DEZVĂLUIRI. Concluzii ruşinoase despre operaţiunea de salvare a supravieţuitorilor accidentului aviatic

Puse cap la cap informaţiile şi prevederile legale rezultă că instituţiile coordonate politic nu fac faţă unor situaţii de urgenţă.

CLICK AICI PENTRU GALERIE FOTO CU CELE MAI MEDIATIZATE IMAGINI LEGATE DE TRAGEDIA AVIATICĂ DIN APUSENI Tragedia aviatică din Munţii Apuseni, în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, se tranşează acum politic şi mediatic. Există un noian de informaţii şi o anchetă penală în curs, sub coordonarea procurorilor militari din Ministerul Public. Ieri, parlamentarii au anunţat şi ei că înfiinţează o comisie de anchetă. Toată lumea vrea să ştie cine a greşit în operaţiunile de căutare şi salvare, ce instituţii erau obligate de lege să acţioneze şi cine le-a coordonat. Curiozitatea opiniei publice este normală fiindcă ceea ce am aflat că s-a întâmplat după aterizarea forţată a avionului şi cum au murit doi oameni denotă cît de haotic şi neprofesionist au acţionat oamenii din instituţiile cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă în cazul unui accident de aviaţie civilă. Acest ultim aspect e important de reţinut, deoarece există altă lege - L15/2005 - care operează în cazuri de cutremure, incendii, inundaţii, alte calamităţi şi alţi responsabili. În ultimele zile, televiziunile s-au întrecut în a stabili vinovăţia STS, a preşedintelui Băsescu, a premierului, a ministrului Transporturilor, ba chiar a victimelor. Informaţii omise sau ciuntite sau prezentate de realizatorii tv într-o interpretare proprie au alimentat scenarii construite în funcţie de interesele unor politicieni. Evenimentul zilei îşi propune să tragă nişte concluzii pe baza informaţiilor vehiculate de la începutul tragediei din Munţii Apuseni, pentru o oarecare claritate a tabloului unui accident aviatic, nenorocire de care politicienii aflaţi la putere profită acum pentru a-şi plăti poliţe. Voi începe prin a vă reaminti primele ştiri despre accident, aşa cum au fost ele livrate de agenţiile de presă, de televiziuni şi de site-urile unor publicaţii. Sunt importante pentru înţelegerea întregii situaţii aceste lucruri relatate "la cald" chiar de surse din instituţiile implicate în căutare.

Primele informaţii despre prăbuşirea avionului: a căzut în zona Beliş! Televiziunile au fost cele mai active mijloace media imediat după ce s-a aflat despre prăbuşirea unui avion în zona Munţilor Apuseni, în după-amiaza zilei de 20 ianuarie 2014. PRIMA ŞTIRE. În jurul orei 16.30. O aeronavă de mici dimensiuni a aterizat forţat în judeţul Cluj, între Huedin şi Câmpeni, în zona Beliş, la bord aflându-se şapte persoane, patru medici şi doi piloţi. A DOUA ŞTIRE. Ora 16.45. Una dintre persoanele aflate la bord a reuşit să sune la 112, în jurul orei 16.15. Potrivit prefectului de Cluj, Gheorghe Vuscan, care a citat surse din poliţie, toţi ocupanţii avionului au supravieţuit, informează ziare.com. Ministrul Apărării, Mircea Duşa declară că elicopterul militar şi cel al SMURD nu pot continua misiunea de căutare din cauza ceţii. A TREIA ŞTIRE. Sunt nominalizaţi bordul avionului. Aflăm că la manşă era cunoscutul pilot Adrian Iovan. A PATRA ŞTIRE. În jurul orei 18.00-18.15. La tv se spune că aeronava a fost localizată în zona satului Fântânele, lângă un lac de acumulare, la câţiva kilometri de Beliş, la o altitudine de circa 1.000 m, în Munţii Apuseni (ştire difuzată şi de mediafax.ro şi site-uri de ziare, sursele fiind din rândul ISU şi al Ministerului de Interne). De ce este important să ne amintim primele informaţii? Pentru că atunci s-a anunţat public că s-a făcut localizarea, s-a indicat locul, iar responsabilii cu coordonarea unor forţe de intervenţie e posibil să se fi culcat pe o ureche: au fost localizaţi, înseamnă că îi vor găsi repede. Ministrului de interne Radu Stroe nici nu i-a mai trecut prin cap să convoace Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al cărui preşedinte era, conform HG 1489/2004. În realitate, atunci s-a instaurat haosul.

