Criza, naşul nunţilor în 2009

Bugetele alocate pentru petrecere sau cununia religioasă au fost reduse drastic în acest an din cauza contextului economic nefavorabil. În unele cazuri, darul nu acoperă cheltuielile.

Criza nu a ocolit sectorul nunţilor, astfel că tot mai mulţi români decid să reducă bugetul alocat petrecerii sau să amâne cununia religioasă pentru anii următori, în speranţa unui context economic favorabil. Aversiunea faţă de cheltuieli se remarcă în reducerea numărului de solicitări la agenţiile organizatoare sau la consultanţii personali, forţaţi de circumstanţe să-şi scadă tarifele.

Trendul descrescător se reflectă în rapoartele agenţiilor din domeniu care înregistrează cereri reduse cu mai mult de jumătate faţă de anii trecuţi.

„Dacă voiai să te căsătoreşti până la sfârşitul anului, trebuia să faci rezervările înainte de luna mai, altfel nu mai găseai nimic liber. Acum acceptăm cereri şi din iunie, iulie”, ne-a declarat directorul agenţiei Bon Mariage, Alin Caraman. Anul acesta, Perfect Events s-a axat mai mult pe botezuri, iar cele mai profitabile evenimente au fost balurile de absolvire, care presupun o perioadă mult mai scurtă de pregătiri.

Nici consultanţii personali nu stau mai bine. Solicitările s-au redus cu 60-70%, iar cele mai multe telefoane primite sunt de la clienţi care vor să cedeze localul rezervat pentru a-şi recupera o parte din avans. Cu ochii la portofel

Chiar dacă datele Institutului Naţional de Statistică (INS) arată o creştere cu 20% faţă de anul trecut a perechilor înregistrate la starea civilă, cununiile religioase şi petrecerile sunt tot mai puţine. Iar cei care au ales să nu renunţe la planurile de nuntă au redus substanţial din bugetul alocat petrecerii.

Din lista lucrurilor dispensabile, cel mai uşor „a căzut” decorul. La acest capitol, dacă o mireasă optează pentru pachetul de cristale Swarovski de la Perfect Events, bijuteriile sunt de cele mai multe ori închiriate.

Rina Style oferă aranjamente cu pene de struţ, tot mai mici, pentru a putea scădea preţurile de la 100 la 25 euro, iar artificiile au fost înlocuite de baloane luminoase cu aer cald, care presupun costuri de doar 200-300 de euro, faţă de 750 de euro, preţul mediu pentru un spectacol pirotehnic de cinci minute.

Singurul lucru care nu scade este comisionul agenţiilor. Bugetul mediu se încadrează între 20.000-30.000 de lei pentru 100 de persoane. „Dacă înainte ne întrebau: ce aveţi liber, dar să fie frumos, elegant, acum întâi se interesează de preţ”, ne-au spus agenţii.

În regim propriu e mai ieftin, dar şi alergătură Mihaela şi Mihai, din Ploieşti, erau deja căsătoriţi civil, dar au mai strâns bani câteva luni şi abia în iulie au făcut nunta. Ei au optat pentru o petrecere simplă, în cadru restrâns.

După ce au discutat cu mai multe agenţii, au contractat direct furnizorii, la un preţ mult mai convenabil. „Toată afacerea ne-a dus la vreo 8.000 lei, pentru 43 de invitaţi”, ne-a spus Mihai. După ce au rezervat localul, pregătirile au mai durat maximum şase săptămâni. „Am mers mai mult pe practic decât pe pompos”, a declarat mirele, adăugând că au renunţat nu numai la baloane, ci şi la instalaţiile luminoase. Astfel au putut adăuga încă o persoană pe lista de invitaţi. Nunta e o loterie

Lucian şi Camelia nu au fost la fel de norocoşi. Nunta i-a lăsat cu 4.000 de lei mai săraci, dintr-o problemă de organizare. Doar 60 dintre cei 90 de invitaţi au venit, astfel că darul nu a fost de ajuns pentru acoperirea costurilor, mirii apelând la prieteni pentru împrumuturi sau la agenţii de amanet. Probleme pentru case de modă şi restaurante

Bugetul alocat rochiei de mireasă s-a înjumătăţit în ultimele patru-cinci luni. Preţurile la rochii de import s-au redus cu 30% şi continuă scăderea.

„Până anul acesta, se cereau rochiţe de 1.500-2.000 de euro. Acum bugetul mediu este de 1.000 de euro şi ne îndreptăm către 500 euro”, ne-au spus oficialii Avangarde Brides. Nici producătorii autohtoni nu se pot lăuda. Cu toate că şi-au redus preţurile cu 20%, o rochie la croitoreasă costă aproape 1.000 de euro, din cauza materialelor care, deşi nu sunt de calitate superioară, sunt costisitoare.

Restaurantele şi localurile au scăzut chiriile cu până la 30% şi oferă discounturi pentru solicitări de pachete integrale. Dacă anul trecut aceştia anunţau agenţiile că nu au nevoie de promovare, acum apelează la acestea pentru a se face mai vizibili pe piaţă. Multe restaurante şi-au deschis propriile agenţii care tratează direct cu clienţii. Majoritatea agenţiilor practică un tarif fix pentru client, comisionul fiind suportat de furnizori.

FĂRĂ FIŢE Anul acesta nu se mai poartă opulenţa

Limuzinele închiriate pentru ziua nunţii nu mai sunt la mare căutare, ne-au declarat reprezentanţi ai companiilor de auto rent. Mihai Topană, reprezentatul Star Limo, ne-a spus că anul trecut aveau toate maşinile rezervate pentru fiecare săptămână din iunie până în octombrie, dar acum caută clienţi şi pentru luna curentă.   Cererile au scă zut cu 40-50%, iar tarifele s-au redus cu 10-15%. În plus, dacă înainte pachetele obligatorii presupuneau minim cinci ore, acum preţurile se negociază cu ora, variind între 50 şi 100 de euro. „Închiriem şi pentru jumătate de oră, dacă e nevoie, doar să avem comenzi”, au declarat cei de la 1st Class Limo.

Preferate sunt acum, însă, maşinile retro sau de epocă, simţitor mai reduse ca preţ mulţumită numărului mai mic de locuri. Avantajul se ridică la zeci de euro pe oră.