Editura Evenimentul si Capital

DEZBATERE EVZ: Rămâne România fără presa scrisă?

97834214c85c2650a199c3bdea63471d
Autor: | | 53 Comentarii | 0 Vizualizari

După ce, pe 23 decembrie, ziarele "Cotidianul" şi "Business Standard" au publicat ultimele numere, ieri, reprezentanţii altor două cotidiene au anunţat că vor suspenda publicarea: "Ziua" şi "Gardianul". Acestea din urmă vor fi disponibile, din această săptămână, doar în varianta online.

Zeci de jurnalişti au intrat, astfel, în statisticile de început de an a şomajului din România, despre care chiar ei au informat cititorii. Tentinţa de scădere de profitabilităţii ediţiilor printate a început să se observe de anul trecut, când redacţiile mai multor ziare au luat decizia să scadă tirajul. Vânzările ziarelor din România au simţit, astfel, o scădere, ale cărei implicaţii s-au regăsit în diferite măsuri manageriale de a depăşi momentul de criză. Cea mai frecventă a fost reducerea angajaţilor, scăderea tirajului şi concentrarea pe ediţiile online, însă unele dintre ele nu au avut altă alternativă decât încetarea activităţii în tipografii. Care ziare mai sunt în pericol, în opinia dumneavoastră?

