Cum atacati clauzele abuzive ale creditelor

Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorului acuza oficialii bancilor ca introduc in contractele de credit o serie de clauze ce pot fi abuzive pentru clienti.

Potrivit unui articol din editia de astazi a revistei „Capital”, singura sansa a celor afectati de aceste clauze este sa atace in instanta termenii contractului, mai ales ca noile norme, preluate din legislatia europeana, le dau mai multe sanse de castig.

Directorul ANPC, Mihail Meiu, citat de „Capital”, a identificat trei astfel de clauze care ii afecteaza pe contractantii de credite. Prima clauza abuziva se refera la prelungirea automata a liniei de credit aferenta cardului. Clientii au la dispozitie 30 de zile pana la expirarea cardului, in care pot anunta ca doresc prelungirea acestuia, insa bancile nu folosesc nicio metoda pentru a le aminti ca durata de viata a cardului se apropie de sfarsit.

ANPC sustine ca o alta clauza abuziva o constituie aplicarea unei dobanzi penalizatoare de aproximativ 5%-7% peste dobanda de baza a creditului, in cazul clientilor care intarzie plata ratelor.  In conditiile in care in Uniunea Europeana dobanzile de penalizare pot fi doar de 1%, anual, unele banci au inceput deja sa micsoreze nivelul acestor penalizari, ajungand in unele cazuri la 3% pe an.

Si in privinta rambursarii anticipate a creditului, introducerea unui comision de 1% este considerata de ANPC o masura abuziva, pe motiv ca in UE exista o reglementare care impune ca nivelul comisioanelor sa nu fie mai mare decat costurile pe care le suporta institutia pentru inchiderea creditului.