Unde a greșit ministrul Rafila și de ce trebuie spânzurat în piața publică. Întrebare: Ordinul vine de la Cluj?

Unde a greșit ministrul Rafila și de ce trebuie spânzurat în piața publică. Întrebare: Ordinul vine de la Cluj? Sursa: Arhiva EVZ

De ceva timp asistăm la un spectacol cu tușe macabre fiindcă este vorba de boală și de moarte. La început am crezut că e doar o luptă de orgolii profesionale sau o dorință de om politic de a mai prinde o dată scaunul de ministru. Ieri, văzând imaginile cu audierile din Parlament a noilor miniștri, am realizat că e mai mult decât atât.

Mă voi referi strict la audierea lui Alexandru Rafila, doctor, profesor universitar, deputat PSD și ministru în funcție până la trocul cu rotația guvernamentală. Acolo, la comisia de Sănătate s-a derulat circul politic al USR, pe care mărturisesc că-l cam uitasem de când în peisajul politic au apărut și alți actori talentați. Scopul scandalului, din punctul meu de vedere – de jurnalist și pacient, este mai mult decât grețos. Este cinic. Pentru că niște politicieni se folosesc de bolnavii de cancer pentru a-și obține funcții sau pentru a-și proteja interesele. Și am să explic cât se poate de simplu de ce susțin asta.

Problema cancerului și a situațiilor mizerabile cu care se confruntă pacienții români este cât se poate de reală și serioasă. Din nefericire, m-am confruntat cu sistemul, așa că nu vorbesc din auzite și nici n-am băut vreo cafea vreodată cu ministrul Alexandru Rafila sau cu predecesorul lui, Patriciu Achimaș-Cadariu, doctor, profesor universitar, fost ministru și deputat PSD, ca să înclin balanța către opiniile vreunuia dintre ei. Am cunoscut și m-am consultat cu medici oncologi de primă mână, oameni fără altă apartenență decât cea a halatului alb.

Ca jurnalist, mi s-a părut că subiectul legat de Planul Național de Control al Cancerului (PNCC), de refacerea lui, a fost epuizat de către presă (inclusiv de EvZ), că informațiile elocvente au fost publicate de jurnaliști și că pacienții și familiile lor au înțeles că s-a greșit, de ce s-a greșit, unde s-a greșit și ce se face pentru îndreptare. Posibil să fie așa. Dar bombardarea cu acuzații la adresa lui Rafila, făcut răspunzător de morții de cancer pentru că acest Plan devenit lege nu este pus în aplicare, depășește cu mult limitele adevărului. Nu Rafila a coordonat grupul care a elaborat PNCC ci Achimaș-Cadariu, colegul lui de la PSD. Ministrul Rafila și un grup de medici oncologi sunt doar semnatari ai unui document ce trebuia înaintat președinției spre consultare pentru a deveni lege promulgată. Sunt lucruri care se știu, au fost publicate de mulți jurnaliști.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ministrul Sănătății a dat multe explicații după momentul în care a anunțat că sunt greșeli majore în conținutul PNCC. A făcut observații și înainte de votul din Parlament, a făcut-o și după promulgarea legii, când ministerul a început să lucreze la normele de aplicare. Atunci specialiștii au constatat că sunt mult mai multe deficiențe decât se așteptau și că va trebui refăcută legea.

Alexandru Rafila a declarat presei, încă din primăvară, că planul a fost elaborat, inițial, fără consultarea Ministerului Sănătății și a comisiilor de specialitate, iar amendamentele depuse de minister la prezentarea proiectului de lege în Senat au fost integral respinse, cu toate că aduceau corecții semnificative și permiteau elaborarea mai rapidă a normelor.

“De la începutul anului 2023, un grup reprezentativ de peste 20 de experți în domeniul oncologiei, profesori universitari și medici cu experiență, lucrează susținut pentru adaptarea și corectarea actualului Plan Național de Control al Cancerului, pentru a putea fi elaborate cât mai rapid normele de aplicare care să răspundă nevoilor pacienților din România, ținând cont de serviciile medicale existente, resursele umane disponibile și de posibilitățile de finanțare ale sistemului medical”, a scris Alexandru Rafila pe Facebook.

