Râul Bega va redeveni navigabil pentru ambarcaţiuni uşoare, la sfârşitul anului viitor. Peste alţi patru ani, se va putea călători cu vaporul până la Viena sau Rotterdam, pe Bega, şi mai apoi pe Dunăre.
La finele lui 2009, râul ar urma să redevină navigabil pentru ambarcaţiuni uşoare. Peste alţi patru ani, bănăţenii vor putea călători cu vaporul până la Viena sau Rotterdam, pe Bega, şi mai apoi pe Dunăre. Lucrări de 11 milioane de lei Potrivit Sorinei Neaga, purtător de cuvânt al Direcţiei Apelor Banat (DAB), curăţarea Begăi va începe în luna mai. Lucrările vor costa aproape 11 milioane de lei, iar la finalul lor, 700.000 de metri cubi de mâl vor fi scoşi din canal. Canalul va fi decolmatat pe o porţiune de 20 de kilometri şi va fi adâncit cu până la 150 de centimetri. „Lucrările de reabilitare constau din dragarea canalului şi depunerea nămolului rezultat în depozite ecologice. Pentru preluarea celor aproximativ 700.000 de metri cubi de nămol estimaţi ca rezultând din operaţiunile de dragaj, s-au prevăzut şase depozite“, explică Titu Bojin, directorul DAB. Codruţa Dobrescu, managerul agenţiei de turism Cardinal, susţine că, odată transformat în canal navigabil, pe râul Bega vor putea fi organizate croaziere splendide. „Am putea avea excursii de weekend până în Budapesta sau Belgrad, unde Dunărea este foarte bine pusă în valoare din punct de vedere turistic, şi e aproape, dar se vor putea face şi călătorii mai lungi, spre Viena, de exemplu, sau până în Olanda, cum era pe vremuri.“ Noroi toxic Studiul de fezabilitate pentru ecologizarea canalului, realizat de specialişti olandezi, indică faptul că Bega, pe un tronson de 44 de kilometri, are mâl între 50 de centimetri şi un metru, care reprezintă un adevărat pericol bio-chimic. Specialiştii care au făcut analiza chimică a mâlului au descoperit chiar şi substanţe radioactive, precum şi metale grele (mercur), dar şi arsenic, cupru, sulfat de aluminiu, pesticide şi carburanţi. Într-o a doua etapă a proiectului de ecologizare a Begăi, ce va fi derulată de anul viitor, canalul va fi adâncit cu până la şapte metri, pentru a permite navigaţia, au precizat reprezentanţii DAB. Ultima ecologizare a Begăi a avut loc în urmă cu 63 de ani, iar de atunci, cel puţin pe raza Timi- şoarei, canalul a ajuns un adevărat depozit de gunoi. În apele sale zac frigidere, caroserii de maşini şi tot felul de alte obiecte din fier sau din plastic, nedegradabile. ISTORIE Legătură directă Timişoara-Rotterdam Bega este primul canal navigabil din România, construit în urmă cu 280 de ani. Are o lungime de 44 de kilometri pe teritoriul ţării noastre şi alţi 72 pe cel al Serbiei. Canalul era o rută navigabilă deosebit de eficientă şi ieftină până la Dunăre şi Rin, Timişul având legătură directă pentru transportul mărfurilor până la Rotterdam. La finele celui de-al doilea Război Mondial, râul era navigabil pentru ambarcaţiuni de dimensiuni reduse, care ajungeau în Serbia, iar de acolo pe Dunăre până în Olanda. Începând cu anul 1958, navigaţia pe Bega a fost sistată.