Aproape o treime dintre cei care au donat 2% din impozitul pe venit în 2009 către organizaţii nonprofit au dat banii Bisericii, deoarece au încredere în instituţie, iar cuvântul preotului contează.
Încrederea de care se bucură în rândul populaţiei, faptul că este aproape de comunitate şi că o influenţează direct sunt cele mai bune instrumente de marketing ale Bisericii.
Aproape o treime dintre românii care au decis să direcţioneze, anul trecut, 2% din impozitul pe profit au făcut-o către conturile bancare ale bisericilor şi fundaţiilor bisericeşti, arată rezultatele unui studiu realizat de GfK. Astfel, românii au donat circa 34 de milioane de lei din impozitul pe venit către instituţiile bisericeşti.
Suma reprezintă 29% din totalul de 117,3 milioane de lei direcţionaţi de conaţionalii noştri anul trecut, coform datelor Fiscului, transmise EVZ.
Eforturile de a se promova ale altor organizaţii nonprofit care încearcă să atragă cei 2% din impozit nu au nici pe departe acelaşi succes, chiar dacă multe dintre ele îşi fac publicitate pe diverse canale. SMURD a atras 10% din această sumă, iar Salvaţi Copiii 9%. Câte 6% din suma totală direcţionată de români anul trecut au ajuns la Crucea Roşie şi la Copii în dificultate.
La studiu, realizat în martie 2010, au participat 426 de persoane din sate şi oraşe, ce obţin venituri din salarii şi alte surse.
„Biserica este destul de aproape de oameni. Are mijloace de a-i influenţa destul de direct, spre deosebire de alte organizaţii care fac campanii de publicitate, promovare”, ne-a explicat sociologul Mircea Kivu, director de operaţiuni la Mercury Research.
Sondajele realizate în rândul populaţiei plasează Biserica în topul încrederii românilor, urmată de Armată. „Românii sunt religioşi, iar cuvântul preotului contează foarte mult pentru ei”, adaugă sociologul. El aminteşte că un sondaj realizat de Mercury Research, publicat acum circa două săptămâni, arată că românii îşi manifestă comportamentul civic şi filantropic în special prin donaţii la Biserică, 33% dintre respondenţi alegând această metodă de implicare.
Paşi pentru direcţionarea banilor
Dacă doriţi ca o sumă de 2% din impozitul pe venit să fie virată în contul unei organizaţii neguvernamentale nonprofit, în contul unităţilor de cult sau pentru acordarea de burse private, trebuie să descărcaţi de pe site-ul Fiscului sau să cereţi la administraţia financiară de claraţia 230. În timp ce o completaţi, aveţi grijă să conţină următoarele informaţii despre destinatarul donaţiei: denumirea completă a entităţii nonprofit, codul de identificare fiscală şi contul bancar (IBAN). Formularul trebuie depus până pe 17 mai.
117,3 milioane de lei s-au adunat din cei 2% din impozitul pe venit direcţionaţi, anul trecut, de români pentru susţinerea unităţilor de cult şi a entităţilor nonprofit
TERMEN
Două săptămâni pentru declaraţia de venit
Au rămas mai puţin de două săptămâni până la termenul-limită de depunere a declaraţiilor de venit - 17 mai.
Formularul 200 trebuie depus la administraţia financiară de către contribuabilii care, în 2009, au obţinut venituri din activităţi independente care includ activităţi comerciale, profesiuni libere şi drepturi de proprietate intelectuală, precum şi din închirieri.
Au obligaţia depunerii declaraţiei privind venitul realizat şi persoanele care au înregistrat venituri din anumite activităţi agricole precum cultivarea florilor şi a legumelor în sere şi pepiniere.
La fel, şi românii care au înregistrat venituri din operaţiuni de valută la termen şi din vânzarea acţiunilor trebuie să completeze şi să depună la Fisc formularul 200. Acesta poate fi descărcat de pe site-ul www.anaf.ro sau poate fi luat de la ghişeele unităţilor fiscale.
Puteţi depune formularul completat personal la administraţia financiară, îl puteţi transmite prin poştă, printr-o scrisoare recomandată sau îl puteţi depune on-line. Pentru această din urmă soluţie, aveţi nevoie de semnătură electronică.