În anul 2011, primarul micului oraș Agueda, situat în Portugalia continentală, a stat mult pe gânduri dacă să mai organizeze tradiționalul festival al verii. Anularea însemna o lovitură pentru localnici, dar la buget efectiv nu mai erau bani.
Din disperare, practic, la Agueda s-a născut, în 2011, un concept de design urban care avea să devină viral: umbrela sky.
[soc_slider_shortcode id="4233878"]
Festivalul anual al micului oraș Agueda începea trafițional în iunie, taman când soarele lusitan se stârnește a vară fierbinte. Anii din urmă însemnaseră pierder uriașe la buget. Era prea cald, producătorilor locali li se strica marfa înainte să apuce să o vândă, iar turiștii preferau să rămână în stațiunile de pe coastă, nu se aventurau în arșița rurală a Portugaliei.
”Să fie ieftin și ușor de făcut”
Sub presiunea opiniei publice, autoritățile au decis în cele din urmă să nu renunțe la festival. Dar aveau nevoie disperată de soluții să umbrească străzile, să nu se sufoce artiștii locali, vânzătorii ambulanți și să nu se topească de tot turiștii și așa ocazionali.
A fost organizat ad-hoc un concurs de idei. Nu s-a înscris prea multă lume, dar Patricia Cuhna și Bruno Almeida, doi designeri portughezi, veneau cu o idee simplă, ieftină, dar foarte de efect, care avea să schimbe fața orașului și, mai apoi, viața întregii comunități din Agueda.
Cei doi au propus ca umbrelele colorate, ieftine, să fie suspendate deasupra străduțelor din centru. Ideea lor a câștigat, iar umbrelele colorate au avut un asemenea succes că, încă din primul an, numărul turiștilor s-a triplat.
Iar primăria din Agueda a decis să facă din “umbrella sky” marca festivalului și a orașului.
Umbrella sky în toată lumea
În vara lui 2021, mii de umbrele colorează străzile a zeci de orașe europene, dar sufletul lor e undeva, în Portugalia, la Agueda. Ideea designerilor portughezi a ajuns la Milano, la Roma, la Paris și în orașele spaniole, a trecut oceanul și a colorat orașe din SUA.
Și Bucureștiul are o zonă a umbrelelor colorate, în Pasajul Victoria.
Agueda, orașul portughez care trăgea să moară, a devenit o atracție turistică. Portughezii au continuat să inoveze și au acoperit străzile orașului cu baloane sau cu panglici colorate, toate fiind de efect, dar niciuna neegalând farmecul de-acum celebrelor umbrella sky.
Cu banii obținuți din turism, municipalitatea a renovat centrul istoric al localității și a refăcut promenada de la malul râului care străbate orășelul.
În localitatea Agueda se poate ajunge cu mașina, dar și cu un tren din localitatea Aveiro- supranumită ”Veneția Portugaliei”. Drumul durează 40 de minute și costă 6 euro.