Cum s-a derulat operaţiunea bezmetică sub coordonarea Guvernului Voi puncta cele mai importante momente din această aşa-zisă operaţiune de salvare a unor oameni răniţi şi pierduţi în munţi în urma unui accident aviatic. Faptele arată, la modul concret, că nu a existat nici o coordonare unică, că fiecare a acţionat cum a crezut de cuviinţă. Lucrurile au fost punctate în acest sens şi de generalul Gabriel Oprea, vicepremierul pus să întocmeacă un raport despre modul în care s-a desfăşurat operaţiunea de căutare şi salvare. ● Chiar dacă nu aveau telefoane mobile la ei, supravieţuitorii unui accident aviatic trebuie căutaţi cu toate mijloacele. Trebuia înfiinţat imediat un Comitet (celulă de criză) de către ministrul de Interne Radu Stroe, în calitate de preşedinte al acestui Comitet pentru Situaţiile de Urgenţă, aşa cum prevede HG 1489/2004. Trebuia să convoace la masă pe: secretarul de stat Cătălin Chiper (vicepreşedinte), secretarul de stat de la Romatsa (Ministerul Transporturilor), secretarul de stat de la Sănătate (Raed Arafat era în Ungaria, însă a coordonat telefonic), şeful IGSU, şefii Jandarmeriei din zonele Cluj şi Alba. Ministrul Stroe nu a făcut asta, ba era chiar mirat când a fost întrebat de jurnalişti dacă "lucrează celula de criză". ● ROMATSA Bucureşti nu a participat activ, în conformitate cu HG nr 741/2008, care reprezintă Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, regulament prin care Romatsa are principala atribuţie în coordonare, localizare şi operaţii de căutare a aeronavelor civile. ● ROMATSA nu a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi nu a declanşat operaţiunile de căutare, conform Regulamentului aprobat prin HG 741/2008. Nu a solicitat ajutor MApN sau SRI pentru localizarea avionului prăbuşit, lăsând în seama celor de la 112 şi IGSU operaţiunile de căutare. ● Într-un raport trimis de Romatsa Ministerului Transporturilor se arată că, în jurul orei 16.25, supervizorul de sală de la Romatsa a obţinut de la ISU Alba informaţia că există coordonatele geografice ale locului accidentului. Numai că la Romatsa nimeni nu a reuşit să înţeleagă coordonatele stabilite cu ajutorul aplicaţiilor din telefonul mobil al unuia dintre medicii supravieţuitori cu care ISU se afla în legătură. La ora 18.51, coordonatele nu erau însă trimise în teren, potrivit raportului. ● Ministrul de Interne nu a a fost capabil să adune informaţiile provenite de la Romatsa, ISU Alba şi ISU Cluj, de la Raed Arafat, de la Armată şi de la Jandarmerie şi să elaboreze un plan unic de comandă. ● Angajaţii Romatsa nu au ştiut să interpreteze coordonatele date în format zecimal: Latitudine 46,6023 Longitudine 22,98421. ISU Cluj le avea de la ora 16.30 de la dr.Zamfir. Romatsa a sunat la ISU Cluj abia la ora 18.51. Atunci cei de la Romatsa au şi aflat că aceste coordonate erau date de STS încă de la ora 16.26. ● La ora 16.26, STS a anuntat cancelaria primului ministru, MAI, MApN, MINISTERUL TRANSPORTURILOR şi MINISTERUL SĂNĂTĂŢII. Dacă ministrul Stroe convoca de urgenţă Comitetul, lucrurile ar fi fost mai limpezi, informaţiile ajungeau la toate echipele implicate în căutare şi salvare. ● Modul bezmetic în care au acţionat instituţiile a compromis România în faţa partenerilor din UE, NATO, în rândul forţelor aeriene internaţionale. ● Premierul Victor Ponta, desemnat de HG 1489/2004 drept coordonator al Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă condus de ministrul de Interne, a fost primul păcălit, el primind un sms în timpul unei emisiuni la care participa, în care i se spunea că supravieţuitorii au fost găsiţi şi că totul e în ordine. Aşa s-a ales praful de responsabilitatea Guvernului şi a premierului pentru o acţiune haotică în care au murit doi oameni şi au fost răniţi grav alţi doi. <object width="620" height="465"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/I107FVhZzFo?hl=ro_RO&amp;version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/I107FVhZzFo?hl=ro_RO&amp;version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="620" height="465" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object> CITIȚI ȘI:

  • DRUMUL POTICNIT AL SALVATORILOR. Cele ŞAPTE GREŞELI fatale pentru Aura Ion şi Adrian Iovan. ORELE de coşmar în care autorităţile au bâjbâit şi supravieţuitorii au îngheţat
  • HALUCINANT. Angajații ISU și ROMATSA nu au știut să interpreteze coordonatele primite de la medicul Radu Zamfir. IATĂ DOVADA
  • SUFERINŢĂ infinită provocată de un STAT INCOMPETENT. Pot cei RESPONSABILI să privească aceste IMAGINI?
  • DESTIN TRAGIC. Aura Ion a crescut într-o FAMILIE MODESTĂ. ”Mergea la 4 dimineaţa la unitate. Îşi iubea fraţii şi părinţii. Le cumpăra lucruri din soldă”
  • Mănescu: În cazul accidentului aviatic nu se întruneau condiţiile de convocare a unui comitet ministerial
  • MĂRTURISIRI din noaptea TRAGEDIEI din Apuseni. Cum au încercat MEDICII să se încălzească în cele șase ore de COȘMAR
  • ACCIDENTUL din Apuseni, anchetat de Parchetul Militar. Ancheta, preluată la Bucureşti, vizează PERSOANE IMPORTANTE din instituţiile CENTRALE
  • Ponta vrea să controleze personal STS
  • Tragedia din Apuseni. Medicul Sorin Ianceu: Am dat coordonatele la 112. STS susține contrariul
  • STS: Medicul Radu Zamfir nu a trimis coordonatele geografice, ci ce vedea în jur
  • Adrian Iovan, EROU sau VINOVAT în Apuseni? Posibile greşeli şi MINUNEA făcută de pilot