După ce Nicolae Vlad a acostat și ucis o studentă japoneză, la Otopeni, parlamentarii au înăsprit legea taximetriei doar pentru aeroporturi.
Lupta aprigă declanșată, în vara anului 2012, împotriva taximetriștilor-pirat, după moartea tragică a studentei Yurika Masumo, acostată de un individ, Niculae Vlad, și ucisă într-o pădure de lângă Otopeni, a avut efecte benefice la Aroportul „Henri Coandă”.
În graba lor de a pune lucrurile la punct, autoritățile au modificat Legea taximetriei (23/2003). Mai exact, au introdus, printre altele, articolul 24 indice 1, care prevede că „este interzisă practica de abordare a clienților în interiorul aeroportului”.
Problema este, susțin polițiștii chestionați de „Evenimentul zilei”, că noile modificări legale se pot aplica numai în aerogări, nu și în gările feroviare sau autogări. Drept urmare, oamenii legii nu îi pot amenda pe cei care acostează clienții care vin cu trenurile sau cu autobuzele, ci doar pe cei care vin cu avionul.
Țeparii au migrat către gări
Așa cum a arătat „Evenimentul zilei”, în ediția de vineri, în ultima perioadă, „pirații” de la Aeroportul „Henri Coandă” au migrat spre Gara de Nord sau Gara Basarab, după ce le-a fost interzis accesul la Otopeni. În aceste condiții, taximetriștii cu prețuri duble nu renunță așa ușor la practicile ilegale. Fie își racolează clienții direct de pe peron, fie îi așteaptă la ieșirile laterale ale gării.
„Ca să îi putem amenda, trebuie ca, la fiecare acțiune, să apelăm la sprijinul colegilor de la Poliția Rutieră”, ne-a precizat subcomisarul Sorin Marinescu, de la Secția Regională a Poliției Transporturi (SRPT) București. Mai exact, pentru ca „pirații” din gări să poată fi sancționați prin Legea taximetriei, polițistul de la Rutieră îl poate opri în trafic și să constate că nu are autorizație de transport persoane, aparat de taxat, prețul afișat etc. Apoi, vin inspectorii RAR, care pot adăuga la sancțiuni eventualele defecțiuni tehnice.
Abia după aceea polițiștii de la Transporturi pot să le întocmească dosar penal,pentru practicarea unei activități fără a avea acest drept. „Nu le putem face nimic nici lor și nici celor care acostează clienții atunci pe peronul gării, pentru că legea este prevăzută expres pentru aeroporturi. De aceea, polițiștii au propus modificarea ei”, ne-au spus oficiali din Poliția Română.
"Vrem să preîntâmpinăm incidente grave, precum uciderea studentei japoneze, acostată la Otopeni” Alexandru Vulpe, șef Poliția Transporturi București
Ce prevede Legea taximetriei
Legea nr. 38/2003, actualizata, privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere prevede, la art. 24 indice 1: (3) Locurile de așteptare vor fi special dotate și amenajate cu peron de îmbarcare pentru clienți. Preluarea clienților din aeroport, dirijarea și îmbarcarea acestora în taxiuri și accesul taxiurilor în locul de așteptare se vor realiza prin dirijare asigurată de administrația aeroportului, în ordinea așteptării taxiurilor. Este interzisă practica de abordare a clienților în interiorul aeroportului de către taximetriști sau interpuși, ori îmbarcarea clienților în altă ordine decât în ordinea precizată.
Infractori la volan
Cu siguranță, cea mai vizată de taximetriștii-pirat este, acum, Gara de Nord din București. Prin principala poartă feroviară a țării trec, zilnic, 200 de trenuri care aduc circa 10.000 de călători, după estimările făcute de specialiști. Dintre aceștia, până la apariția stației de taxi, în noiembrie anul trecut, circa 300-400 apelau la serviciile taximetriștilor pirat. Acum, numărul lor s-a împuținat, dar tot mai sunt câteva zeci care reușesc să abordeze călătorii din provincie.
Acțiunea de joia trecută a lucrătorilor de la Poliția Transporturi București arată și pericolul la care se expun cei care aleg să meargă cu „pirații”. Unul dintre cei care s-au ales cu dosar penal după ce a căzut în plasa oamenilor legii a fost Cornel Nedelcu, de 35 de ani. Bucureșteanul este recidivist, după ce a fost condamnat la 2 ani și 6 luni cu suspendare pentru comiterea infracțiunii de tâlhărie, chiar în timp ce practica, fără drept, activități de taximetrie. Tâlharul atrăgea clienții cu Dacia albă, nouă. Altul, Florin Paraschiv, a recunoscut că a fost „șmenar” și nu s-a sfiit să amenințe cu „un par în cap” pentru amenda primită, în valoare de 25.000 de lei.
Legea nu se aplică în orașele fără aeroporturi
Grav este și că modificările aduse Legii taximetriei nu sunt valabile în localitățile care nu au aeroport. Drept urmare, în orașe precum Botoșani sau Vaslui, de exemplu, legea nu se poate aplica. Modificarea legii a fost făcută, după îndelungi dezbateri în Parlament, la sfârșitul anului 2013 și a intrat în vigoare anul acesta. Propunerile au fost făcute, în anul 2012, de un Grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Transporturilor – condus de Ovidiu Silaghi, ai MAI și ai reprezentanților transportatorilor autorizați.
„Pirații” riscă un an de închisoare
Conform articolului 55 din Legea taximetriei, „pirații” sunt sancționați cu amenzi de la de la 500 lei la 1.000 lei. Sancțiunea este „aplicabilă taximetriștilor sau interpușilor acestora care abordează clienții în interiorul aeroportului, cu încălcarea prevederilor art. 24 ind.1 alin. (3)”. De asemenea, conform art. 348 din Codul Penal „exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activități pentru care legea cere autorizație se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”.