România este o pepinieră de criminali informatici care vizează în special cetăţenii străini, dar şi pe cei români, în special companiile care nu investesc suficient în securitate, spun specialiştii.
Licitaţiile fictive, furtul de la bancomat sau site-urile false de pe internet, care te îmbie să dezvălui date cu caracter personal ce vor fi folosite în diverse scheme de furt, sunt cel mai des întâlnite forme de criminalitate informatică din România. "Infractorii români sunt specializaţi în acest domeniu. Organizează licitaţii de bunuri care nu există şi cărora le cad victime în special cetăţeni străini" care transferă banii în conturile hoţilor pentru a face achiziţia, a spus Virgil Spiridon, şeful diviziei de combatere a criminalităţii informatice din Inspectoratul General de Poliţie (IGP).
Străinii, victime preferate Tot străinii cad pradă hoţilor cibernetici de la noi şi când vine vorba de skimming, respectiv furturile de la bancomate. Hoţii montează dispozitive speciale la bancomate sau la POS-urile din incinta magazinelor, cu ajutorul cărora copiază informaţiile de pe banda magnetică şi codul PIN al cardului.
Băncile locale au introdus în ultimul timp tehnologia bazată pe cip şi PIN care face aproape imposibil furtul prin skimming. "Fenomenul nu a fost eliminat, ci fraudele s-au mutat", a spus Virgil Spiridon.
Hoţii de identitate s-au îndreptat spre pieţe unde nu este folosită această tehnologie, cum ar fi Statele Unite ale Americii şi ţările din America Latină.
În fine, "schemele de phishing implică, de regulă, crearea de pagini de internet care le imită pe cele ale unor instituţii financiare". Utilizatorii sunt invitaţi să completeze cu date personale anumite rubrici, iar informaţiile sunt folosite apoi în diverse scheme de furt.
Spiridon a menţionat că, în România, nu s-au întâlnit încă atacuri de tip phishing cu componentă malware, adică mesaje care, odată deschise, infestează calculatorul, iar datele personale sunt furate automat.
Cum să nu devii victimă
În anul 2010, au fost depistate 828 de cazuri de crimă informatică. 140 dintre acestea au fost rezolvate, în sensul că a existat un rechizitoriu şi trimitere în judecată. Companiile şi băncile ar trebui să investească mai mult în securitate, spune Spiridon. "Nu există o strategie de securitate în companii sau investiţiile nu sunt ridicate".
Populaţia are, la rândul său, la îndemână mijloace de prevenire a fraudei. Specialiştii recomandă utilizatorilor de internet să nu deschidă mesajele suspecte primite pe adresa de e-mail sau, dacă au apucat să le deschidă, să nu ofere date personale cum ar fi codul PIN al cardului.
Totodată, nu faceţi tranzacţii la ATM-urile unde ob ser vaţi prezenţa unor dispozitive suspecte. Acoperiţi tastatura ATM-ului când tastaţi PIN-ul.
PREVENŢIE
Noua tehnologie anti-furt
La nivel internaţional, există deja mijloace de prevenţie a fraudei informatice foarte avansate, care au fost implementate în ultimul timp şi în ţările din jur, cum ar fi tehnologia Finger Vein. În cazul acesteia, pentru identificare, utilizatorul introduce degetul întrun dispozitiv special, iar aparatul face autentificarea scanând sistemul de vene din interiorul degetului. Tehnologia a fost implementată pentru prima oară în Japonia.
Începând cu anul trecut, aceasta a fost introdusă şi pe pieţele din Turcia şi Polonia, potrivit lui Vlad Jora, major accounts manager în cadrul Romsys, companie furnizoare de soluţii IT&C. Specialistul spune că soluţia este utilizată atât la bancomate, cât şi în operaţiunile din sucursale ale băncilor, inclusiv în operaţiunile de transferuri.
- Licitaţiile false pe internet, cea mai răspândită infracţiune informatică