Prevederile ordonanţei de urgenţă emisă miercuri de Guvern privind Registrul Electoral nu aduc nicio atingere sau îngrădire a exercitării dreptului de vot al cetăţenilor români din stăinătate, înscrierea în Registrul electoral necondiţionându-le exercitarea acestui drept, a declarat ministrul Cristian David, ministrul delegat pentru românii de pretutindeni.
Acest a precizat, pentru Mediafax, că informaţia conform cărora românii din străinătate trebuie să se înscrie în Registrul Electoral cu 30 de zile înainte, la ambasade, este dintr-un proiect ce datează de la începutul anului 2012, fără legătură cu actul normativ emis miercuri. Ordonanţa de urgenţă adoptată, miercuri, de Guvern prevede, pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, că aceştia sunt înscrişi în Registrul electoral cu nume, data naşterii, CNP, ţara de reşedinţă şi numărul şi data de eliberare a paşaportului, informează Mediafax. OUG introduce un alineat nou în Legea 35/2008 la articolul 22 şi modifică alte alineate ale acestuia. Alineatul 1, care în forma iniţială definea Registrul electoral, prevede, în urma modificării că: Autoritatea Electorală Permanentă asigură administrarea şi suportul tehnic necesar funcţionării Registrului electoral, coordonarea şi îndrumarea metodologică a persoanelor autorizate să opereze în Registrul electoral, precum şi controlul respectării dispoziţiilor legale incidente în domeniu. O altă modificare stabileşte: "Înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral se realizează, în mod permanent, de către persoane autorizate de primari, prin dispoziţie, cu sprijinul filialelor şi birourilor Autorităţii Electorale Permanente. Persoanele autorizate de primari, prin dispoziţie, operează direct în Registrul electoral, pe baza documentelor oficiale prezentate de persoana interesată sau comunicate de autorităţi, potrivit atribuţiilor ce le revin conform legii". Alineatul 5 al articolul 22 este modificat, conţinând prevederi separate pentru cu alegătorii cu domiciului în România şi cei cu domiciliul în străinătate. Pentru cei cu domiciliul în România, datele care vor fi înscrise în Registrul electoral sunt: numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui; data naşterii; CNP; ţara de reşedinţă, dacă e cazul; adresa de domiciliu; adresa de reşedinţă şi perioada de valabilitate a acesteia; seria şi numărul cărţii de alegător; seria şi numărul actului de identitate; data emiterii actului de identitate şi data expirării acestuia. Un alineat nou este introdus pentru alegătorii cu domiciliul în străinătate, în cazul cărora vor fi înscrise în registru: numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui; data naşterii; CNP; ţara de reşedinţă, dacă e cazul; precum şi numărul paşaportului şi data eliberării acestuia. În legea electorală existau deja şi au fost menţinute alineatele 6 şi 7 care prevăd că, "odată înscris în Registrul electoral cu adresa de domiciliu, alegătorul poate adresa AEP o cerere pentru înscrierea sa cu adresa de reşedinţă", precum şi că "cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, precum şi cetăţenii români cu domiciliul în ţară aflaţi temporar în străinătate, la cererea lor, se înscriu în Registrul electoral cu datele corespunzătoare cu datele corespunzătoare ultimei adrese de domiciliu sau de reşedinţă".