Criza a pus şi presa la zid Primul ziar privat din România post-comunistă, "Cotidianul", s-a lansat în 1991. Înfiinţat de Ion Raţiu, publicaţia a avut ca sprijin know-how-ul unor jurnalişti de la publicaţia britanică „The Guardian“. A fost primul cotidian de la noi care, în paginile sale color, a îmbiat cititorii să participe la tombole care aveau drept premii maşini. Printre cei care au semnat primele articole se află Irina Negrea, primul redactor-şef, Florin Iaru (Ştiri) şi Radu Vasile (primul şef al Departamentului Economic). Ulterior, echipei s-au alăturat Ştefan Agopian la politic (în prezent, redactor la Academia Caţavencu), Vartan Arachelian la Dialoguri politice (scriitor, ultimul volum semnat fiind "Toamna pătimirii noastre"), Andreea Pora (redactor-şef adjunct Revista 22), Adrian Cioroianu (fost ministru de externe) sau Tia Şerbănescu, care a ajuns, în 1997, director al "Cotidianului". După Şerbănescu, în funcţie a fost numit, în 1998, Ion Cristoiu, venit după un an petrecut la cotidianul "Naţional", într-o perioadă în care ziarul lui Raţiu trecea prin probleme financiare. De la modelul britanic, cu care ziarul s-a lansat, s-a făcut o trecere spre modelul din presa franceză de stânga. Odată cu Cristoiu, în redacţia de la "Cotidianul" au venit şi Ciprian Rădăvoi, Marcela Feraru, Cătălin Blebea, Radu Tudor, jurnalişti care nu au ezitat să plece, un an mai târziu, odată cu Ion Cristoiu, care era înlocuit de Dan Diaconescu, proaspăt numit redactor-şef al unui ziar pe care Cristoiu reuşise să-l aducă la 50.000 de exemplare. "Cotidianul" rămâne în istoria presei româneşti de după 1989 şi ca primul ziar în care s-a publicat o cronică de meci, înainte ca acesta să se joace. În 1994, în timpul Campionatului Mondial de fotbal din America, jurnaliştii de la departamentul de sport au pariat pe victoria României, în confruntarea cu Elveţia, şi au trimis ziarul la tipar, fără a mai aştepta deznodământul partidei. Forbaliştii elveţieni au făcut însă, un meci care s-a încheiat cu un avantaj de trei goluri faţă de români, respectiv 4-1 pentru ei, iar "Cotidianul" s-a lansat pe piaţă, ziua următoare, cu o primă pagină care anunţa că „România a învins Elveţia, la Campionatul Mondial din America". Începutul anilor 2000 a adus şi o schimbare în managementul publicaţiei, odată cu decesul lui Ion Raţiu, pe 17 ianuarie 2000. Administraţia cotidianului i-a rămas lui Călin Husar, reprezentantul familiei Raţiu în România. Perioada Academia-Caţavencu a început patru ani mai târziu, iar la conducerea cotidianului a venit Robert Turcescu. Doi ani mai târziu, în 2006, la aproape şase ani de la scandalul FNI, Sorin Ovidiu Vîntu a cumpărat Academia Caţavencu, iar publicaţia a fost încorporată noii instituţii mediatice, Realitatea-Caţavencu. Însă, chiar şi cu aceste schimbări manageriale, trendul descendent al tirajului nu a putut fi stopat. Iar de la cele 50.000 de exemplere din timpul lui Cristoiu s-a ajuns, zece ani mai târziu, înainte de închidere, la aproximativ 6.000 de exemplare. În vara anului trecut, venirea lui Cornel Nistorescu pe funcţia de director al ziarului a încins spaţiul mediatic autohton, prin retragerea de pe ediţia online a unui articol referitor la dosarul de informator al unui apropiat al său, scriitorul Petru Romoşanu. Pe 23 decembrie, cititorii au putut cumpăra ultima ediţie tipărită a cotidianului. Un ziar, şapte decenii Primii cititori ai ziarului "Ziua" au fost bunicii sau străbunicii noştri, după caz. Fondat în 1930, grupul de presă "Ziua" a avut, cu tot cu perioadele lungi de întrerupere, o tradiţie de şapte decenii. Relansat după căderea comunismului, de Sorin-Roşca Stănescu, în 1994, cotidianul a fost primul cotidian românesc care s-a lansat pe Internet, în 1996, nu înainte de a înfiinţa şi ediţiile printate locale, "Ziua de Vest", "Ziua de Cluj" şi "Ziua de Iaşi". Tot o premieră a fost şi fondarea ediţiilor pentru românii din SUA şi Canada, "Ziua USA". În paginile ziarului au semnat articole Sorin Roşca Stănescu, Victor Roncea, Ioan Grosan, Dan Ciachir, Dan Pavel, Zoe Petre şi Eugen Simion. La un an de la relansarea ziarului, Stănescu şi Dinu Patriciu înfiinţează o tipografie proprie pentru cotidian, Ana Maria Press SRL. După aproape 10 ani, în 2004, Patriciu a decis să vândă firma, al cărei domeniu de activitate a fost tipărirea de ziare, cu 120.000 de euro, partea lui Roşca Stănescu, din tranzacţie, fiind de aproximativ 50.000 de euro, relatata Evenimentul Zilei, în ediţia din 27 octombrie 2007. În urmă cu trei ani, ministrul economiei de la acea vreme, Adriean Videanu, acuza o campanie de şantaj, condusă de cotidianul "Ziua", la adresa sa: „Îl avertizez public pe domnul Sorin Roşca Stănescu că nu sunt un om şantajabil”, declara ministrul, la acea vreme. Conform politicianului, şantajul ar fi început în 2006, în primele săptămâni de mandat ca primar al Capitalei al lui Videanu. Unul dintre ultimele subiecte de dezbatere publicate în "Ziua" a fost cel al dezvăluirilor din stenogramele PSD, publicate ulterior de Editura Ziua, în trei volume. Politica editorială a cotidianului, după relansarea din 1994, a fost de a publica articole despre preşedintele Ion Iliescu, în care se făcea legătura dintre studiile făcute la Moscova, ale liderului politic, şi o posibilă recrutate de către