Evenimentul Zilei > Social > Cum a ajuns „Squid Game” cea mai mare lansare din istoria Netflix? Platformele de streaming ne influențează deciziile în ceea ce privește consumul media
Cum a ajuns „Squid Game” cea mai mare lansare din istoria Netflix? Platformele de streaming ne influențează deciziile în ceea ce privește consumul media

Cum a ajuns „Squid Game” cea mai mare lansare din istoria Netflix? Platformele de streaming ne influențează deciziile în ceea ce privește consumul media

Netflix este o platformă destinată filmelor, care a fost fondată în 1997. În ultimii ani, ea a început să aibă o popularitate extrem de mare, serialele oferite de ei fiind vizionate de milioane de persoane din întreaga lume. Printre cele mai populare sunt "La casa de papel" și, cel mai recent, "Squid Game". Deși ne place ceea ce facem și cum ne petrecem timp urmărind filmele și serialele preferate, cercetătorii au demonstrat că acest tip de platformă ne influențează alegerile și personalitatea.

Netflix are o vechime destul de mare pe piața de streaming, iar în 2021 și-au depășit propriile recorduri. Drama coreeană „Squid Game” reprezintă cea mai mare lansare de seriale a platformei destinate cinefililor. Peste 111 milioane de telespectatori au urmărit cel puțin două minute dintr-un episod, conform graficelor. Dacă vă întrebați cum este posibil acest lucru, ei bine, este vorba despre un algoritm, care ne determină să urmărim anumite seriale sau să fim interesați de unele lucrurile de care nici nu știam că suntem pasionați.

La nivel global, mii de persoane au conturi pe celebra platformă de streaming Netflix. Atunci când au creat contul de utilizator, ei au oferit informații legate de preferințe și și-au dat acordul ca acestea să fie folosite de către aplicație. În momentul în care o nouă peliculă este lansată, programul informatic ne oferă recomandări în funcție de preferințele noastre, dar și a altor persoane cu un comportament online asemănător.

Acest sistem de algoritm nu este folosit doar de cei de la Netflix, ci și de Spotify sau Amazon Prime. Ei ne modelează preferințele în materie de filme, muzică sau programe tv prin creșterea numărului acestora. Pentru că există extrem de multe variante pe piață, platformele de streaming au decis să „ne ofere un mic ajutor”. Ei ne ghidează în anumite direcții, organizând conținutul și menținându-ne activi pe platformă. Fiecare film urmărit, melodie ascultată sau emisiune tv vizionată ne este salvată în baza lor de date. Acesta nu este tot procesul prin care noi trecem.

Cum ne influențează Netflix propriile preferințe?

Tehnologia avansată le permite platformele de streaming cum este Netflix să ne ghideze spre noi preferințe. Experiența pe genul acesta de aplicații și recomandările venite din partea lor nu sunt doar preferințele noastre sau ceea pentru ce credem noi că am optat. De exemplu, să luăm celebra platformă de filme. Indiferent dacă noi vizualizăm mai mult genul comedii, atunci când intrăm în aplicație găsim și alte categorii la sugestia principală. Așa este și în cazul serialelor. Chiar dacă noi nu vizionăm acest gen, el ne apare mereu la recomandări, pentru a fi determinați să ne schimbăm alegerile. Algoritmii aceștia folosiți de Netflix ne influențează gusturile și deciziile de vizionare.

Pentru că tot vorbim despre categoriile pe care sunt împărțite filmele și serialele, ele au un rol important în influențarea deciziilor noastre. Această organizare are rolul de a face totul mult mai simplu pentru consumator. Ele au fost mereu importante, însă odată cu apariția streaming-ului capătă noi forme, dar mai ales o putere mult mai mare. Practic, astăzi privim lumea prin intermediul genurilor, etichetelor și categoriilor. Ele ne ajută să ne modelăm propria identitate, însă ajută și platformele de streaming să ne ofere recomandări sau să ne schimbe viziuni.

Dacă dăm puțin timpul înapoi și ne amintim de poveștile părinților sau bunicilor noștri, genurile muzicale și filmele noi erau comunicate prin intermediul prietenilor. Astăzi, tehnologia a evoluat și lucrurile stau cu totul diferit. Genul consumatorului media este și el schimbat, iar această evoluție va avea loc în continuare. Spre exemplu, Spotify are peste cinci mii de genuri muzicale. Nu este deloc ușor să treci prin toate, însă categoriile ne ajută să alegem exact genul pe care îl preferăm. De asemenea, ascultătorii vin cu propriile etichete de gen atunci când creează liste de redare. Suntem hrăniți în mod constant cu noi etichete și categorii atunci când consumăm muzică, filme și televiziune. Toate acestea ne fac să ne schimbăm gusturile și să privim spre direcția indicată de platformele de streaming.

