Criza economică „apelează” telefonia mobilă din România

EFECTE. Recesiunea îi face pe utilizatorii români să-şi mai reducă numărul de celulare şi să nu se mai întindă prea mult la vorbă cu prietenii.

Dacă până acum românul îndesa câte 2-3 telefoane mobile în buzunar sau în geantă, acum, pe timp de criză, încearcă să se limiteze la „strictul necesar” de SIM-uri. Tendinţa aceasta a fost sesizată şi de companiile de profil de la noi. „În vremuri de criză economică, atunci când veniturile tuturor se diminuează, clienţii îşi restrâng consumul şi o mare parte dintre cei care aveau abonamente sau cartele la 2, 3 sau chiar 4 operatori pot alege să păstreze doar unul singur”, a declarat, pentru „Evenimentul zilei”, Thierry Millet, CEO Orange România.

Acesta a mai semnalat faptul că, pentru prima dată în istoria comunicaţiilor mobile din România, în primele trei luni ale acestui an, s-a înregistrat o scădere a numărului total de clienţi de telefonie mobilă. Liliana Solomon, CEO Vodafone România, declară că, în cazul companiei pe care o reprezintă, numărul clienţilor a scăzut cu circa 61.000 în perioada ianuarie-martie 2009, faţă de trimestrul anterior.

Piaţă ajunsă la maturitate

Scăderea ritmului de creştere a numărului de utilizatori este pusă şi de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Cătălin Marinescu, pe seama crizei mondiale şi a intensificării competiţiei, însă acesta subliniază şi faptul că piaţa telefoniei mobile a ajuns la maturitate. „N-am atins încă nivelul de saturaţie, dar este clar că majoritatea românilor au unul sau mai multe telefoane mobile. Este momentul ca operatorii să treacă de la atragerea de noi clienţi la fidelizarea celor aflaţi deja în portofoliu”, a explicat Cătălin Marinescu. Părerea sa este împărtăşită şi de marii jucători de pe piaţa de telecom.

Pentru că rata de penetrare a telefoniei mobile în rândul populaţiei ţării a atins cote foarte mari, chiar dacă România n-ar fi fost atinsă de criză, creşterile s-ar fi realizat în special pe consum, şi nu pe lărgirea portofoliilor de clienţi, este de părere Thierry Millet.

Scuturate de criză

Reprezentanţii ANCOM susţin că efectele crizei nu ni se vor confirma decât în toamnă, când vom avea datele de trafic pentru prima jumătate a anului. Totuşi, în rezultatele financiare, de la sfârşitul lui martie, ale principalilor operatori de telefonie mobilă de la noi din ţară, climatul economic nefavorabil şi-a făcut simţită prezenţa. Veniturile Vodafone din servicii au crescut cu doar 1,4% în anul fiscal 2008-2009, încheiat în martie, faţă de 10,4%, majorarea pe care compania a înregistrat-o în intervalul 2007-2008.

Mai mult, compania cu cei mai mulţi clienţi, Orange România, a avut o scădere a cifrei de afaceri pe primul trimestru. Printre factorii care au dus la această diminuare s-au numărat şi restrângerea consumului şi deprecierea leului. Reprezentanţii Cosmote declară că nu au fost încă afectaţi de criză, însă monitorizează îndeaproape evoluţia mediului economic.

Revenim la beepuri?

Deşi se laudă cu o creştere a numărului de minute consumate în reţeaua proprie, oficialii Vodafone admit că este posibil ca vremurile grele să îi facă pe români mai precauţi în ceea ce priveşte vorbitul la mobil. Oficialii Cosmote se declară optimişti în privinţa numărului de minute vorbite de români pe timp de criză, mizând pe faptul că „piaţa românească de telefonie mobilă are încă potenţial de creştere în ceea ce priveşte vocea şi mesajele scrise, astfel încât estimăm că obiceiurile de comunicare nu vor suferi schimbări dramatice”.

60.000 este suma aproximativă de numere mobile portate între cei cinci operatori de telefonie mobilă din România, înregistrate în baza de date administrată de ANCOM.