Au urmat și alte intervenții explicative ale ministrului, toate regăsite în articole de presă. Pe scurt:

*Normele care să răspundă nevoilor pacienților din România trebuie să țină cont de serviciile medicale existente, de resursele umane disponibile, dar și de posibilitățile de finanțare ale sistemului medical.

*Normele de aplicare trebuie să fie în concordanță cu Planul European de Cancer.

*Lipsesc din lege măsurile privind prevenţia, accesul la diagnostic şi tratament, dar şi „ridicarea barierelor în calea investigaţiilor de tip PET-CT”.

*Nu toate tipurile de cancer au fost trecute în PNCC, unii pacienți fiind efectiv excluși ca beneficiari de tratament.

* Finanțarea Planului „nu respectă legea finanțelor publice și legea bugetului”. Tratarea pacienților cu terapii inovative se face cu un buget care este menționat corect în textul legii. Ori în PNCC nu era clar precizat dacă banii vor fi alocați prin Casele de Asigurări de Sănătate sau prin Ministerul Sănătății. În forma adoptată de Parlament, în decembrie 2022, se prevede utilizarea a cel puțin 20% din fondurile Ministerului Sănătății, lucru neprevăzut atunci când Ministerul de Finanțe a elaborat bugetul pentru 2023.

Acestea sunt cele mai importante deficiențe care trebuiau corectate, odată cu elaborarea normelor. Din această cauză PNCC nu se poate aplica de la 1 iulie, așa cum era planificat.

Ce vrea să facă dr. prof. univ. Alexandra Rafila, împreună cu cei mai apreciați medicii oncologi și angajați din personalul tehnic al Ministerului Sănătății?

A făcut deja, noul PNCC este gata. Ministerul Sănătăţii a lansat pentru consultare publică noua variantă a PNCC, rezultat al activităţii din ultimele 4 luni a comisiei multidisciplinare de oncologie, formată din 20 de specialişti din toate domeniile medicale cu responsabilităţi în domeniul oncologiei (oncologie medicală, chirurgie oncologică, radioterapie, onco-hematologie, hematologie pediatrică, anatomie patologică, radiologie, genetică medicală, medicină de familie, sănătate publică, farmacie). Au contribuit şi alţi specialişti din comisia de radioterapie şi subcomisiile de oncologie medicală şi chirurgie oncologică.

La nivelul oamenilor din Sănătate, al asociațiilor care se îngrijesc de pacienții cu cancer, la Președinție și la PSD se știau bine lucrurile acestea. Atunci de ce a fost nevoie de circul USR cu pancarde de ieri de la comisia de validare a lui Rafila pe motiv că a omorât legea și bolnavii de cancer? De ce și-a făcut aparția, din nou intrigat la momentul oportun, deputatul clujean Emanuel Ungureanu de la USR? De ce profesorul Patriciu Achimaș-Cadariu, alminteri un respectabil medic din Cluj, a intrat vizibil în acest joc politic, ieri? Știam, a spus-o că-și dorea postul de ministru al lui Rafila „ca să ajute mai mult” în lupta cu cancerul, dar...să ocolească realitatea cerând ca un coleg din PSD să fie spânzurat în piața publică invocând că lasă bolnavii de cancer să moară?

Vă jucați aici ca-n Pădurea spânzuraților, trecându-ne prin față o sumedenie de imagini ale urii și ale poftei hulpave de a ajunge la ciolanul puterii? S-a reactivat „grupul de la Cluj” și a reușit să atragă în scenariu o somitate ca profesorul Cadariu? Avându-l aliat pe useristul Ungureanu, să avem vreo bănuială că sunt impicați Vasile Dîncu și Coldea?

Vom găsi răspunsurile la un moment dat, fiindcă nimănui nu îi este permis să „danseze” în jurul morții. Pentru că asta faceți într-o situație banală, ca la școală. Profesorul a dat o temă de lucru. Elevii care au greșit teza, sunt puși să o refacă, nu-l bat nici pe profesor, nici pe colegul care nu le-a suflat ce să scrie. Și nici nu fac miting în fața școlii ca să fie executat directorul fiindcă ei nu și-au făcut lucrarea ca lumea.