Compania Națională de Administrarea a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul de proiectare și execuție a tronsonului de autostradă Nădășelu-Mihăilești (Cluj), în valoare de 100 de milioane de euro, cu compania italiană Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro, contract încheiat anul trecut în mai.
Înștiințarea despre rezilierea unilaterală a contractului a fost făcută marți, 25 iulie, când partea română a transmis faxul către conducerea companiei italiene. Informația ne-a fost confi rmată astăzi de către Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. „Motivul este simplu, a spus Șerbănescu, neexecutarea obligațiilor și a plângerilor acumulate până în momentul de față raportat la termenii și condițiile contractuale.”. În felul acesta, a început măturarea de pe autostrăzi a Grupării Kovesi-Serafi ni-Borzea, denunțată la DNA pentru dezastrul de pe șantieru Autostrăzii Sibiu-Oraștie și nu numai.
Ca o scurtă recapitulare, compania italiană Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro, în asociere cu Viaponte Rom, a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția unui tronson de 17 km din Autostrada Transilvania, între Nădășelu și Mihăilești, pe raza județului Cluj.
Minunea italiană de pe lista neagră
Oferta financiară a fost de 446 de milioane de lei, adică 100 de milioane de euro și 18 luni de execuție, din care 6 luni proiectarea și 12 luni execuția propriuzisă. Suma propusă de italieni a fost aproape jumătate din bugetul estimat de către partea română, de 825 milioane lei, ceea ce a creat controverse dar și contestații. După soluționarea contestațiilor, pe 25 mai 2016, contractul a fost semnat și totă lumea a așteptat minunea italiană.
Doar că în entuziasmul generat, beneficiarul, adică partea română, nu a ținut cont de două lucruri și anume, unu, cine este Maltauro în Italia și doi, de cine este reprezentată Maltauro în Romania.
Despre cine este Maltauro Italia, presa din Romania a scris încă de la acea vreme, atrăgând atenția că se afla pe lista neagră a Uniunii Europene. Este vorba despre o firmă de familie, a cărei patron a fost arestat pentru șpăgi și licitații trucate. Enrico Maltauro, CEO și patron al ICG Maltauro, a fost arestat în 2013 pentru licitație aranjată și pentru corupție.
O șpagă de 1,2 milioane de euro
Licitația a fost organizată pentru lucrările de la Expo Milano 2015, reprezentând apă și canalizare, în valoare de 100 de milioane de euro, pentru care șpaga a fost, conform procurorilor italieni citați de celebrul cotidian Corriere della Sera, de 1,2 milioane de euro. Mita a fost plătită, 600 de mii euro în cash iar 600 mii euro ca promisiune. În anul 2014, la cererea Procuraturii Republicii din Milano (Tribunalul din Milano), firma Maltauro este „comisariată” extern, adică este pusă sub controlul unui profesor universitar de la Politehnica din Milano, pentru a se evita relația cu criminalitatea organizată și pentru a-și putea duce la îndeplinire contractele în derulare.
Cu alte cuvinte, statul italian arestează pentru corupție patronii unei companii private, dar îi numesc un management de tranziție astfel încât acea firmă să nu-și piardă contactele. Acesta este un subiect care merită tratat separat.
Încă un Binom: Maltauro-Impregilio
În anul 2015, se termină perioada de control al statului asupra Maltauro, iar la conducerea companiei, acționarii îl aduc pe Alberto Liberatori, fost membru în managementul companiei Impregilio. Iar de acum încolo vom putea explica cine este Maltauro Romania și de ce ar fi trebuit să existe suspiciuni rezonabile fată de această companie.
La prima vedere, Maltauro Romania pare a fi un pui al celebrei Impregilio. Aproape toți cei de la Impregilio, implicați în povestea autostrăzii scufundate, Sibiu- Orăștie, se regăsesc în managementul Maltauro Romania. Domenico Serafini, fostul director comercial al Impregilio Romania, cel care accepta plățile, accepta subcontractorii și a fost considerat capul grupului de la Sibiu, este șef al Maltauro Romania și Balcani. El este în bune relații cu noul CEO al Maltauro Italia, Alberto Liberatori. Despre Serafini se știe că îi plac avioanele și femeile. Tot el, împreună cu Dan Stratan, organiza vacanțe pe yachturi pentru cei care devalizau bugetul șantierului Sibiu-Orăștie, dar și acesta este un alt subiect. Este cunoscut ca fiind cel care a facilitat Grupului Kovesi-Borzea-Andrenacci să facă mulți bani nemeritați din autostrada Sibiu-Orăștie, acceptându-i ca subcontractori, fără calificare.
Hop și Kovesi!
Alături de Serafini, din Impregilio în Maltauro Romania a mai venit, pentru o vreme, Carlos Scopel, cel care a fost șeful de șantier de la Sibiu-Orăștie. Despre el am scris și în episoadele trecute ale serialului nostru despre implicarea fostului soț al Laurei Codruța Kovesi, Eduard Kovesi, în fraudele sesizate și uitate în nelucrare la DNA. Conform spuselor celor din șantier, Scopel semna de primire atât cantitativ cât și calitativ pentru materialul de balastieră și pentru pământul de umplutură din terasamentul scufundat. El este cel direct nominalizat de către martori pentru acceptarea materialelor neconforme dar și pentru umflarea cantităților trimise la decontare. El a semnat de accept pentru masa vegetală vândută de firma lui Bebe Kovesi ca fiind pământ de terasament. Surse din interiorul Maltauro afirmă că între timp Scopel a părăsit compania pentru a-și înființa împreună cu fosți „parteneri” de la Sibiu-Orăștie, balastiere și gropi de împrumut pentru șantierul de la Nădășelu-Mihăilești. Cu alte cuvinte, grupul de la Sibiu pregătea un nou tun la Cluj, dacă CNAIR nu ar fi reziliat contractul.
„A zburat puiul cu ața!”
În Maltauro Romania, din Impregilio, au mai venit Pirolo, Coscione, Cimiotti. Nu știm dacă au fost implicați sau nu direct în dezastrul de la Sibiu-Orăștie, dar aș vrea să citez un fost șef din Impregilio cu care am reușit să vorbesc câteva minute: „Este incredibil cum o firmă așa de puternică a rămas prinsă într-o capcană așa de mare, pregătită de Serafini și prietenii lui!”. În încheierea unui articol, care nu făcea parte din serial, dar care vine în completarea lui, aș mai adăuga câteva dintre declarațiile lui Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. L-am întrebat dacă, după reziliere, a apărut vreo presiune, știut fiind că grupul Serafini-Borzea-Kovesi s-a bucurat de o mare susținere. Mi-a răspuns că „a zburat puiul cu ața!”. L-am mai întrebat dacă motivul rezilierii are la bază și faptul că cei din Maltauro Romania sunt dintre cei care au generat dezastrul de la Sibiu-Orăștie. Mi-a răspuns în termeni diplomatici (Alin a fost și purtător de cuvânt la MAE) că „nu este o acțiune de retaliere, dar este evident că toți din zona respectică dau rasoale!”.