Dezvăluiri incendiare despre interceptările SRI reies dintr-un document al unei Comisii Parlamentare de anchetă. Încă din 2008, comisia a stabilit că niciuna dintre legile aflate, atunci, în vigoare, nu arăta, explicit, că SRI este singura autoritate, la nivel naţional, în domeniul realizării interceptărilor şi a relaţiilor cu operatorii de comunicaţii. Reamintim că, în toate rapoartele de activitate SRI susţinea că este singura autoritate în acest domeniu, pe baza unei hotărâri a CSAT.
Dezvăluiri incendiare despre interceptările SRI reies dintr-un document al Comisiei Comune parlamentare de anchetă pentru verificarea informaţiilor cu privire la interceptarea comunicaţiilor, din 15 octombrie 2008, prezentat de Incisiv de Prahova.
În actul transmis celor două camera ale Parlamentului de senatorul Cristian Diaconescu se precizează că niciuna dintre legile aflate, atunci, în vigoare, nu arăta, explicit, că SRI este singura autoritate, la nivel naţional, în domeniul realizării interceptărilor şi a relaţiilor cu operatorii de comunicaţii.
Cu alte cuvinte, raportul nr XXV/90/15.10.2008 arată, în mod clar, faptul că, la nivelul Parlamentului existau date şi informaţii cu privire la abuzurile savârşite pe domeniul interceptarilor, în special de catre SRI. Cu toate că în document se recunoaşte că se actiona în afara cadrului legal, nimeni nu a luat măsuri!.
Decizia secretă a CSAT
Reamintim că, în toate rapoartele de activitate şi pe site-ul propriu, SRI susţinea că este singura autoritate în acest domeniu, pe baza unei hotărâri a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Despre modul în care a fost luată această decizie şi impactul asupra societăţii româneşti a scris, încă din anul 2007, colegul nostru Alecu Racoviceanu. Într-un articol publicat în Gardianul, acesta a precizat: Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a decis, pe 17 iulie 2002, ca SRI să fie singură autoritate din Romånia care poate efectua interceptări telefonice. De fapt, constatånd vidul legislativ, CSAT a decis că, indiferent de schimbările care au apărut în diverse legi, în materie de interceptări se aplică doar prăfuită Lege 51/1991. CSAT a decis că această hotaråre să ramåna secretă, deşi ea a avut efecte asupra SRI, SIE, DNA (la acea vreme PNA), DGIPI (la acea vreme UM 0962) şi Direcţia de Combatere a Crimei Organizate. După schimbarea puterii politice, în 2006, Traian Băsescu a preferat şi el să păstreze secretă această decizie a CSAT. De fapt, ani la rând, nici măcar nu s-a ştiut data la care CSAT a luat această hotaråre, în comunicatele oficiale din 17 iulie 2002 vorbindu-se doar de nişte decizii privind aderarea noastră la NATO.
Decizia din vara lui 2002 nu este singură rămasă secretă, deşi ne influenţează vieţile. În septembrie 2003, acelaşi CSAT condus de Ion Iliescu a decis că SRI poate încheia protocoale cu toate companiile de telefonie pentru interceptarea convorbirilor. La aceea şi şedinţă s-a hotaråt şi că SRI poate încheia protocoale de oferire a convorbirilor telefonice către “beneficiarii” SIE, DGIPI, DNA şi Direcţia de Combatere a Crimei Organizate. Totuşi, pe site-ul Preşedinţiei romåne nu figurează nici o şedinţa a CSAT din septembrie 2003, dar de aceste protocoale vorbeşte la audierea de la Comisia “Voiculescu” generalul SRI Dumitru Zamfir. În toată lumea civilizată sunt secrete doar operaţiunile informativ-operative, nu şi legile sau hotarårile care stabilesc cine şi cum efectuează o supraveghere.