Cum îţi pierzi slujba, folosind calculatorul

Regulamentele şi normele interioare ale companiilor multinaţionale par a fi concepute pentru protecţia organizaţiei împotriva propriilor săi angajaţi. Aceştia din urmă îşi riscă locul de muncă promovând propriul blog prin calculatorul companiei sau pur şi simplu accesând anumite pagini de internet.

Astfel că, angajaţii marilor companii trebuie să se supună unui set de reguli stricte, care le îngrădeşte accesul la E-mail sau navigarea pe Internet.

Iată cele mai frecvente motive invocate de companii pentru a-şi concedia angajaţii:

1.Blogul personal. Un producător al unei emisiuni pentru postul de televiziune american CNN a fost concediat pentru că deţinea un blog personal fără să fi cerut acordul conducerii. Blogul producătorului Chez Pazienza conţinea remarci ironice la adresa preşedintelui american George W. Bush şi la adresa celebrei moderatoare de televiziune Oprah. Chiar dacă angajatul nu se identifică în spaţiul virtual cu angajatorul său, el este obligat să raporteze activităţile sale virtuale, în cazul în care acestea ar putea dăuna imaginii companiei. Imaginea este de obicei cel mai invocat motiv în momentul în care angajatului i se cere demisia.

2. Joaca. Cine ar fi crezut că banalul joc Solitaire poate aduce pierderea locului de muncă? Un caz celebru s-a petrecut în urmă cu doi ani, când primarul de atunci al New York-ului, Michael Bloomberg, şi-a surprins unul dintre angajaţi jucând Solitaire şi l-a concediat. În zilele noastre, firmele de consiliere în resurse umane susţin că angajatul „fură” compania atunci când pierde timpul cu alte activităţi decât cele impuse de locul de muncă.

3. Descărcarea fotografiilor. Aproape o treime din angajaţii cu funcţii înalte din SUA au fost concediaţi pentru că au fost surprinşi descărcând sau privind fotografii cu conţinut pornografic descărcate de pe Internet, conform unui studiu al American Management Association, relatează ediţia online a U.S. News. Judecătorii au fost de partea companiilor în majoritatea cauzurilor în care cei concediaţi au intentat procese angajatorilor. 4. Publicarea fotografiilor. Reţelele sociale au intrat şi ele în vizorul multinaţionalelor. Recent, primarul unui mic oraş american a fost demis de către locuitori după ce au descoperit, pe portalul MySpace, fotografii în care apărea îmbrăcată doar în lenjerie intimă.

5.Folosirea limbajului dur. Tot mai multe companii apelează la firme specializate care monitorizează corespondenţa interioară. Dacă 60 la sută din corespondenţă este urmărită automat de alte calculatoare, restul este încă citită de oameni special angajaţi în acest scop. Folosirea limbajului neadecvat aduce după sine neplăceri deoarece angajaţii trebuie să se supună unui cod de conduită, care reflectă valorile companiei.