Berlina compactă americană, una dintre cele mai confortabile din clasa ei, devine un fel de instituţie a stilului de şofat tihnit, atunci când de transmisie se ocupă o cutie de viteze automată.
Încă de la prima întâlnire, la drive-testul internaţional organizat cu ocazia lansării pe piaţa europeană, Chevrolet Cruze ne-a surprins. Plăcut. Din punct de vedere estetic, modelul mărcii americane produs în Coreea de Sud pe aceeaşi platformă tehnică utilizată şi de Opel Astra este o reuşită.
Volumele sunt corect proporţionate, iar "croiala" - modernă, atât la exterior, cât şi la interior. Multe dintre elementele din habitaclu amintesc de Opel Insignia şi, bineînţeles, de Astra.
Fermitate nemţească
Ergonomia habitaclului se dovedeşte aproape fără cusur. Scaunele, fără exagerare, ni s-au părut unele dintre cele mai comode în care am stat, indiferent de clasa de provenienţă a maşinii. Reperele din plastic aflate în cabină, care ar putea concura cu cele prezente pe modelele Dacia, sunt "salvate" de designul contemporan.
Dinamica berlinei compacte care concurează cu Volkswagen Jetta, Renault Fluence sau Toyota Corolla (între altele) are ceva nemţesc - o fermitate (nederanjantă) amestecată cu echilibru. Per total, experienţa este una confortabilă.
Cruze rămâne stăpân pe sine la viteze mari şi în virajele deschise abordate corect. Amortizoarele filtrează cu succes denivelările, fără prea multe zgomote parazite.
Sub capota Chevroletului testat s-a aflat motorul de 2.0 litri turbodiesel - versiunea cu 150 de cai-putere - conectat la o cutie de viteze automată cu 6+1 trepte, evident mai plăcută decât alternativa desuetă propusă de transmisia manuală cu 5+1 rapoarte.
Costuri mai mari cu carburantul
Chiar dacă nu este un exemplu de promptitudine, "automata" transformă berlina compactă americană, oricum una dintre cele mai confortabile din clasa ei, într-un fel de instituţie a stilului de şofat tihnit. Ca un revers al medaliei, costurile de exploatare (cu carburantul) cresc, în comparaţie cu versiunea dotată cu transmisie manuală.
Computerul de bord ne-a indicat un consum mediu citadin de 12,4 l/100 km şi unul extraurban de 7,1 l/100 km. Şi apropo de cheltuieli, nu vă lăsaţi tentaţi de trei echipamente opţionale, mai degrabă extravagante pentru un model care se distinge şi prin gama moderată de preţuri (minimum 11.894 de euro cu TVA).
Este vorba de tapiseria din piele, de sistemul de navigaţie şi de trapa din sticlă (toate prezente pe maşina de test), care, împreună, costă aproape 3.000 de euro! Din nefericire, odată cu cele trei veţi renunţa şi la două dotări cu adevărat folositoare: scaunele faţă încălzite (care vin doar împreună cu "pielea") - excelente iarna, până la încălzirea turbodieselului - şi la mufa USB (disponibilă, din motive obscure, numai cu sistemul de navigaţie) - stick-ul de date fiind, la acest moment, poate, cel mai comod mijloc de stocare şi transport pentru colecţia muzicală a fiecăruia.
INFORMAŢII ESENŢIALE
Chevrolet Cruze LT 2.0 D
- Lungime/lăţime/înălţime: 4,59/1,78/1,47 m Motor: motorină, 1.991 cmc, 150 CP, 320 Nm, Euro 4
- Transmisie: 2x4, 6+1 A. Performanţe: 9,9 sec (0-100 km/h), 205 km/h
- Consum oficial mixt: 6,7 l/100 km
- Siguranţă: 5 stele Euro NCAP. Garanţie: 5 ani
- Dotări (selecţie): airbaguri (şofer, pasager, laterale), ABS, ESP, TCS, climatizare automată, radio-CD (MP3/AUX, şase boxe), navigaţie (display color 7 inchi + USB - dotare opţională, 1.150 de euro cu TVA), geamuri şi oglinzi cu acţionare electrică, jante din aliaj de 17 inchi, proiectoare ceaţă, tapiserie din piele (scaune faţă încălzite - dotare opţională, 1.210 euro cu TVA), pilot automat, cotieră centrală faţă reglabilă, senzori de parcare spate, trapă electrică (dotare opţională, 600 de euro cu TVA).
- Preţ de listă cu TVA: 17.895 de euro
- Preţ model de stat cu TVA: 20.855 de euro
- Preţ minim gamă cu TVA: 11.894 de euro
PREŢURI (EURO, CU TVA)
Berline compacte comercializate în România