Directorul economic, de la contabil la CFO

În ultimii cinci ani, oamenii de afaceri români au înţeles importanţa directorului financiar, care a ajuns să ocupe chiar şi a doua poziţie în firmă.

Dacă, până la începutul anilor 2000, directorii economici ţineau contabilitatea firmelor şi împărţeau salariile, ultimii cinci ani şi, mai ales, perioada de recesiunie economică au adus o schimbare majoră în fişa postului.

Noile reguli ale economiei de piaţă l-au tranformat pe directorul economic într-un Chief Financial Officer (CFO), cu un rol-cheie în arhitectura companiilor, potrivit analiştilor economici.

Patru roluri complexe

Cei care lucrează de ani buni în domeniu îşi amintesc că, în anii '90, de exemplu, erau numiţi contabili-şefi şi că niciunui patron nu-i trecea prin cap să-i consulte în privinţa profitului reinvestit sau în alegerea partenerilor de afaceri.

"În 1997, la începutul carierei, eram mai degrabă contabil. Ţineam balanţele contabile, raportam cifre, aveam ca sarcină de serviciu relaţia cu Fiscul", povesteşte CFO-ul unei companii cu 1.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro.

Ultimii ani însă au transformat contabilul care înregistra datele financiare ale firmei întrun membru al echipei de management responsabil de aria financiară, de fapt, numărul doi într-o companie, atrag atenţia specialiştii în domeniu.

"Directorul financiar îndepli neşte astăzi patru roluri complexe. E administrator, operator, strateg şi, nu în ultimul rând, un agent al schimbării - urmăreşte alinierea şi executarea strategiilor prin responsabilizarea celorlalţi membri ai echipei de management", explică explică Răzvan Horobeanu, managerul Deloitte Consultanţă.

Înregistrare de acte şi decizii privind strategia firmei

Potrivit specialiştilor în resurse umane, "noul val" de CFO este reprezentat de oameni care au noţiuni de bază şi în ceea ce priveşte legislaţia, dar şi în privinţa producţiei şi care sunt permanent la curent noutăţile din domeniul contabilităţii, observând în acelaşi timp ce face concurenţa, care e trendul mondial şi naţional al pieţei unde activează compania şi modul în care acestea se influenţează.

Un astfel de exemplu este directorul economic al grupului Norad, companie internaţională, cu o cifră de afaceri de aproximativ 10 milioane de euro. Mariana Gheorghiţă ocupă poziţia de CFO de şapte ani.

"Dacă la începutul jobului meu ţineam evidenţe contabile într-un soft, munca mea fiind cea de înregistrare de documente, în timp, evoluând ca firmă, de acest aspect au ajuns să se ocupe contabilii din subordinea mea", îşi începe povestea Mariana Gheorghiţă.

CFO-ul de la Norad mai spune că, în urmă cu cinci ani, toate contractele de muncă trebuiau să treacă prin mâna ei şi tot ea era cea care întocmea toate declaraţiile fiscale şi ţinea legătura cu Garda Financiară, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă sau Casa Judeţeană de Sănătate. Acum însă, de toate aceste lucruri se ocupă departamentele speciale create, aflate în subordinea CFO-ului.

"Dar, şi mai important, dacă la începutul existenţei mele ca director economic la Norad nu aveam o legătură directă cu managementul general, nu eram la curent cu deciziile luate de top management şi nici cu strategia firmei, acum mi se cere să particip la toate şedinţele importante şi să-mi expun punctele de vedere pentru că, stăpânind cifrele, am viziunea de ansamblu asupra companiei şi pot propune strategii mai eficiente. Pentru orice chestiune legată de contracte noi sunt consultată", conchide Mariana Gheorghiţă.

"Directorul financiar îndeplineşte astăzi patru roluri complexe.", RĂZVAN HOROBEANU, manager Deloitte Consultanţă ATRIBUŢII

Administrator şi strateg

Specialiştii în resurse umane spun că, în România, directorii economici au început să fie implicaţi în deciziile companiei mai ales în domenii precum telecomunicaţiile, finaciarbancar, asigurări sau energetic. În companiile din vestul Europei, rolul deţinut de Chief Financial Officer a fost clar trasat de mult mai multă vreme, atrag atenţia specialiştii în domeniu. Iar principalele atribuţii ale unui asemenea job se referă la administrarea companiei, dezvoltarea personalului şi a strategiilor, precum şi la supervizarea schimbărilor care trebuie operate în cadrul companiei.