Cumpărăturile se mută pe internet. Peste un sfert dintre românii care intră pe net cumpără online

Aproape 30% dintre internauţii români fac cumpărături online, arată un studiu al comportamentului utilizatorilor de internet faţă de cumpărăturile online, realizat de GfK România.

Mai mult, aproape un sfert dintre cei care cumpără de pe internet devin fideli acestui obicei, făcând acest lucru cel puţin o dată pe lună.

Cel mai bine s-au adaptat acstui mod de a face cumpărături tinerii. Astfel, achiziţiile online sunt realizate mai des de persoanele cu vârste cuprinse între 18-24 ani (37%), iar adoptarea acestui comportament scade pe măsură ce vârsta creşte (ajunge la 31% pentru cei cu vârsta între 25-34 ani şi la 26% pentru intervalul 34-44 ani).

Şi, dacă vă imaginaţi că sunt mai mai mulţi bărbaţi decât femei care cumpără de pe net, vă înşelaţi: proporţia dintre femei şi bărbaţi este aproximativ egală.

Locuitorii din Bucureşti şi cei cu educaţie superioară au făcut într-o proporţie semnificativ mai mare cumpărături online (36%, respectiv 40%).

Ce cumpărăm de pe net

De pe internet, locuitorii din mediul urban comandă în special: produse electronice, electrocasnice şi telefoane (44%), îmbrăcăminte şi accesorii vestimentare (28%), dar şi produse de îngrijire personală (22%) sau cărţi, CD-uri şi DVD-uri (22%).

Cum plătim? Cea mai frecvent folosită modalitate de plată este în numerar cu plata ramburs, la primirea produsului (83%). Încep, însă, să fie populare şi plăţile online prin card bancar, acestea fiind pe locul al doilea ca metodă de plată utilizată în ultimul an de 28% dintre utilizatorii de internet din oraşe.

"În mod cert, cumpărăturile pe internet devin din ce in ce mai populare. Totuşi, rolul internetului pentru cumpărarea de produse merge dincolo de comanda online. De exemplu, foarte mulţi consumatori se informează de pe internet în legătură cu anumite cumpărături pe care intenţionează să le facă, apoi, o parte dintre aceştia aleg în continuare să cumpere produsele din magazinele tradiţionale (offline)", afirmă Traian Năstase, online project manager la GfK România.

Cresc plăţile online cu cardul

Potrivit datelor ePayment, principalul procesator de plăţi online din România, în primele 10 luni ale anului 2011, românii au cumpărat online cu card bancar cu 14% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Majoritatea comenzilor au fost plasate în timpul săptămânii (81%), între orele 10.00 şi 18.00 (54%), 80% dintre comenzi provenind din Bucureşti.

În industria plăţilor online prin card bancar predomină vânzările de produse şi servicii din sectorul turismului, telecomunicaţiilor şi serviciilor. Cu toate acestea, în 2011, creşteri semnificative faţă de anul anterior s-au înregistrat pe segmentul vânzărilor online de flori (75%), cărţi (76%) şi cadouri (64%).

"În ultimul an, am remarcat o diversificare a produselor achiziţionate de cumpărătorii online şi plătite prin card bancar. Acest lucru, precum şi scăderea valorii medii de tranzacţionare faţă de acum trei-patru ani, de exemplu, concomitent cu creşterea numărului de tranzacţii, arată că oamenii se deprind cu plata online şi încep să folosească această metodă de plată tot mai des şi pentru cumpărăturile uzuale", declară Mihai Manoliu, sales manager ePayment, PayU Group.

Studiul GfK a fost realizat pe un număr de 671 de persoane, este reprezentativ pentru utilizatorii de internet din mediul urban şi are un grad de eroare +/- 3,7%. Datele ePayment, PayU Group provin din statisticile plăţilor online prin card bancar procesate prin sistemul propriu.