Cum se fură trei milioane de euro

PREMEDITARE. Organizatorii festivalului Bucharest Rock Arena, care pretindeau că aduc în România trupa AC/DC, ar fi putut încasa o sumă fabuloasă doar din vânzarea biletelor.

„Ori este vorba despre cea mai mare încercare de fraudă de showbiz din noul mileniu, ori avem de-a face cu cei mai proşti oameni de pe planetă”, spun partenerii români ai festivalului Bucharest Rock Arena, un eveniment care s-a împăunat câteva zile, în cap de afiş, cu trupa australiană AC/DC.

Ţeapă, păcăleală, tentativă de fraudă, tun de bani - acestea sunt cuvintele cu care lumea showbizului românesc descrie si tuaţia. Cel mai clar în termeni rămâne însă agentul trupei AC/DC, Chris Dalston: „Bullshit. This is 100% not true. It should be stopped immediately” (Rahat. Este fals sută la sută. Trebuie oprit imediat).

După marea bombă, toţi cei implicaţi se grăbesc să facă puţină curăţenie la locul dezastrului: Diverta şi Ticketpoint îi asigură pe plătitorii de bilete că nu i-au virat banii producătorului israelian PlayCool şi că toată lumea va fi despăgubită; invocând o exclusivitate AC/DC pentru Europa de Est, organizatorul de show Marcel Avram ameninţă să-i dea în judecată pe organizatorii israelieni; organizatorul român, One Event, care se teme că bomba AC/DC a ex plodat la temelia afacerii sale, ia în calcul varianta unei plângeri la poliţie şi vrea daune de imagine.

Nu în ultimul rând, managementul AC/DC a anunţat pe situl oficial al trupei că nu va exista niciun concert în România, că numele trupei a fost folosit fals şi abuziv şi că urmează să acţioneze pe căi legale împotriva celor care au făcut asta.

Organizatorii s-au făcut nevăzuţi

Înainte să dispară (deocamdată fără urmă), organizatorii israelieni ai concertului (prin firma PlayCool) au suspendat situl festivalului, lăsând „la locul faptei” un scurt mesaj pentru păgubiţi: „PlayCool anunţă amânarea Bucharest Rock Arena până la o dată care va fi comunicată ulterior. Motivele amânării sunt de natură organizatorică şi vor fi comunicate în detaliu în următoarele zile. Menţionăm faptul că Bucharest Rock Arena NU se anulează, ci doar se amână. Revenim cu amănunte curând”.

„Nici vorbă de aşa ceva”, spun atât românii implicaţi în organizare, cât şi promoterii locali cu experienţă. „Vestea finală este: nu va fi niciun concert în România în 2009, în primul rând nu este o scenă potrivită pentru un astfel de spectacol. Asta e tot”, explică Guido Janssens, managerul companiei Emag!c Entertainment.

Tentativă de furt plănuită în amănunt

În timp ce organizatorii israelieni, PlayCool, trimit comunicate în care precizează că festivalul nu este anulat, tot restul celor implicaţi în „afacerea AC/DC” spun că nu a existat niciun contract semnat cu trupa, că nu a existat vreun moment în care organizatorul să fi deschis aceste negocieri şi că, în consecinţă, cel mai probabil farsa a fost atent premeditată, singurul ei scop fiind „ţeapa de bani”.

Biletele au fost puse în vânzare cu câteva săptămâni înainte de a fi anunţaţi headlinerii festivalului şi s-au vândut o vreme graţie zvonurilor în treţinute, care anunţau fie Guns N’Roses, fie Bon Jovi sau U2 la Bucureşti.

„Vânzările de bilete au crescut seminficativ, cam cu 70%, după anunţul AC/DC. S-au vândut 8.000 de bilete, pentru o sumă de 250.000 de euro, iar noi am apucat să le dăm celor de la PlayCool un avans de 10.000 de euro, pe care încercăm acum să-i recuperăm”, a declarat Flaviu Pastor, manager de comunicare la Diverta.

PROMOVARE

Cine a lipit 3.000 de afişe în Bucureşti?

Stela Florea, proprietara firmei Star Tic-Tac Melody, având ca obiect de activitate, printre altele, lipitul afişelor prin oraş, crede că „ţeapa AC/DC a fost atent premeditată”.

„Am primit un telefon de la o persoană pe care nu o cunosc şi care mi-a propus să lipesc afişele pentru acest concert. Trebuia să mă întâlnesc cu el să semnez un contract, dar a evitat, sub diverse pretexte, fiecare întâlnire. A trimis afişele la o adresă pe care iam dictat-o prin telefon, mi le-au trimis fără curier, şi mi-a precizat că trebuie lipite toate într-o singură noapte, respectiv în noaptea de duminică spre luni. Mi-a trimis o parte din bani, printr-un tip negricios şi uscăţiv, care vorbea engleză. Mi-a dat 12 milioane. Urma să-mi mai dea nouă milioane, dar, între timp, a dispărut. Urma firma să plătească şi o taxă la primărie. Dar n-au mai apărut”, mai spune ea.

PĂCĂLEALA

Plan dejucat cu ordin de plată

Playcool SRL, înfiinţată în urmă cu mai puţin de o lună, este principalul organizator al Bucharest Rock Arena şi compania care a anunţat, în mod fals, concertul AC/DC de la Bucureşti. „Dacă schema le-ar fi ieşit, organizatorii aşa-zisului eveniment, cei de la Playcool ar fi obţinut trei milioane de euro”, a fost concluzia lui Andrei Tuturugă, reprezentantul companiei de ticketing pentru evenimentul programat la finalul lunii mai.

