Iasi.

Licitatia privind studiul de prefezabilitate pentru autostrada Targu Mures-Iasi (care va fi si ea concesionata) va fi organizata vineri si va stabili coridoarele naturale pe unde autostrada va traversa Muntii Carpati. De asemenea, contractele de executie pentru centura Arad si pentru autostrada Timisoara-Arad vor fi atribuite pana la sfarsitul anului, a spus ministrul.

Toate pleaca din Bucuresti

Un proiect de hotarare de guvern care va fi inclus pe ordinea de zi astazi se refera la aprobarea unei sume de 350 milioane lei pentru finantarea lucrarilor la autostrada Bucuresti-Brasov, fluidizarea traficului pe DN 1, largirea centurii de Vest a Ploiestiului si a variantelor ocolitoare din Iasi, Suceava si Oradea.

Proiectul centurii mari ce va lega autostrazile care vor pleca din Bucuresti va fi finalizat in doua saptamani, dupa care va urma desemnarea consultantului si a executantului. Studiul de fezabilitate pentru partea de sud a centurii Bucuresti este in desfasurare, spun autoritatile.

Nu intram in calcule In Comisia Europeana se stabilesc acum axele prioritare pentru coridoarele de transport european. Negocierile purtate pana acum de catre autoritatile de la noi nu au reusit sa-i convinga pe europeni ca Romania trebuie sa fie inclusa pe aceste axe. „Pana in momentul actual nu am primit niciun raspuns, dar negocierile vor dura pana in 2010”, spune Orban, adaugand ca macar autostrada Bechtel ar putea sa aiba acest statut.