OPEL AMPERA. Primul model electric cu autonomie suplimentară oferită de un motor termic consumă şi poluează mai puţin decât un hibrid şi ajunge mai departe decât un vehicul cu zero emisii poluante.
General Motors lansează, în această toamnă, modelul Opel Ampera, primul autoturism electric cu autonomie suplimentară. Este vorba despre o maşină care poate funcţiona exclusiv în regim nepoluant, dar şi ca un hibrid – unul diferit, din punct de vedere tehnic, de marea masă a vehiculelor de acest soi. Pentru primii 40-80 de kilometri – distanţa variază, în funcţie de stilul de condus şi de condiţiile de trafic – autoturismul Opel Ampera utilizează exclusiv resursele unei baterii care poate fi reîncărcată complet, de la orice priză, în circa patru ore.
După epuizarea acumulatorilor, un motor termic, pe benzină, intră în funcţiune, oferind o autonomie suplimentară de aproximativ 500 de kilometri. În general, autonomia maximă a unui model 100% electric nu trece de 160 de kilometri, iar durata de reîncărcare completă a bateriilor este de două ori mai mare.
În România, din vara viitoare
Primele autoturisme Opel Ampera vor ajunge la clienţii din vestul Europei spre finalul acestui an. În România, modelul electric-hibrid va fi comercializat din vara lui 2012. Peste tot, preţul minim anunţat va fi de 42.900 de euro cu taxele incluse.
Producătorul promovează o garanţie de 8 ani /160.000 km pentru setul de baterii. Opel Ampera funcţionează după acelaşi principiu ca şi "colegul" său Chevrolet Volt, cele două utilizând o platformă comună General Motors.
Automobilul cu propulsie alternativă Opel Ampera este echipat cu un motor electric, de bază, şi unul cu ardere internă, pentru mărirea autonomiei. Unitatea pe benzină, de 1.4 litri, este conectată la un generator, care alimentează motorul electric, cel care pune în mişcare maşina, indiferent de modul de funcţionare.
Performanţe onorabile
Ampera are permanent la dispoziţie cei 150 de cai-putere şi 370 Nm (cuplu maxim omniprezent) dezvoltaţi de motorul electric. Autoturismul este capabil să accelereze de la zero la 100 km/h în nouă secunde şi să atingă o viteză maximă de 160 km/h. Oficial, media emisiilor de dioxid de carbon pentru electro-hibridul Opel este de 40 de grame pe kilometru (atunci când se profită de autonomia suplimen tară garantată de motorul termic).
Spre comparaţie, cifra oficială în cazul unui Toyota Prius – modelul hibrid etalon al vremurilor noastre şi comparabil, ca dimensiuni exterioare, cu Ampera – este de 89 g/km.
Studiile independente citate de oficialii Opel prezenţi la testul internaţional organizat, săptămâna aceasta, în Olanda, indică faptul că 80% dintre şoferii europeni conduc mai puţin de 60 de kilometri pe zi. Cu alte cuvinte, 4 din 5 potenţiali utilizatori de Ampera ar trebui să se deplaseze, în majoritatea cazurilor, doar în modul electric, nepoluant.
Pe un traseu care a trecut prin câteva oraşe, dar care a inclus şi drumuri naţionale plus o porţiune de autostradă, Ampera a funcţionat 62,5 kilometri numai pe baterii.
După descărcarea acumulatorilor, motorul termic a intrat pe nesimţite "în pâine", permiţându-ne continuarea călătoriei. La final, computerul de bord a indicat un consum mediu de benzină pentru întreaga distanţă parcursă de 2,6 l/100 km.
Autonomia suplimentară, asigurată prin implicarea "benzinarului", a solicitat un consum mediu de 6,5 l/100 km. Ampera arată şi se conduce ca un autoturism obişnuit. Unul care, pentru nevoile cotidiene ale multor şoferi, are capacitatea de a funcţiona exclusiv ca un model nepoluant. Găselniţa sau concesia producătorului, care a înţeles care sunt limitările tehnologice actuale, dar şi temerile justificate ale oamenilor, în ceea ce priveşte maşinile pe baterii – adică păstrarea unui mic motor pe benzină, pentru extinderea considerabilă a autonomiei modelului – tranformă Ampera într-un autoturism electric cu adevărat util. Nu ne rămâne decât să aşteptăm ieftinirea tehnologiei şi un preţ mai uşor digerabil.
40-80 de kilometri poate rula Opel Ampera în modul 100% electric, până la descărcarea acumulatorilor
INFORMAŢII UTILE
Opel Ampera
Lungime/lăţime/înălţime: 4,49/1,78/1,43 metri Ampatament/masă proprie: 2,68 m/1.732 kg Capacitate rezervor/ portbagaj: 35/310 (1.005) l Număr locuri/uşi: 4/4 Motor electric: 111 kW/150 CP, 370 Nm, acumulatori litiu-ion (reîncărcabili de la o priză obişnuită, durata: 4 ore) Motor termic: benzină, 1.398 cmc, 86 CP, 130 Nm (furnizează energie unui generator, care alimentează motorul electric) Transmisie: automată, la puntea faţă Performanţe: 9 s (0-100 km/h), 160 km/h (vit. max.) Consum: 1,6 l/100 km (oficial mix) / 2,6 l/100 km (în test, cumulat), 6,5 l/100 km (în test, după epuizarea bateriilor), Emisii CO2: 40 g/km (oficial) Autonomie oficială: 40-80 km (în modul electric) + 500 km (cu ajutorul motorului termic) Autonomie în test: 62 km (în modul electric) Preţ cu TVA: 42.900 de euro Se comercializează: septembrie 2011 (pe anumite pieţe din vestul Europei), vara lui 2012 (în România). Citiți și:
- Demaraj dificil pentru maşinile electrice
- Ce obstacole stau în calea autovehiculelor electrice
- Cum vor să treacă nemţii la maşinile electrice
- Câte maşini electrice s-au vândut în România
- Demaraj dificil pentru maşinile electrice
- "Benzinărie" autohtonă pentru maşini electrice