Tuturugă a declarat că firma pe care o reprezintă, Ticketpoint, a încheiat un contract cu unul dintre reprezentanţii israelieni ai firmei Playcool, prin care se obliga să transfere zilnic banii încasaţi pe bilete în contul acesteia. Imediat după ce au anunţat, duminică, spectacolul AC/ DC la Bucureşti, cei de la Playcool au în ceput să facă presiuni pentru a primi banii din bilete. Tuturugă le-a spus, însă, că va plăti abia în momentul în care concertul va fi anunţat oficial pe site-ul AC/DC.

„S-au enervat şi ne-au solicitat o plată de 200.000 de euro. Le-am trimis un ordin de plată, însă nu am autorizat transferul efectiv al banilor. După ce au primit ordinul de plată, cei de la Playcool nu au mai fost de găsit”, a mai spus Tuturugă.

„VA RUPE ROMÂNIA ÎN DOUĂ”

„Cea mai mare fraudă din showbiz”

Partenerul român, One Event, a păcătuit, probabil, doar prin naivitate, par a fi de acord cei care au încercat să înţeleagă mecanismul iepuraşului otrăvit servit, cu tamtam, afişe şi comunicate oficiale, în prima zi a Paştelui Catolic.

Întrebat cum a devenit partener cu autorul a ceea ce el însuşi numeşte „o mare ţeapă dată României”, Cristian Busuioc, managerul fir mei One Event, povesteşte întâlnirea cu organizatorii israelieni (care pretindeau că au un contract sem nat cu managementul AC/DC şi lăsau să se înţeleagă faptul că ar putea adăuga listei cu invitaţi în festival orice nume, începând de la Pink Floyd sau U2, până la Aerosmith, Bon Jovi sau Guns).

„În Israel şi, spuneau ei, şi în Los Angeles, firma lor se numeşte Walla Entertainment ltd. Acţionarii sunt fraţii Douchan, Moti şi Eran. Mi-au spus că, prin această firmă, sunt organizatori de evenimente în Israel şi în SUA. Mi-au spus că au organizat, printre altele, spectacolul cu Justin Timberlake la Madison Square Garden. M-au contactat telefonic în luna martie, şi mi-au cerut să-i ajut cu bookingul pentru artişti în vederea unui festival care se anunţa grandios, Bucharest Rock Arena. Firma PlayCool s-a înfiinţat în 19 martie. Nici nu aveau firma în momentul în care m-au contactat, pe 17 martie. A venit la o întâlnire Moti, care mi-a spus că are un artist foarte mare, că nu poate să-mi spună numele, conform contractului, dar mi-a sugerat să stau liniştit, că artistul va rupe România în două”, povesteşte Cristi Busuioc.

„Mi-au cerut să-i ajut cu artişti români. Am semnat contractul foarte repede, m-am mai întâlnit o dată cu el, la o săptămână, după care am ţinut legtura, strict telefonic, cu Gabriel Tănase, reprezentantul lor din România. M-am prins că este o ţeapă abia zilele trecute. La un moment dat am început să am îndoieli şi am scris imediat agentului AC/DC. L-am în trebat dacă e real că vor cânta în România şi mi-a spus că este fals şi că deja demarează acţiunile în justiţie”, mai spune Cristi Busuioc.

„Apoi am analizat situaţia la rece... Mă gândesc că cei de la Play- Cool nu se mai întorc în România vreodată. Ori sunt unii care au plă nuit o fraudă în cel mai mic amănunt - ei au anunţat evenimentul în prima zi de Paşti catolic, când nimeni din managementul artistului nu mai putea confirma sau infirma vestea. În felul acesta, vorbim despre cea mai mare fraudă de showbiz din noul mileniu. Sau sunt cei mai proşti oameni de pe planetă. Dacă a existat un sâmbure cât de vag de adevăr în toate astea, înseamnă că au negociat cu un infractor”, adaugă Busuioc.

VICTIMĂ. Reţeaua Diverta, printre cei afectaţi de scandal (Foto: Vlad Stănescu)

SOLUŢIE

Reţelele de distribuţie returnează banii

Toate persoanele care au achiziţionat bilete pentru Bucharest Rock Arena îşi pot recupera integral contravaloarea lor prin returnarea acestora la punctele de unde au fost cumparate. „Pentru mai multe informaţii ne puteţi contacta la one@event.mu”, spune partenerul român al festivalului, One Event. „Precizăm că Ticket Point şi Diverta nu sunt implicate în decizia de amânare a evenimentului Bucharest Rock Arena, decizia aparţinând integral organizatorului.

Pe această cale ne cerem scuze în faţa clienţilor TicketPoint pentru cele întâmplate. Cei care şi-au achiziţionat deja bilete îşi pot recupera contravaloarea integrală a biletelor prin returnarea acestora la punctele de vânzare de unde au fost cumpărate. Persoanele care au achiziţionat bilete on-line vor primi banii automat în contul cardului utilizat, în urma unei cereri de returnare la adresa de email: contact@ticketpoint.ro. Returnarea banilor se va face pe baza numelui de client înregistrat în urma tranzacţiei”, se arată în comunicatul acestora.

CITIŢI ŞI: