Dosarul lui Oprea, pe masa Comisiei Juridice din Senat. Fostul ministru este aşteptat să se apere Când se votează ridicarea IMUNITĂŢII

Fostul ministru de Interne Gabriel Oprea este aşteptat, vineri, în faţa Comisiei Juridice din Senat, după ce Biroul Permanent a trimis juriştilor din Parlament cererea procurorilor anticorupţie privind ridicarea imunităţii în dosarul în care senatorul UNPR este acuzat de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul în perioada în care a fost deţinut portofoliul Afacerilor Interne.

Procurorii DNA au cerut Parlamentului ridicarea imunităţii lui Gabriel Oprea, care este acuzat de abuz în serviciu, fostul ministru folosindu-se ilegal de coloana oficială de aproximativ 1650 pe durata mandatului său.

Avizul membrilor Comisiei Juridice din Senat este unul consultativ, de care parlamentarii pot sau nu ţine cont la votul final secret privind ridicarea imunităţii.

Totuşi, conform procedurii, Gabriel Oprea trebuie să se prezinte în faţa senatorilor jurişti pentru a îşi citi dosarul şi a oferi explicaţii în faţa Comisiei.

Oprea este acuzat că ar fi folosit resursele umane şi materiale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura, în mod nelegal, însoţirea deplasărilor efectuate de ministru cu echipaje ale poliţiei rutiere. Totodată, fostul ministru este acuzat că ar fi încheiat un protocol în baza căruia procurorul general al Parchetului de pe lângăÎnalta Curte de Casaţie şi Justiţie Tiberiu Niţu a beneficiat de însoţirea deplasărilor efectuate cu echipaje ale poliţiei rutiere, primind astfel "un folos necuvenit". 

Comunicatul de presa transmis de DNA

"In conformitate cu prevederile legale si constitutionale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, in vederea sesizarii Senatului, pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de OPREA GABRIEL, senator in Parlamentul Romaniei, fost viceprim-ministru pentru Securitate Nationala si ministru al Afacerilor Interne, in legatura cu savarsirea a doua infractiuni de abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul in perioada in care a detinut functia ministeriala. Solicitarea Directiei Nationale Anticoruptie referitoare la efectuarea urmaririi penale fata de Oprea Gabriel, senator, la data faptelor detinand si o functie ministeriala, are in vedere imprejurarea ca, in acest moment, exista aspecte din care rezulta suspiciunea rezonabila ce contureaza urmatoarea stare de fapt:

1. Infractiunea de abuz in serviciu constand in folosirea resurselor umane si materiale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura, in mod nelegal, insotirea deplasarilor efectuate de ministru cu echipaje ale politiei rutiere.

In perioada ianuarie 2014 - noiembrie 2015, Oprea Gabriel a detinut functia de ministru al Afacerilor Interne (iar incepand cu martie 2014 si pe cea de viceprim-ministru pentru securitate nationala). In toata aceasta perioada, demnitarul a beneficiat de insotire permanenta cu echipaje ale politiei rutiere, cu incalcarea conditiilor prevazute de Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006 (ce prevede ca beneficiaza de insotire cu echipaje ale politiei rutiere presedintele Romaniei, presedintii celor doua camere ale Parlamentului si prim-ministrul).

In cazul ministrilor, acelasi act normativ prevede ca acestia pot beneficia de insotire cu echipaje ale politiei rutiere doar in situatii deosebite, care impun deplasarea in regim de urgenta (conditii care trebuie indeplinite simultan). Din probele administrate in cauza a rezultat ca, in perioada mentionata, ministrul Oprea Gabriel a fost insotit in cvasitotalitatea deplasarilor, intr-un regim rezervat de lege exclusiv presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua camere ale Parlamentului si prim-ministrului. Aceste misiuni includeau deplasarile zilnice la sediul Ministerului si cele saptamanale la sedintele de Guvern, imprejurari care nu pot fi calificate ca situatii deosebite in sensul avut in vedere de legiuitor. Totodata, politia rutiera insotea deplasarile la destinatii cu vadit caracter privat (vizite particulare, sediile unor partide politice, restaurante, revenirea zilnica la locuinta personala), inclusiv in afara programului de lucru si in zilele nelucratoare, situatii in care nu poate fi justificata in mod obiectiv o urgenta.

In cadrul compartimentului special (Serviciul Operativ Special din Brigada Rutiera a Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti care asigura insotirea coloanelor oficiale) au fost desemnati lucratori care aveau ca atributii exclusive insotirea ministrului, intr-o structura permanenta care presupunea asigurarea concomitenta a 3 politisti pentru fiecare post (doua schimburi si o rezerva). Lucratorii erau permanent la dispozitia ministrului, asteptandu-l dupa fiecare deplasare in imediata apropiere a destinatiei.

Din probele administrate rezulta ca ministrul Oprea Gabriel realiza in medie aproximativ 5 deplasari zilnice pe parcursul carora era insotit de echipaje ale politiei rutiere. Spre exemplu, in perioada 2 ianuarie - 21 octombrie 2015, s-au realizat 1607 misiuni de insotire a deplasarilor efectuate de ministrul de interne pe raza municipiului Bucuresti. Numarul total al acestor misiuni este de aproximativ 3 ori mai mare decat cele realizate in aceeasi perioada pentru insotirea presedintelui Romaniei si de aproximativ doua ori mai mare decat cel corespunzator prim-ministrului, demnitari indreptatiti la insotire permanenta conform prevederilor legale. Prin aceste fapte a fost produsa o vatamare a intereselor legitime ale Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.