serviciile KGB-ului. În urma acestor articole calomnioase, Sorin Roşca Stănescu a fost dat în judecată, dar achitat în 1997. Acesta nu a fost singurul conflict cu un şef de stat. Anul trecut, în toamnă, jurnalistul l-a dat în judecată pe Traian Băsescu pentru afirmaţii calomnioase la adresa sa. Acţiunea juridică este în curs. Scandalurile cu privire la managementul cotidianului s-au concentrat, în ultimii ani, pe numele aflate în spatele publicaţiei. La începutul anilor 2000, ziarul a început să funcţioneze pe o firmă fondată de Stănescu şi de soţia sa, respectiv SC Ziua SRL. La scurt timp, în mica familie managerială a intrat Dinu Patriciu şi Georgeta Gaiţă. Cei patru au vândut, între 2002 şi 2004, majoritatea pachetului de acţiuni, respectiv 68%. Agitaţia la nivelul conducerii a continuat să se menţină. Conform unui articol publicat de EVZ în 2007, pachetul de 68% de acţiuni a fost vândut către Asociatia Salariaţilor din Petrom, care deţinea 25% din compania Petromservice. Tot în acea perioadă intră în ecuaţie şi Sorin Ovidiu Vîntu, care a negat, vreme îndelungată, că a cumpărat ziarele "Ziua" şi "Gardianul". Cele două cotidiene au mai trecut, astfel, printr-o schimbare, când au ajuns în administraţia Petromservice, o companie a sindicaliştilor din petrom, dar controlată de SOV, prin intermediul unei alte firme off-shore, se mai menţiona în articolul din EVZ, din octombrie 2007. În ceea ce priveşte evoluţia tirajului ziarului "Ziua", la începutul anilor 2000 acesta era de aproximativ 48.000 de exemplare, iar anul trecut ajunsese la doar 24% din valoarea înregistrată în urmă cu aproape zece ani. Zvonurile cu privire la închiderea cotidianului au început de anul trecut şi au fost alimentate de decizia redacţiei de a renunţa, din noiembrie, la ediţia de luni. Ieri, evz.ro a relatat despre faptul că de mâine, angajaţii grupului de presă "Ziua" care nu fac parte din echipa redacţională Ziua online vor primi preavizul legal de încheiere a contractului de muncă. Pe 7 ianuarie se va publica ultima ediţie tipărită. Activitatea jurnalistică va continua pe internet, pe ediţia online a ziarului. Se închide, la 6.000 de exemplare Cel de-al treilea cotidian important din presa românească a cărui ediţie printată se suspendă este şi "Gardianul". Conform ultimelor cifre ale tirajului, acesta este de aproximativ 6.000 de exemplare. Conform reprezentanţilor publicaţiei, activitatea se va suspenda până la echilibrarea balanţei financiare. În plus, Alecu Racoviceanu, redactorul-şef a precizat că se va menţine, totuşi, ediţia online. "Gardianul", editat de Best Media Press, a avut o reţetă a schimburilor managerială fel de ameţitoare precum cea a cotidianului "Ziua". Compania Best Media Press a fost înfiinţată de familia pesedistului Aristide Roibu, aceeaşi care a fost implicată în tranzacţia ziarului "Ziua". În urmă cu trei ani, compania a fost preluată de un off-shore, în spatele căreia se afla Vîntu, iar în 2007, a ajuns în administrarea Petromservice. Vîntu a intrat, oficial, în lumea "mogulilor", prin tranzacţiile cu Realitatea TV şi apoi cu Academia Caţavencu, trustul rezultat, Realitatea-Caţavencu. În portofoliul format s-au adăugat, astfel, "Cotidianul", "Academia Caţavencu”,"Idei în dialog", „Bucătăria pentru toţi", "Aventuri la pescuit", "24FUN", "Super Bebe" şi "Tabu". Pe partea de radio şi TV, pe lângă "Radio Guerilla", "Gold FM" şi "Realitatea TV" s-au mai alăturat "The Money Channel", "Romantica TV", iar una dintre cele mai importante surse de ştiri, "NewsIn", a intrat şi ea în portofoliu. În toamnă, SOV declara că posturile de radio "Itsy-Bitsy", "Trinitas" şi postul TV "Taraf" i-au atras atenţia şi le avea în considerare, pentru lărgirea trustului. Ziarele scrise ale lui SOV, în faliment Tot din cauza problemelor financiare, pe 23 decembrie, cotidianul economic "Business Standard" a publicat şi el ultimul număr. Din redacţie vor mai rămâne aproximativ cinci jurnalişti, care vor continua să scrie pentru ediţia online. Ziarul de business a fost lansat de trustul Realitatea-Caţavencu, în primăvara anului 2007, pentru a face concurenţă ziarului "Financiarul", publicat de trustul Media Pro. Primul redactor-şef a fost Adrian Mîrşanu, care a coordonat o echipă de aproape 60 de jurnalişti, iar ultimul a fost Radu Soviani. Succesul pe nişa de public a fost garantat, în mare parte, de faptul că lansarea a fost responsabilitatea unui fost manager din Media Pro, Dragoş Stanca. În ceea ce priveşte tirajul ultimelor numere, acesta nu a depăşit 9.000 de exemplare. La finele anului trecut, SOV declara, că are de gând să renunţe la ediţiile de print ale publicaţiilor sale. "Nu mai am încredere în print. Voi renunţa definitiv la print (...) Merg doar pe media electronică. Acolo voi investi cât este necesar pentru a-mi menţine cota de piaţă şi chiar pentru a o spori". Aceste idei de afaceri au fost confirmate, încă odată, printr-un interviu al omului de afaceri, care a declarat, pentru "Capital", că presa pe suport de hârtie va dispărea. "Nu ştiu în cât timp, dar eu sunt convins că va dispărea", declara SOV, acum o lună. CITIŢI ŞI: „În maximum 15 ani, ziarele pe hârtie vor deveni o curiozitate bibliofilă” Care-i peştele cel mare în presa românească? "Ziua" şi "Gardianul", doar online „Cotidianul”, la ultima apariţie

