Criza economică „naşte“ oferte greu de refuzat

Pe tot globul, oamenii şi agenţii economici se întrec în promoţii care mai de care mai atractive pentru a-şi vinde marfa.

Criza financiară are efecte benefice pentru vânătorii de chilipiruri. Servicii şi produse exclusiviste au devenit accesibile unei clientele tot mai mari, iar promoţiile înfloresc.

  • Barul Delancey, din New York, s-a adaptat rapid situaţiei economice actuale. Nopţile de luni le sunt dedicate celor care au rămas fără un loc de muncă şi pot dovedi asta. Aceştia pot consuma pe tot parcursul nopţii două băuturi la preţ de una, iar la miezul nopţii primesc, cadou din partea casei, o tequila.
  • În oraşul Nashville, capitala statului american Tennesse, un preot catolic le-a luat-o înainte autorităţilor federale şi oferă propriile sale stimulente financiare enoriaşilor. Astfel, reverendul Joseph Breen a scos 100.000 de dolari din rezervele bisericii, bani primiţi ca donaţii sau fonduri proprii, şi i-a împărţit familiilor cu copii şcolari, câte 250 de dolari pentru fiecare elev. „Le-am spus că sunt banii lor şi că-i pot folosi cum doresc“, a declarat Breen, pentru Reuters.
  • În acelaşi timp, tot în SUA, compania Hyundai Motor, care a înregistrat scăderi abrupte ale vânzărilor în decembrie 2008, a venit cu un plan interesant. Dacă cei care cumpără o maşină Hyundai rămân fără un loc de muncă în primul an după ce au achiziţionat automobilul, îl pot returna, fiind scutiţi de plata în continuare a ratelor.

„Cumpărătorii nu sunt pur şi simplu pregătiţi să cumpere o maşină, deoarece se tem că şi-ar putea pierde locul de muncă şi nu o vor mai putea plăti“, a declarat vicepreşedintele diviziei de vânzări a Hyundai din SUA, David Zuchowski.

Eticheta, învinsă în această perioadă

Ofertele atractive nu au apărut însă numai peste Ocean.

  • Compania maritimă britanică P&O Cruises a vândut toate biletele la o croazieră de lux în Caraibe pe nava de linie Ventura, în perioada Anului Nou, numai după ce le-a oferit la un preţ accesibil şi celor care nu au buzunarele chiar pline. Totuşi, mutarea a avut şi efecte negative, deoarece unii dintre „călătorii“ îmbarcaţi în ultimul moment au dat dovadă de un comportament inadecvat, într-un loc unde eticheta contează. Astfel, au existat copii care au aruncat cu mâncare după stewarzi sau familii care s-au certat pe o sticlă de şampanie.
  • Totodată, în Chile, omul de afaceri Alvaro Uzura a decis să vândă drepturile pe care le are asupra unei părţi dintr-o mină de cupru şi aur din nordul deşertului Atacama, la un preţ de şase ori mai mic. Chilianul a primit în urma tranzacţiei 500.000 de dolari, faţă de trei milioane, cât valorau drepturile înainte de izbucnirea crizei. Cuprul nu mai este căutat atât de mult de investitori, deoarece preţul acestuia a scăzut cu peste 65% în ultimele şase luni.  

ÎN ROMÂNIA

Meniuri de criză în restaurante

Şi în România, unii agenţi economici s-au adaptat la realităţile vremii. Cele care au dat tonul sunt localurile şi restaurantele.

  • În Târgu-Mureş, un fast-food oferă de ceva vreme meniul crizei financiare, care costă 10 lei. Acesta include două feluri de mâncare plus salată, care înainte de criză ar fi costat cel puţin dublu. Patroana localului spune că a fost obligată să reducă drastic preţurile pentru a nu pierde clienţii.
  • Într-un restaurant din Alba-Iulia, de pildă, cu 12 lei se pot mânca ciorbă de vacă, un piure de cartofi cu şnitel de porc şi salată de varză murată.
  • Mai mult, la Deva, un local încearcă să atragă clienţii oferindu-le ciorbă caldă, un şniţel de pui cu cartofi piure şi salată pentru circa 11 lei. În acelaşi timp şi celelalte industrii se adaptează. Internetul este plin de oferte imobiliare anticriză.
  • În Lugoj, cineva a postat un anunţ prin care oferă spre vânzare parcele de teren intravilan care pot fi plătite jumătate acum, jumătate peste 12 luni.