Cum să furi 20 de tone de oţel

Hoţii de fier vechi au ridicat, ziua în amiaza-mare, dintr-un depozit al Petromar, sute de tuburi de foraj marin, care cântăresc 20 de tone.

În Portul Constanţa s-a înregistrat un nou record al inventivităţii hoţilor de fier vechi. În cârdăşie cu angajaţi ai unui depozit al companiei Petromar, aceştia au ridicat cu un camion, ziua în amiaza mare, sute de tuburi de foraj marin, necesare pentru extracţia petrolului din Marea Neagră. De altfel, portul este împânzit de firme de colectare-valorificare a fierului vechi, ai căror patroni nu întreabă care este provenienţa mărfii.

Poliţiştii au făcut ieri reconstituirea furtului, după ce au prins marţi trei indivizi, imediat după ce predaseră marfa unei companii de export fier vechi din Portul Constanţa. Ba chiar o şi cântăriseră şi urmau să primească pe ele suma de 20.000 lei. „Nu se aşteptau, furtul s-a desfăşurat în timpul pauzei de masă, în incinta depozitului Heliport Petromar, ziua în amiaza mare, la ora 12.00. Au acţionat cu foarte mult tupeu“, declară şeful poliţiei Portului Constanţa, comisar Nicu Cazan. Acte false furnizate de angajaţi Poliţistul-şef spune că suspecţii care au intrat în depozit aveau asupra lor bon de poartă şi aviz de expediţie a mărfii, ambele false. „Au lucrat cu complicitatea a doi angajaţi din Petromar, un macaragiu şi un docher, încărcarea ţevilor s-a realizat în doar 15 minute“, povesteşte comisarul Cazan.

Apoi, autocamionul încărcat cu 20 de tone de tuburi a mers la depozitul de deşeuri metalice al unei societăţi de colectare a deşeurilor neferoase din incinta portului, unde le-au cântărit şi le-au livrat ca deşeuri neferoase, în baza unui aviz de însoţire a mărfii emis de o societate din Slobozia către societatea de colectare, spun responsabilii Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Constanţa. COMPLICI Şofer închiriat pentru furt Potrivit poliţiştilor, numărul suspecţilor implicaţi în grupul organizat este mai mare. Ei avertizează că este posibil ca din reţea să facă parte mai mulţi angajaţi Petromar, care pot fi cercetaţi pentru complicitate. Singurul care a cooperat ulterior cu poliţiştii din port a fost şoferul autocamionului. Tânărul fusese angajat doar de două zile şi nu ştia că adevăratul şofer refuzase să participe la acţiune tocmai pentru că era conştient de importanţa mărfii care urma să fie furată. Cu ajutorul acestuia s-a realizat ieri reconstituirea furtului. Petrom spune că nu a apucat să inventarieze tuburile de foraj marin După numeroase insistenţe, reprezentanţii Petrom au comunicat că tuburile furate fuseseră depozitate la Constanţa şi urmau să fie inventariate, după care urma să se stabilească dacă mai puteau fi folosite sau nu în forajul marin. Petrom a declarat că va colabora cu poliţia în cercetările sale.

„Din câte am luat la cunoştinţă de la reprezentanţii Petromar, este marfă aflată în stoc, pe inventar, nu este fier vechi, este în aşteptare pentru lucrări de foraj în Marea Neagră“, spune şeful poliţiei Portului Constanţa. „Cei doi angajaţi ai lor, macaragiul Marian Bărbulescu şi docherul Laurenţiu Limbă, care i-au ajutat pe suspecţi, refuză să vină la poliţie şi au transmis că se vor prezenta cu avocatul“, explică comisarul Nicu Cazan.

„Valoarea lor este mult mai mare de 20.000 lei de lei, cât au vrut să obţină pe ţevi. Este imensă, mult mai mare ca produs finit a acestor tuburi, care sunt din oţeluri speciale, destinate pentru extracţia petrolului“, completează comisarul Dumitru Cicîldău, şeful Biroului judiciar de la poliţia portului. Potrivit comunicatului oficial, valoarea aproape reală se ridică la 50.000 de euro. Suma neoficială este de cel puţin trei ori mai mare. RECORD Platforma Atlas, rămasă fără picioare „Evenimentul zilei“ scria acum trei ani despre unul dintre cele mai mari furturi din Portul Constanţ a, tot la Petromar. Întreaga conducere a companiei fusese destituită după ce s-a descoperit dispariţia a patru bucăţi tăiate din picioarele platformei de foraj marin Atlas şi a două bucăţi de punţi. Componentele erau construite din oţeluri speciale în greutate totală de cel puţin 500 tone, cu o valoare de zeci de miliarde lei la acea vreme.

Pilonii de sprijin ai platformei dispăruseră în neant, fără ca SNP Petrom să ştie. Furtul a fost raportat abia după ce o companie contractantă din Cipru a cerut şi restul de componente pentru înălţarea platformei. Poliţia Transporturi a aflat atunci că cele şase componente ale platformei nici măcar nu erau inventariate şi că dispăruseră de multe luni.

Abia la începutul acestui an poliţiştii au descoperit că „picioarele de la Atlas“ fuseseră furate de pe insula unde erau depozitate, încărcate pe barje, apoi în camione şi transportate la o firmă din Giurgiu. Hârtiile s-au dovedit a fi însă false, pentru că firma nu exista. Poliţiştii bănuiesc că aceste componente au fost furate „cu ajutor din interior“, vândute unui operator portuar şi trimise la export.