Dacă ai pană de curent, poți cere bani de la firma de distribuție. Ce stabilesc noile reglementări ANRE

Dacă ai pană de curent, poți cere bani de la firma de distribuție. Ce stabilesc noile reglementări ANRE

Românii vor fi plătiți pentru întreruperile electrice neplanificate.

Noi modificări au loc la nivelul serviciului de distribuție a energiei electrice, anunță Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE). Potrivit unui comunicat publicat de autoritatea în cauză, principalele reglementări se referă la întreruperile scurte monitorizate, pentru care distribuitorul va trebui să plătească o compensație, în funcție de numărul de întreruperi.

Cât vor costa întreruperile de energie

Întreruperile de energie pe perioade scurte, între trei secunde și trei minute, vor trebui plătite de firmele de distribuție, potrivit noilor reglementări. Astfel, în cazurile de înaltă tensiune, peste 10 întreruperi pe an vor fi plătite cu 300 de lei. În cazurile de tensiune medie, peste 10 întreruperi pe săptămână vor fi compensate cu 10 lei, iar în cazurile de joasă tensiune, peste 10 întreruperi pe săptămână vor fi plătite de către firmele de distribuție cu 5 lei.

Potrivit ANRE, implementarea noilor prevederi este una benefică pentru români întrucât va determina operatorul să ia măsuri rapide și eficiente pentru remedierea problemelor care conduc și la deteriorarea aparatelor electrocasnice.

Ne puteți urmări și pe Google News

În urma unor prevederi contractuale semnate între români și firmele de distribuție, fiecare cetățean va avea posibilitatea de a-și monta propriul analizator de calitate.

Îmbunătăţirea relației dintre clienții și operatorii electrici

A fost aprobată "reducerea, începând cu data de 1 ianuarie 2022, a abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal. Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice şi electronice care se alimentează la joasă tensiune, deţinute de utilizatorii reţelei.

De asemenea, se va adăuga "la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuţie a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare pentru utilizatorii clienţi casnici şi clienţi finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalaţii de racordare cu lungimi de până la 2.500 metri.

Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensaţiei de 100 lei, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmăreşte, astfel, îmbunătăţirea activităţii de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie", arată comunicatul ANRE.

Toate stațiile electrice vor fi monitorizate cu ajutorul analizatoarelor de calitate

Autoritățile au pus și bazele unui "calendar de implementare a unor echipamente cu rol de monitorizare a continuităţii în alimentarea cu energie electrică şi a calităţii tehnice a energiei electrice. Prin actul normativ aprobat a fost prevăzut un calendar gradual pentru montarea de analizoare de calitate astfel încât 100% din staţiile electrice să fie monitorizate cu ajutorul acestor echipamente până la sfârşitul anului 2026, respectiv 100% din posturile de transformare până la 1 ianuarie 2028.

Acest program de implementare este corelat cu prevederile calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobat de ANRE, oferind operatorilor de distribuţie concesionari cadrul de reglementare pentru organizarea activităţii şi planificarea investiţiilor în reţelele electrice de distribuţie astfel încât aceştia să asigure un serviciu de calitate tuturor utilizatorilor deserviţi".

Operatorii trebuie să răspundă solicitărilor clienților în maximum 30 de secunde de la telefonare

Conform noilor reglementări ale ANRE, operatorii trebuie să dea curs solicitărilor telefonice din partea clienților, astfel: "maximum 30 de secunde de la iniţierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenţia operatorului uman; maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opţiunea de a transfera apelul la un operator uman; maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmăreşte îmbunătăţirea comunicării între utilizator şi operatorul de distribuţie astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum şi reducerea timpilor de aşteptare în beneficiul utilizatorilor.

Deşi numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menţionate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancţionată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile în situaţia nerespectării de către operatorul de distribuţie a prevederilor standardului de performanţă cu amendă amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei", arată sursa citată.