Cum să supravieţuieşti unui accident de avion

Chiar şi în cazul unei catastrofe aviatice, există destule şanse de scăpare. Pentru asta, urmaţi cu stricteţe indicaţiile echipajului, îndepărtaţi-vă de avion şi păstraţi-vă calmul şi sângele rece.

Statisticile arată clar că avionul este unul dintre cele mai sigure mijloace de transport din lume. Anual, în jur de 1.000 de oameni mor în astfel de accidente, în condiţiile în care numărul pasagerilor trece de patru miliarde, pe plan global. Potrivit unui studiu efectuat de autorităţile americane, circa 90% dintre pasagerii şi membrii echipajului implicaţi în incidente aviatice, minore sau majore, reuşesc să supravieţuiască. Dintre cei care au murit, circa o treime ar fi reuşit să supravieţuiască dacă şi-ar fi luat câteva măsuri de precauţie. Indicaţiile echipajului sunt cruciale Sfaturile date de echipaj sunt esenţiale, deoarece acesta ştie cel mai bine care sunt acţiunile care trebuie întreprinse în cazul unui accident. Astfel, pentru a-şi maximiza sansele de supravieţuire, "pasagerii trebuie să respecte indicaţiile echipajului pentru situaţia respectivă, după cum le este comunicat înainte de decolare în cadrul informării de siguranţă", potrivit informaţiilor Autorităţii Aeronautice Civile Române. Părăsirea rapidă a avionului şi păstrarea unei distanţe sigure faţă de acesta ar trebui să fie prio ritatea pasagerului, imediat după o aterizare forţată, în cazul în care niciun membru al echipajului nu este disponibil să dea informaţii, potrivit unui specialist în domeniul securităţii aeriene de la aeroportul Aurel Vlaicu. "Prioritatea ar trebui să fie îndepărtarea de lângă avion, după aterizare, mai ales dacă a izbucnit un incendiu. Uşile avionului se pot deschide manual după oprirea completă, iar scara de urgenţă se poate declanşa de la un buton, după deschiderea uşilor", a precizat acesta. Fii rapid, dar calm În plus, trebuie acţionat repede, în primele minute, până când situaţia nu s-a complicat. Una din cauzele principale ale decesurilor, în cazul persoanelor care supravieţuiesc impactului iniţial şi când izbucneşte un incendiu, este fumul, nu focul. În acest context, un alt mit este acela că trebuie să mergi pe burtă pentru a evita fumul. Fals: poziţia culcat te va face vulnerabil la haosul care va domni în jurul tău. Ţine capul jos şi nasul acoperit, dar rămâi pe picioare, informează publicaţia Daily Telegraph. Apoi, calmul este esenţial. Da, trebuie să acţionezi rapid, dar încearcă să-ţi păstrezi sângele rece. Au existat cazuri în care oamenii au murit fie pentru că s-au grăbit prea tare şi s-au accidentat, fie pentru că au rămas pe scaune, paralizaţi din cauza fricii. Tot din cauza panicii, unele persoane pot deveni incapabile de cele mai uşoare sarcini posibile. Astfel, mulţi nu reuşesc să dezlege centura de siguranţă, căutând butonul de desprindere în părţile laterale ale scaunului. Alegerea scaunelor din spatele avionului poate fi un avantaj. Deşi nu este dovedit ştiinţific, anumite rapoarte arată că numărul pasagerilor din spatele avionului care au supravieţuit este mai mare decât restul. EXERCIŢIU Cinci "morţi" pe Băneasa Cinci persoane "decedate" şi 41 "rănite" este bilanţul simulării care a avut loc ieri pe Aeroportul "Aurel Vlaicu". Exerciţiul a fost efectuat de către Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, în colaborare cu Prefectura Municipiului Bucureşti şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă "Dealul Spirii". Potrivit lui Mihai Atănăsoaei, prefectul Capitalei, prezent la evenimentul de ieri, scopul exerciţiului l-a reprezentat verificarea capacităţii de organizare şi de comandă în cazul unei situaţii de urgenţă. În plus, a fost verificat şi modul în care s-a pus în aplicare Planul Roşu de Intervenţie la nivelul regiunii Bucureşti- Ilfov. Situaţia operativă a presupus o aeronavă căreia, în momentul contactului cu solul, îi explodează un cauciuc la trenul de aterizare. Trenul principal de aterizare se rupe, fapt care duce la ruperea fuzelajului şi la declanşarea unui incendiu. Aeronava are la bord 80 de pasageri, dintre care cinci au decedat, iar 41 au fost răniţi în urma "accidentului". La trei minute după eveniment, au venit primele forţe de intervenţie, ale aeroportului, constituite din ambulanţe şi maşini de pompieri. La 10 minute, au apărut forţele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, iar zona a fost izolată. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/RXaTtsnZZz0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>