Poliţiştii au refăcut, ieri, ultimul drum parcurs de Mădălina Elis Felecanu, eleva de 13 ani care a murit după ce a căzut din tren. Cu ajutorul anchetatorilor, din datele strânse în cele două zile scurse de la producerea tragediei, EVZ a realizat traseul ultimelor momente din viaţa elevei de la Şcoala generală nr. 75, "Leonardo Da Vinci", din Capitală.
Vineri, 19 octombrie.
Un grup de 29 de copii însoţiţi de un profesor şi doi părinţi, soţ şi soţie, s-au îmbarcat într-un tren cu destinaţia Buşteni. Excursia de două zile a fost organizată cu aprobarea conducerii şcolii, dar fără viza Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti. "Urmează să verificăm şi acest aspect", susţin poliţiştii. Înainte de plecare, copiii au fost puşi să semneze un tabel în care îşi asumau răspunderea că respectă anumite reguli: să umble în grup, să nu plece fără acordul însoţitorilor, să nu deschidă uşa trenului aflat în mers…"Minorii să semneze?", se întreba un poliţist. "La Buşteni, au stat la o pensiune.
Erau pe listă 30 de copii, dar unul a renunţat", au povestit anchetatorii. Distracţia şi buna dispoziţie nu prevestea nimic rău. Mădălina a stat aproape tot timpul cu colega şi prietena ei, Alina. Se cunoşteau de doi ani şi îşi mărturiseau cele mai ascunse taine din viaţa de adolescente. "Ne plimbam deseori prin parcul IOR. Ne ştiam din clasa a cincea. Nu avea probleme cu părinţii", a povestit Alina anchetatorilor. Ce ştia Alina şi nu ştiau părinţii Mădălinei este că prietena ei fuma. Un secret care avea să o coste viaţa.
Dumincă, 21 octombrie
Ora 17.00. Grupul de copii s-a strâns pe peronul gării din Buşteni. Elevii erau însoţiţi de profesorul de istorie Alexandru Tomescu şi de soţii Vulpe, părinţii uneia dintre eleve.
Ora 17.36. Elevii şi cei trei adulţi s-au urcat în vagonul 10 al trenului Inter Regio (IR) 1746. "Erau patru vagoane ataşate în Braşov, la trenul care circula pe ruta Satu-Mare - Bucureşti. Vagonul lor era al patrulea", explică unul dintre ofiţeri. Era un vagon cu doar patru cuşete: două într-un capăt şi alte două în celălalt. Între acestea, locuri înşiruite de-a lungul culoarului. Într-unul din capete, avea un spaţiu destinat bicicletelor. Mădălina s-a aşezat pe locul 93, al doilea de lângă uşă. Lângă ea, Alina. Destinşi până la un moment dat, copiii au început să îşi piardă răbdarea atunci când au aflat că trenul are întârziere.
Ora 19.25. Trenul trebuia să ajungă în Gara de Nord din Bucureşti. Mădălina a început să dea semne de nelinişte. Vroia să fumeze o ţigară. I-a spus asta şi Alinei.
Ora 19.50. Mădălina şi Alina se ridică de pe scaune şi se îndreaptă spre capătul vagonului. Spun că merg la toaletă. "Mi-a zis să vin cu ea. Vroia să fumeze", a mărturisit Alina. S-au îndreptat spre toaletă, pe lângă spaţiul rezervat bicicletelor. Mădălina a tras de mânerul care blochează uşa în timpul mersului. A împins-o cu putere. Uşa s-a deschis brusc, forţată de curentul provocat de goana trenului: peste 100 de kilometric la oră. Fata a fost smulsă de forţa vântului, spre exterior. A rămas agăţată de mânerul uşii. Doar câteva secunde. Mâinile au cedat, iar corpul firav a zburat în afara vagonului. S-a zdrobit de terasament, între cele două căi de rulare a trenurilor. "Am fugit spre compartiment şi strigam: "Mădălina a căzut din tren!". M-am împiedicat şi de un bagaj, mi-am scrântit glezna. Pe urmă, cineva a tras semnalul de alarmă", a povestit Alina. Profesorul de istorie a sărit de pe scaun, s-a îndreptat spre scara trenului şi s-a uitat în spate. La circa doi kilometri în urmă zăcea trupul Mădălinei. Dascălului nu i-a rămas decât să sune la 112 şi să aibă grijă de ceilalţi copii.
Ora 20.00. O ambulanţă a ajuns la kilometrul 19, locul tragediei. Medicii nu au mai putut face nimic. Trupul Mădălinei era zdrobit, pe partea din spate. Părţi din lenjerie au fost găsite la zeci de metri distanţă. Lângă ea, se afla o brichetă.
Ora 20.30. Trenul IR 1746 a ajuns în Gara de Nord. Cu o oră întârziere.
Experimentul din "vagonul morţii"
Însoţiţi de reprezentanţii Căilor Ferate Române, oamenii legii de la Secţia de Poliţie Transporturi Bucureşti au urcat, ieri dimineaţă, chiar în "vagonul morţii", ataşat la un tren care circula spre Braşov. "Să vedem exact cum se comportă uşa deschisă în timpul mersului", spunea, pe peron, inspectorul principal Sorin Marinescu de la Poliţia Transporturi Bucureşti.
Garnitura s-a pus în mişcare la ora 9.50. În mai puţin de un minut, trenul a căpătat viteză. "Uitaţi, uşa e blocată", s-a adresat poliţistul reprezentanţilor CFR. După vreo zece minute de la plecare, trenul s-a apropiat de Gara Buftea. În acea zonă, avea o viteză asemănătoare cu cea la care a deschis uşa Mădălina: "Peste 100 de kilometri la oră". A urmat experimental. Ofiţerul a tras maneta de siguranţă în jos şi a împins uşa cu putere. Forţa vântului a trântit uşa, lăsând un hău în exterior. "Trebuie să te ţii bine, altfel zbori", spunea poliţistul. A reuşit cu greu să o închidă. "Uşa funcţionează!", a fost concluzia specialiştilor CFR.
Profesorul va fi audiat astăzi
În continuarea anchetei, care se desfăşoară sub coordonarea unui procuror de la Tribunalul Ilfov, poliţiştii îl vor audia, astăzi, pe Alexandru Tomescu, profesorul de istorie care i-a însoţit pe copii în excursie. Totodată, este căutat cel care a tras semnalul de alarmă. "Nu l-am identificat, încă, pe cel care a tras semnalul de alarmă. Poate să vină liniştit la noi că nu va păţi nimic. A fost o situaţie de urgenţă. Important este să îl audiem pentru a clarifica lucrurile", a explicat pentru EVZ inspector principal Sorin Marinescu.
- CAZUL ELEVEI CARE A CĂZUT DIN TREN. A murit pentru o ţigară! Fetiţa voia să fumeze şi a deschis uşa vagonului
- TRAGEDIE. O fată de 13 ani a murit, după ce a căzut din tren. Însoţitorul, CERCETAT PENTRU NEGLIJENŢĂ!