Criză de clienţi în hotelurile de lux

Angajaţii spaţiilor de cazare de cinci stele din Capitală se tem că-şi vor pierde locurile de muncă, pe măsură ce clienţii se orientează către variante mai ieftine.

Hotelurile de cinci stele din Capitală sunt mai mult de jumătate goale, iar angajaţii se tem că vor rămâne fără prime de Crăciun sau chiar fără locuri de muncă. Dacă, oficial, reprezentanţii companiilor susţin că scăderea gradului de ocupare era prevăzută în contextul crizei şi că lucrurile sunt sub control, angajaţii spun că au fost sfătuiţi să-şi ia cât mai multe concedii medicale, ca să evite disponibilizările.

Gradul de ocupare a hotelurilor din Bucureşti a scăzut cu 14,2% în perioada septembrie 2007- septembrie 2008, la 61,2%, pe fondul crizei economice, arată un studiu al firmei Deloitte. Scăderea plasează Capitala pe locul doi în Europa, după Reykjavik (Islanda), care a raportat o reducere de 24,9%. Specialiştii sunt de părere că cel mai mult vor avea de suferit hotelurile de cinci stele, întrucât oaspeţii acestora se vor orienta către spaţiile de cazare clasificate la patru, trei sau chiar două stele, care sunt mai ieftine.

Cheltuieli drămuite

Reprezentanţii hotelurilor de top bucureştene au anunţat că nu vor face concedieri, dar vor reduce costurile pe cât posibil. „Tăiem drastic sau amânăm cheltuielile «ne-necesare», care nu afectează calitatea produsului şi încercăm să renegociem preţuri cu furnizorii“, afirmă Dina Litzica, marketing manager la Hotelul Marriott. Nici cei de la Radisson Sas, cel mai mare hotel de cinci stele din România, nu o duc prea bine. Tobjörn Bodin, managerul general al hotelului, spune că nu va da pe nimeni afară, dar nici nu va mai face angajări.

„Am început cu 400 de persoane, iar acum suntem 350, un număr sub care nu putem scădea pentru a asigura funcţionarea. Noi nu i-am dat afară, ci pur şi simplu nu am mai angajat în locul celor care au decis să plece singuri“, a declarat acesta. Bodin recunoaşte că afacerea hotelurilor de cinci stele nu merge la fel de bine ca anul trecut şi spune că, în ultimele două luni, gradul de ocupare a scăzut cu peste 25%.

Petreceri de Crăciun amânate

Radisson este cu atât mai afectat cu cât s-a deschis ultimul, astfel că, în prezent, etaje întregi sunt închise, potrivit unor surse din piaţă. Hotelul a redus drastic tariful de cazare, ajungând acum la 450 de lei plus taxe/cameră/ noapte (aproximativ 120 euro). Iniţial, preţul urma să crească la 300 de euro, însă conducerea companiei a decis să amâne majorarea.

Un alt hotel care resimte efectele turbulenţelor financiare este Crowne Plaza, care se aşteaptă la un profit mai mic decât estimările. Mai mult, Simona Ritter, director de marketing al hotelului, susţine că gradul de ocupare a scăzut cu 10%, iar o parte din companiile care şi-au programat petreceri de Crăciun la Crowne Plaza au decis să renunţe la acestea.