Dezghetare culturala la New York

Corina Suteu, noul director ICR, a demarat proiecte ambitioase in SUA.

Cercetator in domeniile managementului si politicilor culturale, Corina Suteu este director, din martie anul trecut, al Institutului Cultural Roman de la New York. A inceput sa reformeze o institutie inghetata, iar activitatile institutului au aparut in sapte luni de patru ori in „New York Times”, de doua ori cu articole extinse, caz unic chiar si pentru centrele culturale din Franta sau Germania.

Suteu intentioneaza sa faca prin Asociatia Ecumest, pe care o conduce, un centru teatral „Andrei Serban” in Romania, dupa ce proiectul de la Teatrul National nu s-a mai pus in practica.

EVZ: Ce inseamna sa faci management cultural la New York? Corina Suteu: In cazul meu, inseamna sa vezi, in practica, in ce fel poti construi o institutie de diplomatie culturala si de cooperare culturala atunci cand sistemul administrativ de care depinzi este el insusi in reforma. Doi, inseamna sa pui in practica o serie de metode de lucru pe care le-ai predat teoretic in ultimii ani si sa vezi, concret, cat de valabile sunt ele la testul esential al realitatii de pe teren.

Cum ati gasit Institutul? Cand am sosit, acum un an, pe 1 martie, nu exista director plin de un an si jumatate. Am gasit un soi de teren viran, alcatuit din mici evenimente, o logica de programare incropita. Inertia prezenta era imensa. Instrumentele de lucru propriu-zise: de planificare, de comunicare, filosofie a programarii... nu existau. De altfel, nu exista in general o cultura profesionala in sensul acesta a diplomatiei culturale. Institutele culturale au iesit abia in ultimul an ca  dintr-o  lunga hibernare.

De ce buget dispuneti? Anul trecut ni s-au alocat 70.000 de euro pentru programe si 30.000 de dolari pentru structura. Anul acesta, am primit 350.000 de euro (cel putin la NY, pe baza, cred, a expunerii de argumente pe care am facut-o si a rezultatelor, zic eu, bune, de anul trecut). Acum avem un buget de programe credibil pentru un Institut Cultural European in New York. Nu se poate face cooperare culturala cu legi gandite pentru regimul Ceausescu.

Ce proiecte aveti? Vreau sa fac un sezon de film romanesc la Lincoln Center in 2008. Vom colabora cu New Drama Brooklyn Academy of Music, cu New York Public Library, cu Festivalul de Teatru „Lincoln”, cu galerii newyorkeze importante, cu festivaluri de dans contemporan si de muzica. Cream un program dedicat personalitatilor romane care traiesc in America: Norman Manea, Andrei Serban, Andrei Codrescu, Vladimir Tismaneanu sau Toma Pavel... Am initiat ciclul „O Romanie europeana” la New York si vom avea o colaborare in 2007 cu Programul Sibiu Capitala Culturala Europeana.

De asemenea, vom demara o emisiune de televiziune, moderata de Calin Andrei Mihailescu, in colaborare cu TVR. Va fi o emisiune tematica, ai carei invitati sunt personalitati romane din SUA sau americane cu interes pentru Romania. Vom lansa si un program cu schimburi romano-americane la care vor participa jurnalisti care vor dezbate public despre imaginea Romaniei in lume. Intentionam sa organizam o prezentare de moda la New York cu tineri designeri romani, in cadrul unui eveniment interdisciplinar. Continuam programul de traduceri si vom lucra cu muzicieni romani si americani pentru concerte de diverse facturi.

Cum se vad la New York succesele noului val din film si din teatru? Cristi Puiu a deschis o poarta enorma pentru Romania. Am primit la ICR un numar incredibil de apeluri legate de interesul pozitiv pentru Romania gratie filmului „Moartea domnului Lazarescu”. Pare un paradox, dar acesta este efectul artei! In Romania, arte ca teatrul o duc mai greu, sunt total dependente de publicul si de institutiile nationale, de gradul lor de vizionarism. Tot ceea ce presupune laborator, creativitate este inca tinut pe margine. Se privilegiaza in continuare un tip de arta confortabila, securizanta, nationalista, promotor al unor idei si a unor forme estetice invechite. Din pacate, eu nu mai cred  ca e vorba despre o viziune total inocenta. Eu raman insa o optimista care crede ca lucrurile se pot schimba. Si ca se vor schimba.

Cum il sustineti pe regizorul Andrei Serban sa vina sa lucreze totusi in Romania? Andrei Serban e printre artistii pe care-i admir si respect in mod deosebit. Proiectul pe care-l am, al Academiei de teatru itinerante, vine din convingerea ca este necesar sa ai centre de excelenta in domeniul teatral. Ne priveste pe toti ca Centrul de Creatie „Andrei Serban” nu s-a intamplat la Teatrul National. E o necesitate clara sa avem asemenea laboratoare. Intentionez sa dezvolt un proiect care sa lanseze un asemenea centru, adica sa produca dinamici creative, prin laboratoare de lucru cu tineri, conduse de Andrei Serban.

Evenimente 2006

„Puiu ne-a adus un serviciu enorm”

Teatrologul Saviana Stanescu a devenit anul trecut directorul artistic al New Drama Program la New York. „Prin „Romanian Artists for All Seasons”, am invitat artisti consacrati, printre care Gheorghe Dinica sau Horatiu Malaele. In toamna, am continuat cu evenimentul „Dada... born Romania”, legat de expozitia de la MoMa (Museum of Modern Art)”, spune Corina Suteu. „Am organizat un Festival de traduceri, Reenactment Green Hours Monday Theatre, festivalul de film, „Talking about revolution”, impreuna cu TIFF (Mihai Chirilov, Tudor Giurgiu) si Tribeca Film Festival (presedinte: Robert de Niro), despre care se vorbeste inca la New York. In 2006, Cristi Puiu a adus Romaniei un serviciu enorm de autoritate artistica.”