Dacă vrei să vezi SUA, arată cât de mult iubeşti România

Românii vor fi informaţi pe stradă, în ziare şi pe net cum pot obţine viza temporară pentru SUA, într-o campanie iniţiată de Ministerul român de Externe şi Ambasada SUA la Bucureşti.

Ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, şi ministrul de Externe Teodor Baconschi au prezentat azi, într-o conferinţă de presă, etapa a doua a campaniei de informare, după cea desfăşurată anul trecut, în lunile aprilie-mai. Este vorba despre publicitate pe panouri stradale, bannere online, machete de presă şi spoturi radio, precum şi imagini expuse pe 432 de mânere din metoru.

Autorităţile vor ca românii să fie mai bine informaţi atunci când solicită viza de intrare în SUA, să cunoască procedura corectă, pentru a se reduce, pe termen lung, numărul solicitărilor de vize respinse. Doar în acest fel, România ar putea accede în programul Visa Waiver, prin care se poate călători liber în SUA. Iubeşte România!

Mesajul campaniei, creat pro bono de agenţia de publicitate Graffitti BBDO, este următorul: "Dacă vrei să vezi SUA, arată-ne cât de mult iubeşti România. Cu cât ne arăţi că ai legături mai puternice cu România, cu atât e mai uşor să primeşti viza pentru SUA. Informează-te pe www.mae.ro/viza-pentru-sua".

"Sunt folosite, pe afişe, imagini ce par fotografii din vacanţă, dar la o privire mai atentă se observă că obiectivele turistice doar amintesc de cele din SUA, nu sunt cele originare. Mesajul este: Vrei varianta autentică? Atunci informează-te", a explicat Mihai Gongu, director de creaţie la agenţia de publicitate.

Pentru spotul radio s-a încercat găsirea unei idei care să-ţi amintescă linkul pe care trebuie să-l accesezi înainte de aplica pentru viză. "Cum să ţii minte uşor linkul de unde afli ce ai de făcut ca să obţii viza pentru SUA? E simplu - m e de la maşina pe care ţi-ai cumpărat-o în leasing, a de la acasă, unde te aşteaptă în fiecare seară cei mici, şi e de la euro, moneda în care plăteşti în fiecare lună rata la bancă. Adică www.mae.ro. Apoi caută Viză pentru SUA. Gata, ai găsit. Dacă vrei să vezi SUA, arată-ne cât de mult iubeşti România. Cu cât demonstrezi mai bine legăturile cu România, cu atât îţi va fi mai uşor să obţii viza".

Machetele campaniei vor apărea şi în 20 de publicaţii din presa centrală şi locală, pe afişe stradale din 6 oraşe, iar spoturile audio vor fi difuzate la posturile Radio România (Actualităţi, Radio3Net, Internaţional şi Bucureşti FM). Eforturi oficiale

În primele două luni după lansarea primei campanii, în aprilie-mai 2010, s-au înregistrat circa 40.000 de accesări pe siteul MAE, iar cifra celor care solicită viză, anual, nu e departe de acest prag, a explicat ministrul de Externe, Teodor Baconschi. "E adevărat că şi facilităţile pe care le oferă Consulatul SUA privind solicitările on line şi reducerea timpului petrecut în Consulat îi ajută pe români", este de părere şeful diplomaţiei române. Ministrul spune că nu a sesizat o reducere a numărului de solicitări de viză din cauza crizei. "Din motive de business, studii, familiale sau turistice, românii vor să viziteze SUA. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească sunt aceleaşi", a precizat el. Baconschi a amintit că există o iniţiativă a unui grup de congresmani americani, care doresc modificarea legislaţiei, pentru că "este destul de greu să obţii viza, este o grilă care descurajează mobilitatea de acest fel". "Dacă legislaţia va suferi modifcările pe care le sperăm noi, rata de refuz va scădea dramatic. Noi vrem să informăm publicul larg, pentru ca oamenii să nu pierdă timpul şi banii redactând prost actele de la dosar sau neştiind de ce au nevoie pentru a obţine viză", a explicat ministru. El spune că personalul de la consulatul american ştie deja ce categorii de persoane nu pun  probleme de imigrare ilegală şi pot deosebi un solicitant de viză onest, care se va întoarce în ţară, de unul care e "candidat" la imigraţia ilegală. Rata de respingere: 19%

Pe de altă parte, ambasadorul SUA, Mark Gitenstein, a declarat că românii sunt bineveniţi în SUA şi autorităţile de la Washington încurajează călătoriile în scop turistic, profesional sau de studii. Anul trecut, aproape 29.000 de români au primit vize temporare pentru SUA, cu circa 3.000 mai mulţi decât în 2009. Este vorba, însă, de doar 81% dintre cererile de viză înregistrate la Bucureşti. Rata de refuz este mult prea mare pentru ca România să intre în programul Visa Waiver, unde sunt acceptate doar ţările cu mai puţin de 3% cereri respinse.

Ambasada a introdus, anul trecut, o nouă procedură de solicitare a vizei, în format electronic. Solicitările se primesc acum doar pe internet, iar procesul a devenit mai eficient şi mai rapid. Există şi un nou serviciu, prin care persoanele care greşesc la completarea formularelor de viză sunt contactate de angajaţii Consulatului american şi sunt ajutate să facă modificările necesare, înainte de a se prezenta la interviu. În acest fel, a scăzut cu 15% numărul celor care trebuie să se prezinte de mai multe ori la secţia consulară, a explicat ambasadorul. Oficialul SUA a mai spus că după ce ambasada şi-a mutat sediul într-o clădire mai spaţioasă, sala de aşteptare permite accesul a 100 de persoane o dată, iar timpul petrecut la ambasada s-a redus semnificativ, până la mai puţin de o oră.

Un punct important pe care l-au subliniat atât ministrul, cât şi ambasadorul s-a referit la solicitarea unei noi vize, după refuz. Conform legii americane, solicitanţii pot cere viză ori de câte ori doresc, dar acest lucru nu este indicat să se întâmple decât dacă, între timp, s-a schimbat ceva semnificativ în condiţiile pentru care candidatul respectiv a fost respins. Altfel, va creşte rata de respingere a solicitanţilor din România şi scad şansele ca românii să intre în programul Visa Waiver.

Liberalizarea sistemului de vize va rămâne un punct central pe agenda discuţiilor politice dintre România şi SUA, a data asigurări Baconschi, arătându-se convins că Statele Unite "îşi vor recunoaşte prietenii şi îşi vor recompensa aliaţii şi în acest demers, mai ales că sentimentul filoamerican din România s-a păstrat în timp şi nu a suferit modificări".