Deturnarea resurselor politiei rutiere care ar fi trebuit sa contribuie la fluidizarea circulatiei in municipiul Bucuresti si folosirea acestora pentru a facilita deplasarea unui demnitar neindreptatit legal la acest beneficiu, cu efectul ingreunarii deplasarii celorlalti participanti la trafic, a pus institutia in imposibilitatea de a-si indeplini una din functiile esentiale (supravegherea si controlul circulatiei pe drumurile publice).

Aceasta,in conditiile in care, insotirea unui demnitar de catre politia rutiera presupune atat asigurarea echipajului de insotire si a vehiculului corespunzator, cat si instalarea in teren a unui dispozitiv de dirijare si siguranta a traficului format din posturi fixe, posturi mobile si patrule auto-moto, atat pe traseul care urmeaza a fi parcurs, cat si pe traseele alternative care ar putea fi folosite de coloana oficiala.

Fiecare deplasare presupune, asadar, redirectionarea unui numar semnificativ de agenti de politie de la posturile unde isi desfasoara in mod obisnuit activitatea catre traseele pe care se deplaseaza demnitarul (de spre exemplu, pentru deplasarea Ministrului Afacerilor Interne din seara de 20.10.2015, dispozitivul a fost format din 27 de politisti aflati in intersectiile de pe traseu). Utilizarea nelegala a autovehiculelor a produs si un prejudiciu material Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti, constand in contravaloarea combustibilului utilizat pe parcursul misiunilor de insotire si a uzurii corespunzatoare.

De asemenea, ministrul Oprea Gabriel a obtinut un folos necuvenit, constand in reducerea timpului alocat deplasarilor. Astfel, cercetarile efectuate pana in prezent au relevat ca, prin folosirea antemergatorilor si a agentilor de politie care opreau circulatia celorlalte vehicule in intersectii, acelasi itinerar putea fi parcurs in mai putin de jumatate de timp, avand in vedere ca viteza de deplasare a coloanei pe raza municipiului Bucuresti putea atinge si 120 km/h. Confortul suplimentar creat in acest mod demnitarului in raport cu toti ceilalti participanti la trafic, in scopul usurarii deplasarilor cu caracter privat sau care nu erau justificate de imprejurari exceptionale si urgente, reprezinta un privilegiu la care nu este indreptatit si care are astfel natura unui folos necuvenit. Din probele administrate pana in prezent a reiesit ca activitatea de insotire se realiza cu stiinta si acceptul ministrului, care a dispus cu privire la modalitatea in care sa se realizeze insotirea. Totodata, a mai rezultat si ca au existat situatii in care ministrului i s-a propus ca anumite deplasari private sa se realizeze fara insotirea politiei rutiere, insa acesta a solicitat in mod expres prezenta echipajelor.

2. Infractiunea de abuz in serviciu constand in incheierea unui protocol in baza caruia procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a beneficiat, in mod nelegal, de insotirea deplasarilor efectuate cu echipaje ale politiei rutiere.

La data de 4 aprilie 2014, la Ministerul Afacerilor Interne s-a inregistrat Protocolul nr. 12 privind cooperarea in domeniul circulatiei rutiere, incheiat cu Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Ministerul Afacerilor Interne a fost reprezentat la incheierea protocolului de catre ministrul Oprea Gabriel, iar obiectul a fost cooperarea dintre cele doua institutii, in scopul insotirii autovehiculului utilizat de catre procurorul general cu echipaje ale politiei rutiere.

Temeiurile legale invocate in fundamentarea protocolului au fost Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006, desi niciunul din cele doua acte normative nu include procurorul general printre persoanele indreptatite a beneficia de insotire cu echipaje ale politiei rutiere. Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie beneficiaza, la randul sau, de protectie asigurata de Serviciul de Protectie si Paza, deplasarile fiind realizate cu un autovehicul al acestei institutii care are un regim de circulatie prioritara.

Protocolul a reprezentat temeiul in baza caruia, incepand cu luna aprilie 2014, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie i s-a asigurat, cu caracter permanent, insotirea deplasarilor efectuate pe raza municipiului Bucuresti. In conditiile in care procurorul general nu era indreptatit sa beneficieze de insotire cu echipaje ale politiei rutiere potrivit prevederilor H.G. nr. 1.391/2006, fapta ministrului a produs o vatamare a intereselor legitime si un prejudiciu material Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti, precum si un folos necuvenit procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

La data de 03 iulie 2015, Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti a adoptat un plan-cadru care cuprinde o prezentare detaliata a modalitatii in care se desfasura activitatea de insotirea a demnitarilor pe raza municipiului Bucuresti.

Din documentul mentionat rezulta ca singurii demnitari care beneficiau de insotire permanenta erau presedintele Romaniei si prim-ministrul dintre categoriile de persoane indreptatite legal (presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au solicitat), precum si ministrul de interne si procurorul general, care au avut acces la acest privilegiu exclusiv ca urmare a modului in care ministrul Oprea Gabriel si-a indeplinit atributiile de serviciu. Cererii transmise i-au fost atasate referatul intocmit de procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, precum si un numar de 15 volume cuprinzand copii ale dosarului de urmarire penala.

Prezenta cerere de efectuare a urmaririi penale intra sub incidenta art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana fata de care s-a solicitat sesizarea Senatului pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale beneficiaza de prezumtia de nevinovatie."