Nu poluează, dar deranjează. Acesta este mesajul pe care autorităţile par să-l transmită celor care aleg să facă mişcare pe role sau biciclete. Pentru că folosirea acestora nu va mai fi permisă în parcuri, decât în anumite condiţii.
Scopul principal al acestei măsuri pare să fie transformarea acestor zone în spaţii de relaxare, iar pietonii să nu mai fie nevoiţi să acorde atenţie şi celor din jur, în special bicicliştilor şi rollerilor. Şi atunci întrebarea firească, dacă acolo nu, atunci unde?
Cu toate aceste discuţii, interpretând textul legii, prin Art.195, lit. j din H.G. nr. 85/2003, privind circulaţia pe drumurile publice, se permite circulaţia pe biciclete în parcuri doar dacă pietonii nu sunt stânjeniţi. Când anume intervine starea de "stânjeneală" sau cine veghează la atingerea acesteia rămâne la aprecierea altor persoane, cele care iau decizia.
Astfel, textul legislativ menţionează că se interzice conducătorilor de biciclete sau mopede "să circule pe aleile din parcuri sau grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor".
Endorfinele care induc fericirea, constrânse la repaos Astfel, primăvara lui 2009 pare să promoveze şi mai mult indispoziţia. Dacă până de curând cei care aveau role sau biciclete erau condiţionaţi doar de vremea bună pentru a ieşi în parcuri, acum legile le trasează un cerc tot mai mic, în interiorul căruia vor trebui îngrămădiţi toţi cei vor mişcare la două roţi de cauciuc sau opt de silicon.
Discuţiile privind importanţa sportului s-au mutat astăzi de la Ministerul Educaţiei, care anunţase recent "sacrificarea" orelor de sport, în ideea de a reduce orarul încărcat al elevilor, direct în stradă.
Iar toate aceste măsuri legislative par să deranjeze chiar şi hormonii produşi de creier.
Endorfinele, despre care se ştie că induc fericirea şi reduc stresul, au ca principal stimuli sportul, mişcarea fizică în general. În acest context, regulile noi de circulaţie vor face ca oamenii să fie tot mai posaci şi forţaţi la o viaţă sedentară. Prea multă constrângere diminuează intenţia de mişcare. Tocmai cei care vor acest lucru vor fi nevoiţi să se adapteze la ţarcuri de rolleri şi piste de biciclişti pe care de obicei stau parcate maşinile.
Părinţii intră în tabere opuse Una dintre cele mai puternice reacţii la articolul publicat pe evz.ro a venit din partea părinţilor. Unii dintre ei, cu copii mici, s-au declarat mulţumiţi de decizia de a interzice circulaţia cu biciclete şi role în parcuri, având în vedere pericolul pe care îl constitue pentru copii. Mămicile şi tăticii care şi-au exprimat părerea au afirmat că de multe ori, viteza de circulaţie este mare, iar neatenţia pune în pericol siguranţa pietonilor, de la cei mai mici, la pensionari. Pe de altă parte, părinţii care îşi încurajează copii să facă sport şi cărora le-au cumpărat fie biciclete, fie role, se declară nemulţumiţi. Argumentul este susţinut de faptul că însuşi motivul de a merge în parc este de a face mişcare, de a se relaxa şi de a evita aglomeraţia şi noxele eliberate de maşini. În plus, aceştia mai susţin că spaţiile de deplasare ale bicicliştilor pe care autorităţile sunt obligate să le realizeze, conform Art. 53 din Codul Rutier, sunt prea puţine şi chiar şi aşa, sunt blocate de maşini. Aflate în apropierea miilor de autoturisme care tranzitează oraşele, noxele emanate de motoare ar transforma plimbarea pe biciclete în accelerator pentru bolilor pulmonare.
Alţi cititori au oferit ca alternative asigurarea de către ofiţerii de la ordinea publică a unei limite de viteză în parcuri şi amendarea celor care rulează cu viteze mari.
Acelaşi cod rutier, prin Art.70, alin 2, interzice copiilor sub 14 ani să circule pe biciclete, pe drumurile publice, respectiv pe "calea de comunicaţie terestră, cu excepţia căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal şi rutier", conform legii nr. 49/2006. Astfel că posibilitatea ca aceştia să circule doar pe benzile speciale de pe trotuare este inexistentă, iar dacă alternativa parcului dispare, atunci vor fi nevoiţi să aştepte până la obţinerea cărţii de identitate pentru a spera la o bicicletă.
Pistă pentru căruţul bebeluşului? O altă menţiune în codul rutier este cea referitoare la faptul că "sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcţie specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, precum şi cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role". În acest sens, cum ar fi ca pe viitor să ne trezim cu spaţii speciale pentru cărucioarele de copii şi scaunele persoanelor cu handicap?
Un singur centru de închiriere a bicicletelor Între timp, în Bucureşti, centrul Cicloteque, singurul care închiriază bicicletelor, şi care a fost creat în urmă cu mai puţin de un an, se laudă cu 2.000 de utilizatori, dintre care 200 de abonaţi şi 1.800 de utilizatori de “agrement”. Miruna Cugler, managerul de comunicare al ONG-lui "Mai mult Verde", cei care au iniţiat proiectul, a precizat că numărul persoanelor care au închiriat o bicicletă este în creştere.
Aceasta a ţinut să sublinieze că, de fapt, principala problemă a cicliştilor nu o reprezintă interdicţia de a folosi bicicleta în perimetrul parcurilor, ci pistele special create care, de cele mai multe ori, sunt blocate de maşini şi pietoni. “Nu se poate merge continuu pe o pistă, pe tot parcursul ei “, a mai spus Cugler. Potrivit acesteia, în parcul Tineretului, se lucrează în prezent la o nouă pistă pentru biciclete.
Reprezentanta "Mai mult Verde" spune că dacă în cursul săptămânii gradul de închiriere al bicicletelor se ridică la 80-90%, în weekend o singură bicicletă este închiriată de până la şase ori pe zi.
Alte 50 de biciclete în mai În prezent, centru deţine 100 de biciclete, dar în luna mai, pe fondul cererii crescute, se vor mai achiziţiona alte 50 de vehicule. În ceea ce priveşte tarifele de închiriere, centrul face reduceri pentru abonaţi, studenţi, elevi şi pensionari.
Astfel, închirierea unei biciclete pentru o oră costă 6 lei, în timp ce pentru un abonat costul scade la 2 lei pe oră, şi un leu pentru abonaţii studenţi, elevi şi pensionari. Costul unui abonament pentru 1 an este de 100 de lei, respectiv 50 de lei, cu tarif redus. De asemenea, abonaţii au prioritate în faţa celor care închiriază ocazional.
Aşteptăm opiniile cititorilor cu privire la aceste modificări legislative.
Ne puteţi trimite fotografii cu felul în care se prezintă benzile pentru biciclişti, pe adresa de mail online@evz.ro. Cele mai reprezentative fotografii vor fi publicate pe evz.ro.