Cum să vă protejaţi de facturile încărcate

Facturile prea mari fără ca proprietarii să fi vorbit sunt un motiv frecvent de reclamaţii. Aflaţi ce puteţi face în astfel de situaţii.

Vasile Dincă, un bucureştean în vârstă de 79 de ani, îi acuză pe angajaţi ai firmei de telefonie mobilă Cosmote că i-au emis o factură de peste 400 de lei, deşi el nu a vorbit şi nu recunoaşte apelurile pe care este incriminat că le-a dat. Oficialii Cosmote susţin însă că factura este corectă.

Printr-o experienţă similară a trecut şi Ioana, o ploieşteancă de 27 de ani, care s-a trezit cu o factură de 890 de lei, fără să fi vorbit. Pe de altă parte, specialiştii arată cum trebuie procedat în astfel de situaţii.

Bătrân de 79 de ani ameninţat cu recuperatorii

„Am avut un abonament la firma de telefonie mobilă Cosmote. În noiembrie 2009, mi-a venit o factură de peste 400 de lei. Am aflat de această sumă când am fost sunat de către un angajat Cosmote, care mi-a spus că am depăşit suma stabilită prin contract. Convorbirile fuseseră efectuate într-o perioadă de zece zile, când eu am fost internat în spital şi nu am avut cum să sun şi nici altcineva nu putea să facă acest lucru. Mi s-a spus că poate am lăsat telefonul deschis. Dar cine stătea atâtea ore fără să închidă telefonul de partea cealaltă a firului? Consider că este un abuz. Nu am avut aceste convorbiri”, susţine Vasile Dincă.

Pentru că a refuzat să plătească factura, i-a fost reziliat contractul, iar datoria a fost preluată de o firmă de recuperare creanţe. „Apoi, m-am trezit că trebuie să plătesc 1.600 de lei, sumă care reprezintă acea factură care depăşeşte 400 de lei, penalizările care au venit luna următoare în valoare de 60 de lei şi taxa de reziliere a contractului. De ce sunt pus să plătesc această sumă fabuloasă, dacă eu nu am avut acele convorbiri pe care sunt pus să le plătesc?”, se întreabă Vasile Dincă.

Cosmote: „Facturile au fost corecte”

Bărbatul a făcut reclamaţie la Cosmote România. Cei de acolo au făcut verificări. „Din analiza realizată, a rezultat că facturile emise către acest client au fost corecte şi transparente, informaţie care a fost transmisă şi clientului, în scris. În prezent, el nu figurează în evidenţele companiei cu debite neachitate”, spun oficialii companiei de telefonie mobilă Cosmote.

În realitate, Vasile Dincă a plătit factura de 400 de lei, fiindcă i-a fost frică să nu fie dat în judecată, dar mai are de achitat încă 1.200 de lei firmei de recuperare creanţe. „Este incredibil ceea ce se întâmplă. Ajung să fiu ameninţat cu judecata, în condiţiile în care eu nu sunt vinovat”, mai spune el.

Ce se poate face

Reprezentanţii organizaţiilor care se ocupă de protecţia consumatorului spun că cei aflaţi în situaţii similare ar trebui, în primul rând, să solicite un desfăşurător al convorbirilor efectuate în perioada pentru care a fost facturată suma respectivă şi să facă o reclamaţie la Comisariatul local pentru Protecţia Consumatorilor.

„Dacă nu plăteşte suma datorată, societatea de recuperare de creanţe îl poate acţiona în instanţă pentru a recupera banii”, atenţionează Mihai Titichi, şef Serviciu juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România.

Ciocan: „Nu ştiu cum s-ar putea proteja oamenii”

Specialistul spune că e destul de greu de dovedit dacă alticineva a vorbit de pe un anumit telefon. „În aceste situaţii clientul trebuie să solicite firmei explicaţii, precum detalierea costurilor, să se uite dacă recunoaşte numerele apelate şi să facă o reclamaţie la poliţie pentru că este singura autoritate care poate cerceta o infracţiune. Poliţia ar putea cere companiei de telefonie mobilă să i se pună la dispoziţie convorbirile pentru a vedea cine este vinovatul”, conchide Titichi.

Reprezentanţii poliţiei spun că primesc numeroase reclamaţiile de acest tip, dar susţin că acestea sunt greu şi de prevenit, şi de rezolvat.

„Le sfătuiesc pe victime să depună mai întâi o reclamaţie la Protecţia Consumatorului şi la firma de telefonie, iar dacă situaţia nu se rezolvă, să vină şi la poliţie ca să se cerceteze cazul. Nu ştiu cum s-ar putea oamenii proteja în faţa unor astfel de abuzuri”, recunoaşte Christian Ciocan, şef al Biroului de Informare şi Relaţii Publice din cadrul Poliţiei Capitalei şi purtător de cuvânt al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti.

„Iniţial, credeam că firma de telefonie m-a furat. Dar am ajuns la concluzia că la mijloc este o escrocherie.“, IOANA, 27 DE ANI, clientă păgubită

PAGUBĂ DE 890 DE LEI

„Nu recunosc două numere de pe factură”

Ioana L., o tânără de 27 de ani din Ploieşti, a avut mari probleme din cauza unei facturi uriaşe primite.

„În februarie, m-am trezit cu o factură de 890 de lei, deşi în acea lună nu am depăşit minutele gratuite. Am scos o factură detaliată şi nu am recunoscut nici unul din cele două numere care erau apelate. Am încercat să sun la acele numere, dar nu s-a putut - erau închise. Nu avea cine să sune de pe telefonul meu, eu locuind singură. Am făcut reclamaţie la poliţie. Am aflat că mai sunt şi alte reclamaţii de acest gen. Dacă până atunci credeam că firma de telefonie m-a furat, mi-am dat seama că la mijloc este o escrocherie. Încă nu am primit niciun rezultat de la poliţie, spun mereu că cercetările sunt în desfăşurare”, povesteşte Ioana, care a plătit banii ca să nu se ajungă la rezilierea contractului şi să fie dată în judecată.