Cum ne transformă recomandările primite pe platformele de streaming

Categoriile sunt un element important atunci când gusturile noastre suferă modificări. Algoritmii de pe Netflix, Spotify sau multe alte platforme, nu sunt făcute doar să ne ușureze nouă munca, ci să ne schimbe gusturile în materie de filme, muzică sau emisiuni tv. Să luăm un exemplu concret, pentru a putea înțelege mai bine modul de acționare al acestui program informatic. Fiecare cont creat pe platformele de streaming are anumite categorii trecute la preferințe. În cazul filmelor, un consumator preferă comediile și cele inspirate din viața reală sau bazate pe un roman celebru. Într-una din zile, el se trezește urmărind cu mare interes o dramă, care nu are legătură cu categoriile preferate de el, dar totuși îi place extrem de mult și decide să urmărească mai multe pelicule din acea nouă categorie descoperită.

Sistemul este unul destul de simplu de înțeles. Fiecare utilizator are categoriile sale, iar unele preferințe sunt identice cu cele ale altui utilizator. Nu putem fi toți la fel, așa că gusturile noastre au și părți total diferite. Tocmai pe acest principiu se bazează algoritmul. Ne sunt recomandate categorii care sunt preferate de cei care au aceleași gusturi ca și noi, astfel prezentându-ne noi alternative. În acest mod ne sunt influențate preferințele și suntem modelați.

Așa cum am precizat mai sus, aceste platforme de streaming au extrem de multe categorii și uneori ne ajută să ne descoperim pe noi. Nu avem de unde să știm miile de genuri oferite de Netflix sau Spotify. La începutul articolului, am vorbit puțin despre „Squid Game”, cea mai mare lansare a celor de la Netflix. Acesta este încadrat la categoriile coreean, thriller TV și dramă. Este imposibil ca acest serial să vă fi apărut la recomandări, chiar dacă nu aveți acele genuri trecute pe lista preferințelor. Pagina de pornire personalizată folosește algoritmi pentru a vă oferi anumite categorii de genuri, precum și emisiuni specifice. Aceste informații sunt stocate ca date, așa că de cele mai multe ori nici nu realizăm că ne sunt servite cu totul alte categorii.

Iată cum au ajuns atâți de mulți oameni interesați de „Squid Game”

Serialul fenomen al anului pe Netflix a fost urmărit cel puțin două minute de către 111 milioane de telespectatori. Este cea mai mare lansare din istoria platformei de streaming, iar acest lucru a fost posibil datorită influențelor și recomandărilor, însă și mediatizarea a jucat un rol important. Poate vă întrebați cum este posibil ca un număr atât de mare de persoane să urmărească același serial, deși platforma este destul de ofertantă. Răspunsul este unul extrem de simplu. Algoritmul despre care am vorbit până acum ne determină să avem aceleași preferințe, pe baza profilului nostru de consumator, dar și a altor utilizatori.

Toate aceste lucruri ne demonstrează faptul că celebrele platforme de streaming ne-au modelat modul de consum media. Ritmul alert în care sunt lansate noi melodii, filme sau emisiuni tv face parte din această influențare, dar și mediatizarea extrem de mare. Culmea este că noi facem față la lansări masive și diversificate, iar acest conținut variat ne face să fim activi mereu pe celebrele platforme. De îndată ce deschidem o platformă de streaming, încep să apară recomandările, iar noi credem în experți. Suntem de părere că toate aceste noi lansări ne apar pentru că sunt pe gustul nostru și răspund cerințelor noastre de consumator media.

Sunt șanse extrem de mari ca succesul colosal al lui „Squid Game” să aibă de-a face, parțial, cu algoritmul conținutului media urmărit la scară largă. Este un program de popularitate, identic cu cel din social media. Aici, dacă un trend începe să prindă contur, el este răspândit destul de repede. Același lucru se întâmplă și în cazul categoriile de pe Netflix. Ne scot în față conținut care este extrem de popular în zona nostră geografică sau în categoria de vârstă în care ne încadrăm.

Clasificarea culturii este un fenomen care a luat amploare odată cu lansarea primelor platforme de streaming. Această clasificare bazată pe propriile noastre preferințe ne-ar putea închide accesul la anumite categorii, acest lucru fiind unul dăunător. Este ca știre falsă, răspândite la scară largă pe rețelele de socializare sau alte platforme. Putem să o privim și ca o dezinformare, având în vedere că recomandările sunt făcute pe bază de popularitate, zonă geografică sau orice alt criteriu, excluzând preferințele consumatorului media.

Toate aceste categorii sau etichete folosite pe platformele de streaming ne influențează comportamentul, dar și persoanele cu care interacționăm. Deși are unele puncte slabe, totuși avem parte și de avantaje. Fără acest sistem de algoritm nu am reuși niciodată să găsim preferatele noastre într-o listă atât de mare de opțiuni. Nu suntem conștienți de această modelare venită de la Netflix sau Spotify, însă ne bucurăm să descoperim lucruri noi, despre care nici nu știam că există.