Directorii demişi, bătaie de cap pentru Radu Berceanu

Deşi se dorea economisirea a 105.000 de euro, decizia ar putea aduce costuri mai mari. Unii şefi se întorc pe salarii mai grase, alţii ar putea solicita „despăgubiri“.

Ajuns la şefia Transporturilor, Radu Berceanu a dat o puternică lovitură de imagine: a anunţat că vor cădea capetele a 24 de directori generali ai unităţilor aflate în subordinea ministerului.

Motivul - salarii nesimţit de mari. La două săptămâni de la anunţul lui Berceanu, au mai rămas în funcţie doar patru directori generali: trei dintre ei oameni ai PDL-ului şi doar unul numit de fostul ministru Ludovic Orban în urmă cu circa două luni. O parte dintre şefii de companii demişi de Berceanu spun că se vor întoarce pe funcţiile deţinute anterior, adică tot în cadrul companiei, de unde vor încasa salarii mult mai mari decât viitorii directori.

De la începutul anului a intrat însă în vigoare ordonanţa de urgenţă a guvernului prin care salariul unui director general de agenţie sau companie naţională nu poate depăşi salariul unui secretar de stat. Demişi sau nu, directorii lui Berceanu nu puteau câştiga din această lună mai mult de 4.800 de lei. Patru directori rămân în funcţie pe motive de securitate

Şeful de la Transporturi, democrat- liberalul Radu Berceanu, a hotărât să suspende ordinele de revocare din funcţie pentru cei patru „pe motive de securitate şi de relaţia cu pasagerii în perioada Sărbătorilor“. „S-ar putea spune că i-am pus tot pe ei interimari. Ei mi-au zis că, la o adică, lucrează şi pentru un salariu de secretar de stat. Dacă eu stau ministru pe salariul ăsta, pot şi ei să lucreze pe un salariu de secretar de stat“, a declarat Berceanu.   Printre cei care au rămas deocamdată în funcţie se află Alexandru Noapteş, director general al CFR Călatori, Gabriel Ţară, director la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ - Otopeni, Ştefan Mladin, director la Băneasa, şi Ştefan Vasilache, director general la Autoritatea Aeronautică Civilă Română.

„La aeroporturi e oricum mai complicat, pentru că nu poate fi pus cineva aşa foarte repede director la aeroport. Trebuie să aibă nişte autorizaţii OACI. Decât să-l dai pe unul afară ca să trimiţi altul la nişte cursuri prin Canada şi să pierzi câteva luni, nu se merită“, a declarat Berceanu.   Potrivit datelor pe care le-a făcut publice în momentul în care l-a înlocuit pe Ludovic Orban la şefia Transporturilor, Ţară câştiga lunar circa 210 milioane de lei vechi, Vasilache avea şi el aproape de 200 de milioane lei vechi, în timp ce Mladin încasa 140 de milioane de lei vechi. În total, salariile celor 24 de directori propuşi atunci pentru demitere ajungeau la 105.000 de euro, la care se adăugau indemnizaţiile celor din consiliile de administraţie. Revenit director general adjunct, pe bani mai mulţi Dintre directorii care au primit ordinul de revocare din funcţie, unii vor reveni pe funcţiile deţinute anterior, de directori adjuncţi, funcţii mai bine remunerate. Este cazul lui Alexandru Manea, fostul director general al CFR SA, care se va întoarce în companie pe funcţia de director general adjunct tehnic. „În caz de revocare pe motive neimputabile, în contractul de mandat pe care l-am încheiat scrie că ar trebui să revin la funcţia deţinută anterior, cea de director general adjunct tehnic, a declarat Manea. Şi alţi directori demişi de Berceanu speră să rămână în sistem, arătându-se destul de rezervaţi în a comenta deciziile ministrului.

„Eu nu contest că salariile au fost poate niţel cam mari comparativ cu salariul mediu pe economie în România, dar şi răspunderea este mare. E ceva să coordonezi activitatea unei companii cu o cifră de afaceri de o jumătate de miliard de euro“, a declarat Liviu Bobar, fostul director general al CFR Marfă.

Potrivit datelor prezentate de Berceanu, în momentul preluării contractului salariul directorului de la compania feroviară de marfă ar fi ajuns la 18.750 lei pe lună. De la conducerea instituţiilor coordonate de MTI nu au fost demişi doar cei aflaţi pe lista prezentată de Berceanu la preluarea mandatului.

Printre cei care au dispărut din prim-plan se află şi Constantin Zaharia, fostul director de la Autoritatea Feroviară Română (AFER).

ANGAJAT LA STAT   Înapoi în sistemul privat   Fostul angajat al americanilor de la Bechtel, liberalul Dorin Debucean, numit de Orban în aprilie 2008 director general la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a declarat că se va întoarce să lucreze în sistemul privat, unde oricum se câştigă de trei ori mai bine decât la stat. Întrebat dacă vrea să dea în judecată ministerul pentru a-şi cere drepturile, fostul director a declarat că nu exclude această posibilitate. „Dacă eram dat afară că eram incompetent mai era ce era, dar, aşa, că am salariul prea mare?! Erau în companie şapte oameni care aveau salariul mai mare ca mine. Contractul de mandat l-am semnat în septembrie. Am şi eu nişte drepturi“, a declarat Debucean. Fostul director a declarat că salariul său anual ajungea la 36.000 de euro. Mulţi dintre cei revocaţi de Berceanu au spus că noile reglementări în privinţa remuneraţiei directorilor generali vor alunga oamenii competenţi din sistem.