Dispute pe Legea terenurilor agricole. Notarii vor cadastru odată cu anunțul de vânzare

Dispute pe Legea terenurilor agricole. Notarii vor cadastru odată cu anunțul de vânzare

Discuții la Ministerul Agriculturii. Un corp de tehnocrați format din notari și reprezentanți ai mai multor ministere au cerut, ieri, amânarea aplicării legii vânzării terenurilor agricole și modificarea actului normativ.

Notarii, dar și reprezentanți ai Ministerelor Dezvoltării, Apărării și Culturii s-au întâlnit, ieri, cu specialiștii din Ministerul Agriculturii, pentru a discuta despre legea privind vânzarea terenurilor agricole, care va intra în vigoare la jumătate lunii aprilie. Tehnocrații au susținut că noua reglementare nu poate fi aplicată și au cerut amânarea intrării ei în vigoare, pe motiv că ar duce la parafarea unor contracte de vânzare-cumpărare care ar putea fi ușor anulate. Motivul: vânzarea terenurilor agricole se face cu drept de preemțiune, care se stabilește fără cadastru.

În replică, edili mai multor comune spun că oamenii au titluri de proprietate, dar recunoasc că marea majoritate a terenurilor agricole nu au cadastru și că încă nu au citit legea. Surse din cadrul Ministerului Agriculturii spun că șefii instituției și-au dat seama că legea poate duce la anularea unor tranzacții cu terenuri agricole, dar acum nu se vrea schimbarea legii pe motiv că ministrul Daniel Constantin a promis, public, că pe țăranii care vând pământ- nu îi va costa nimic.

Proprietarii riscă să rămână cu banii dați pe cadastru

Ne puteți urmări și pe Google News

„Corpul de tehnocrați a propus, ieri, celor de la Ministerul Agriculturii, să se prevadă obligarea efectuării cadastrului înainte ca terenul să fie scos la vânzare, ca să nu existe portițe pentru anularea tranzacției, având în vedere că legea prevede dreptul de preemțiune. Nu s-a ajuns la nicio înțelegere, pentru că, dacă s-ar lua în considerare cererea corpului de tehnocrați, oricine vrea să vândă un teren trebuie ca, mai înainte, să facă și cadastru. Iar dacă se răzgândește cumpărătorul sau chiar vânzătorul, rămâne cu cadastrul în casă și cu banii dați”, au explicat, pentru EVZ, surse participante la discuția care a avut loc ieri.

Edilii nu cunosc legea

În ceea ce privește aplicarea legii, edilii contactați de EVZ au recunoscut că încă nu au citit-o, deși primăriile sunt cele care vor veghea, practic, la vânzarea-cumpărarea terenului și sunt obligate să trimită, în termen de trei zile de când anunță proprietarul că vrea să vândă, dosarul cu preemtorii la Ministerul Agriculturii. Motivul: legea nouă spune că coproprietarii, vecinii și statul au întâietate să oferteze pentru cumpărarea terenului.

„Nu știu ce să vă spun, dacă este bună sau rea. Nu am citit-o. Decât să vă dau un răspuns evaziv, mai bine vă spun adevărul- nu am citit legea”, a explicat edilul localității gălățene Slobozia Conachi, Ion Neculau. Și primarul din Telega, județul Prahova, Ilie Gheorghe, recunoaște că nu știe exact ce prevede legea, dar a explicat că el nu are nevoie de cadastru pentru a stabili preemtorii. „Localitatea nu are cadastru, pentru că ne-ar costa foarte mult. Oamenii știu care ce deține, au titluri și vom stabili așa preemtorii. La vânzare se face cadastru, obligatoriu”, a explicat edilul din Telega.

Cum se vinde un teren agricol pe noua lege

● Înstrăinarea, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condițiilor dreptului de preempțiune al coproprietarilor, arendașilor, proprietarilor vecini, precum și al statului român, prin Agenția Domeniilor Statului, în această ordine, la preț și în condiții egale. Dacă nici unul nu vrea să cumpere - abia atunci românul-proprietar poate vinde peticul de pământ altcuiva;

● Oferta se depune la primărie, iar autoritatea locală trebuie să trimită dosarul cu preemtori la Ministerul Agriculturii în trei zile de când proprietarul și-a anunțat intenția de a înstrăina terenul. Apoi, el trebuie să aștepte 30 de zile, să vadă cine și cât ofertează din cei care au drept de preemțiune;

● Dacă un preemptor de rang inferior oferă un preț superior celui din oferta de vânzare sau celui oferit de ceilalți preemptori de rang superior lui care acceptă oferta, vânzătorul poate relua procedura. Dar, cu prețul oferit anterior- preemptorii de rang superior. Procedura poate avea loc o singură dată și va fi valabilă 10 zile de la împlinirea termenului de 30 de zile. La expirarea celor 10 zile, proprietarul va comunica primăriei numele câștigătorului;

● Dacă nici unul dintre titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, se poate „licita”, vânzătorul fiind obligat să anunțe primăria cine este cumpărătorul;

● Cert este că vânzarea liberă a terenului, la un preț mai mic decât cel cerut în oferta de vânzare ori în condiții mai avantajoase decât cele arătate în oferta făcută de preemtori, atrage nulitatea absolută a tranzacției.

Atănăsoaei, jurist și fost prefect: legea trebuie reanalizată

În opinia fostului prefect al Capitalei, care este și notar, Mihai Atănăsoaei, există riscul ca aplicarea legii privind vânzarea terenurilor agricole, în forma actuală, să crească numărul de litigii prin introducerea în circuitul civil a unui număr mare de imobile ale căror acte de dobândire sunt afectate de nulitate absolută.

„În opinia mea, în exercitarea dreptului de preempțiune, dar și în ceea ce privește obținerea de acorduri și avize, birocrația a crescut în loc să scadă, punând părțile unui contract în situația de a nu putea să încheie contractele la termenele stabilite de acestea. Este de remarcat și riscul creșterii actelor de corupție, ca urmare a superbirocratizării sistemului. Nevoia de mai multe avize și mai multe ștampile a demonstrat că are legătura directă cu oferirea de - „cadouri”, este de părere Atănăsoaei. Acesta a adăugat că, în opinia sa, soluția de moment este promovarea de către Guvern a unui act normativ prin care să se proroge (amâne) termenul pentru punerea în aplicare a legii, pânâ când prevederile vor fi reelaborate astfel încât aplicarea legii să se facă respectând și restul legislației în domeniu și ca să se elimine prevedereile care ar putea face ca oamenii să scoată bani din buzunar aiurea, dar și cele care pot duce la anularea unor tranzacții de vânzare-cumpărare deja parafate.