Cutremur DEVASTATOR! 7,5 grade pe scara Richter! Pagubele sunt URIASE

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Dezbatere evz.ro

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
15:59 DESANT EUROPEAN la București. Se vor CERE și DA explicații în LEGĂTURĂ cu KOVESI 15:24 Dosarul Tel Drum. Dragnea A LOVIT ÎN PLIN. Adio, emoţii? Decizie de ultimă oră în Justiţie. Breaking news 14:59 PROTEST. 100 de judecători și procurori din CLUJ își suspendă activitatea o săptămână. Magistrații vor face grevă 14:19 Update PROCURORII din CONSTANȚA ies ÎN STRADĂ. Își SUSPENDĂ ACTIVITATEA 13:11 RAREȘ BOGDAN contra DACIAN CIOLOȘ. Jocurile de putere din spatele unei nominalizări neașteptate. 11:40 Tandemul Lazăr-Kovesi DECIDE ce instituție se ocupă de Tel Drum. Culisele SCANDALULUI dintre DNA și Secția de investigare a magistraților 10:50 Kovesi, AGENT SECRET. Ce scrisoare a primit DRAGNEA: „Nu mai este un SECRET” Breaking news 19:06 Președintele Parlamentului European A FĂCUT ANUNȚUL așteptat. Kovesi nici NU ȘTIE ce o așteaptă 16:25 Cerere HALUCINTANTĂ în CAZUL Kovesi. „Să-i RETRAGEM CETĂȚENIA!” 15:30 Kovesi este devastată. SEMNAL NEGRU de la Bruxelles. N-a fost niciodată în cărţi. Breaking news 13:24 Lazăr A CEDAT NEVOS după aroganţa lui Toader. Este CEL MAI DUR ATAC în direcţia ministrului Justiţiei 11:50 Ultima LOVITURĂ pentru KOVESI! PLÂNGERE PENALĂ de la fosta ȘEFĂ a DIICOT, Alina BICA 10:30 Kovesi ŞI CEL MAI MARE ABUZ din mandatul la DNA. Cine sunt „MÂNJIŢII DE PE LISTA NEAGRĂ”. Breaking news în Justiţie 18:16 BREAKING NEWS. DEZASTRU pentru KOVESI! Îi FUGE PĂMÂNTUL DE SUB PICIOARE... PRIMELE REZULTATE în procesul de selecție pentru Parchetul European 17:24 Kovesi LOVEȘTE DUR la Bruxelles. Instituțiile europene AU FOST ALERTATE 13:49 Kovesi ARE UN PLAN ASCUNS şi elaborat, cu PUNCT FINAL la Cotroceni. Cine s-ar fi gândit? Breaking news 09:16 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata