Jurnalistul Dan Andronic a demascat metoda prin care se manipulează cu ajutorul sondajelor de opinie. Mai exact, el arată că „în ultimele zile a apărut un institut extrem de promovat pentru că o promovează pe Elena Lasconi. AtlasIntel se numește. Ultimele rezultate dau o cursă strânsă între Simion și Lasconi”.
Dan Andronic, despre ce ascund sondajele de opinie
În acest sondaj, arată jurnalistul Dan Andronic, dacă citești prezentarea eșantionului: „Sondajul AtlasIntel a fost realizat în perioada 15-20 noiembrie 2024, pe un eșantion de 2.003 de respondenți. Metodologia folosită a fost recrutarea digitală aleatorie, cercetarea având o marjă de eroare de ±2 procente și un nivel de încredere de 95%”, vezi că lipsește ceva! Lipsește: REPREZENTATIV LA NIVEL NAȚIONAL.
De ce lipsește? Iată explicația oferită de Dan Andronic: „Pentru că nu este reprezentativ la nivel național. Are date culese în proporție de 80 la sută DOAR din mediul urban, din câte mi-au spus niște surse mult mai bine informate. Nu au date culese din mediul rural, care reprezintă 46 la sută din populație”.
De ce această manipulare? Pentru că banii nu au morală
Directorul Evenimentului Zilei explică:„ Cu alte cuvinte, dacă presa mai era presă, trebuia să titreze: În orașe, Simion și Laconi sunt umăr la umăr! Ciucă crește. Sau dacă celebrul institut era corect, specifica clar acest lucru. De ce se întâmplă mizeria asta? Pentru că banii nu au morală...”
Directorul general EVZ a mai evidențiat un aspect important pentru a putea vedea ce înseamnă să prezinți metodologia corect, iar un exemplu corect este de la INSCOP: „Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research, în perioada 7-12 noiembrie 2024. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului fiind de 1100 de persoane,
REPREZENTATIV PE CATEGORIILE SOCIO-DEMOGRAFICE SEMNIFICATIVE (SEX, VÂRSTĂ, OCUPAȚIE) PENTRU POPULAȚIA NEINSTITUȚIONALIZATĂ A ROMÂNIEI, CU VÂRSTA DE 18 ANI ȘI PESTE. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.95%, la un grad de încredere de 95%”.
Jurnalistul Dan Andronic a mai subliniat în postarea sa de pe social media că „Imediat după alegeri vom face un material amplu despre institutele de sondarea opiniei publice. Ca să vedeți exact cum se manipulează”.